Vad jag vet så växer det inte direkt pellets i jordgubbslandet som man kan gå ut och plocka utan någon direkt miljöpåverkan.
Det går väl x antal energienheter för att producera och distribuera x antal pellets?

Vi måste se till att inte bygga in oss i ett elberoende. Och av oss som väljer Pellets/Ved som uppvärmning bidrar till detta. Vet att jag har läst om vilka kapaciteter och möjligheter som finns för råvarorna till pellets men om någon vill fylla i detta så är ni välkomna.

Vi är i vilket fall som helst ganska långt ifrån någon form av tak på denna resurs, som ju faktiskt ständigt förnyas vilket kol/olja/uran INTE görs i den takt som vi förbrukar den.

Precis som solvärmen som kommer att falla över oss i ström som upphör långt efter att vi är borta ur jordens kretslopp. DEN energikällan är den mest självklara.

Skulle alla som har eluppvärmning och oljeuppvärmning gå över till bergvärme skulle vi bara ha ett nytt problem förr eller senare.

Bergvärmens miljöaspekt angående grundvattnet är inte heller en obefogad oro då vårt dricksvatten är i fara redan UTAN denna inverkan. I närheten av dricksvattentäkter är djuphålsborrning begränsad på de flesta håll i sverige, på förekommen anledning bör poängteras !

Lite jobbiga fakta:

Elproduktion 2003 i Sverige:

Vattenkraft 53 TWh
Kärnkraft 66 TWh
Övrig värmekraft 13 TWh (typ olja, gas o liknande)
Vindkraft 0,61 TWh

Ska man ersätta kärnkraft med vindkraft, så behöver vi alltså bara bygga ut ca 100 ggr, vilket innebär att gå från dagens 600 till 60000 vindkraftverk.

Och så får vi hoppas att det blåser, men inte för mycket för då stannar bladen för att inte skadas.

För dom miljövänner som går att hoppas på elbilens totala dominans, så kan man ju undra lite lätt var den elen ska produceras...

Samtidigt så är just elbilens förutsättning (och akilleshäl) en av nycklarna, d v s att kunna lagra energi.
Mycket av dagens el tillverkas utan att kunna lagras, vilket betyder att elproduktionen alltid sker med överskott, vilket i praktiken innebär att vinkraftens nytta i verkligheten är nästan noll. Man skulle nog kunna skrota alla vindkraftverk utan att övrig produktion påverkades så mycket.

Solenergi har potential om man bara kunde lagra den effektivt.

Det är inte lätt att få ihop det så att både miljön och plånboken mår bra så min tro är att energi kommer att bli dyrare och dyrare och dyrare och naturligtvis kommer även pellets att bli dyrare eftersom vi lever i en kapitalistisk värld. :)

bra sugen att starta en tråd

"direktverkande el är "skitig värme"

;D

tror dock inte att lösningen är pellets, möjligtvis skulle man skrivit fjärrvärme!

pellets drar energi att tillverka, det går åt energi att frakta det till din bostad etc etc

(edit) känns lite som en domedagstråd det här... visst kommer elen öka i pris, och visst kommer pellets också göra det... kolla på oljan bara, kostade 5500/m3 när vi köpte huset 2001, idag kostar det 8500+/m3...

kurt skrev:
Hur hackar alla pelletseldare sina pellets? Är det något man gör på kvällstid med yxa, istället för att se på TV (det spar ju i alla fall ström). Och  hur transporteras all veden/pelletsen?
hur är det ställt med allmänbildningen??? ;D

lennart_wiklund skrev:
hur är det ställt med allmänbildningen??? ;D
tror han påpekade att det inte är så miljövänligt som man vill ge sken av

General Failure skrev:
Det måste ju handla om att öka efterfrågan på grön el. Ju fler som säger att de absolut vill ha grön el desto mer grön el kommer det att produceras.
:-[ jaa åh hur f-n skall vi veta att vi får grön el,det kan vi ju glömma.Det är lika idioitiskt som dom som köper ekologisk mjölk när mejerierna tömmer i hop mjölken från flera levrantör!!

Hm om nu elpriset skulle rusa iväg till 2 kr kwh har vi nog annant att oroa oss över. Hela sverige kommer då vara utan jobb pga av att all basindustri försvunnit.

Erik_D skrev:
Hm om nu elpriset skulle rusa iväg till 2 kr kwh har vi nog annant att oroa oss över. Hela sverige kommer då vara utan jobb pga av att all basindustri försvunnit.
Elpris på två spän vore kanon, då räknar jag hem konverteringen från elpanna till bergvärme på två år.... ;D (ok jag skojjar bara pelletsfalangen behöver inte anfalla)

KarlXII skrev:
Snillet spekulerar...::)
Och vad tror du pellets görs av? Skulle vi ersätta hela eller större delen av värmeförsörjningen av pellets eller annan eldning av ved hade det snart varit slut på varenda träd.
Och buske. Det har hänt förr på diverse platser.
Killinggängets "Kaminmannen" hade blivit verklighet.

Enda sättet att komma tillrätta med den pågående energikatastrofen är att minska energiförbrukningen. Den sparade kilowatten är den bästa kilowatten. Och kan jag spara genom att bygga energieffektivt och värma genom att tillverka 4 kwh värme av 1kwh el så tycker jag att det är en ganska smakfull ekvation.

ja vilken ekvation!berggrunden kyls ut har man nu kommit på inom vissa ställen där det finns mycket borrhål inom liten radie...på en del ställen rinner ytvatten ner i berggrunden,med förorenat grundvatten som följd mycket bra ur milösynpunkt...för varje nytt vp hål som borras importeras ännu mer öststatsproducerad kol el...Oj så miljömässigt bra ni tänker jag blir verkligen imponerad!

skulle varenda småhusägare i detta land gå över till biobränslen så skulle faktiskt veden räcka samt mer därtill.
:-[

MathiasS skrev:
Elpris på två spän vore kanon, då räknar jag hem konverteringen från elpanna till bergvärme på två år....  ;D (ok jag skojjar bara pelletsfalangen behöver inte anfalla)
;Dja jag hoppas att elpriserna går upp rejält!låt säga till 2-3kr då kan ni vp nissar vända cykeln upp o ner o koppla på dynamon för att driva pumpen med fotkraft ha ha ha ja jävlar så skoj!!kan inte vara kul att stå med långnäsa då när ni ser era så kallade "sparade pengar" går åt till att betala driften av pumpen med.

lennart_wiklund skrev:
:-[ jaa åh hur f-n skall vi veta att vi får grön el,det kan vi ju glömma.Det är lika idioitiskt som dom som köper ekologisk mjölk när mejerierna tömmer i hop mjölken från flera levrantör!!
Man jämför mängden grön el som produceras med mängden grön el som konsumeras. Det behöver inte vara ett dugg konstigt.

Skulle det vara någon som målar om elen så upptäcks det alltid för eller senare.

lennart_wiklund skrev:
låt säga till 2-3kr då kan ni vp nissar vända cykeln upp o ner o koppla på dynamon för att driva pumpen med fotkraft ha ha ha ja jävlar så skoj!!kan inte vara kul att stå med långnäsa då när ni ser  era så kallade "sparade pengar" går åt till att betala driften av pumpen med.
du inser vi lever i en marknadsekonomi (säkert fel ord)... om det händer så kommer efterfrågan på pellets tex att öka, och därmed priset också...

lennart_wiklund skrev:
;Dja jag hoppas att elpriserna går upp rejält!låt säga till 2-3kr då kan ni vp nissar vända cykeln upp o ner o koppla på dynamon för att driva pumpen med fotkraft ha ha ha ja jävlar så skoj!!
::) Det är väl lika skoj för dig isf. ;D Din pelletsbrännare och cirk.pump behöver väl också el, eller? ???

Och vänta bara tills staten upptäcker att pelletsen inte har någon energiskatt... DÅ DU! Då får du plocka boss i skogen och försöka tillverka dina egna pelletsar om du vill ha varmt! ;D :P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.