R
L larka742 skrev:
Noll problem med värme isolering, vatten, avlopp. Billigt värma upp och hålla värmen - kompakt.

Sen vaddå, en lgh med kokvrå på 30kvm i ett stort hyreshus eller en sjysst utrustad villavagn lite lantligt eller kanske i utkanten av ett samhälle där det funnits möjligheter att snabbt dra fram vatten/el/avlopp....

Jag skulle ta villavagnen direkt. Alla dagar i veckan!

Nej, vill inte ha stora områden med bara villavagnar, men att göra det enkelt och smidigt att använda/bygga/placera dessa villavagnar som alternativ i mindre kluster där det passar. Varför inte?

Ok, skulle kanske inte funka som permanent lösning för mig nu. MEN problemet är ju att vi har massor av ungdomar som inte kan hitta eget boende. Eller att man inte hittar en bostad när man letar nytt arbete. De kan ha detta som instegslägenhet.
Låter som om du beskriver en boplats för Pikeys(Engelska asfaltsläggare).

Var börjar man...

Jag har anat att det är på väg. Bostadsförsörjningspolitik är inte modernt. Genom att lämna över hela frågan till marknaden lämnas fattiglappar utanför. Bostadsrätter och dyra hyreslägenheter kan inte efterfrågas av de som skall leva på de instegslöner som föreslås för ungdomar och invandrare.

Jag förstår varför Bert K är intresserad. Det är inte välgörenhet han vill ägna sig åt. En villavagn som ser hyfsad ut går att köpa för några hundra kkr. Har man sedan mark att ställa upp dem på så går det att få bra avkastning på kapitalet genom att hyra ut för 5-6kkr i kallhyra (gissningsvis är jag naiv här och hyrorna blir betydligt högre).

Trailerparker är inte ett mysigt alternativ till riktiga bostadsområden. Visst kommer det att finnas välskötta vagnar här och där som kan användas i retoriken. Därifrån blir det en glidande skala ner till de tjuvcampande uteliggarnas Husvagnsläger .

Trailerboende kommer inte lösa bostadsbristen. Det kommer öppna lagliga möjligheter för profitörer att tjäna pengar på den. Det finns inte mer frimark i storstadsregioner för att den används till kåkstäder.

Ja... jag påstår att det är dit vi kommer.

Jag skrev tidigare att en juste vagn kommer hyras ut för ett maxbelopp som en fattiglapp kan betala. Minimilöner kommer skapa en grupp som inte kan betala ens det. Då trailers inte kommer att behöva uppfylla en viss standard kommer det att finnas sämre alternativ ner till läckande masonitelådor om vi öppnar för den möjligheten.

För övrigt så finns det redan trailerparksliknande boenden för en del som inte kan efterfråga det som marknaden erbjuder. Från snickeriets omklädningsrum ser jag en samling byggbaracker bakom industribyggnaden intill. Övre planet i huset har sovsalar.

Mvh Findus

• Gilla
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
Utan att dela den inledande synen om varför, håller jag med om i princip allt @findus42 skriver. Men att den ene tror att problemet ligger hos marknadskrafterna och den andre tror att det tvärt om beror på en genomreglerad marknad är nog inte en så viktig distinktion som man först kan tro. Är man överens om grundproblemet, att unga och mindre bemedlade har svårt att få ett bra boende så är det ingen liten sak.

Om båda sidor kan tänka sig att acceptera att man testar även den andres recept lyckas man förhoppningsvis hitta några guldkorn på båda sidor. Den fria marknaden kommer inte dö av lite subventioner lika lite som det reglerade samhället kommer att kollapsa av lite lättnadsregler.

Förvisso skapar man säkerligen ett onödigt krångligt system då den ena sidan förmodligen har mer fel än rätt, men så funkar ju politiska kompromisser.

Men som andra varit inne på, när sådana som Bert Karlsson hittar kryphål att profitera på, då är det inte bara att täppa till kryphålet, utan då är det bra om man även försöker hantera problemet kryphålet löste.

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
För övrigt så finns det redan trailerparksliknande boenden för en del som inte kan efterfråga det som marknaden erbjuder.
Finns och funnits i flera år i Oskarshamns kommun, från ca 2013, bla vid ”Kvastmossen” i Oskarshamn och i Figeholm. Dessa kom till när OKG stängde ner O2an för Plex-moderniseringen (som senare avbröts). (Det hade kunnat varit redan 2009 när OKG utförde PULS-moderniseringen på O3an, men då hyrdes det in ett kryssningsfartyg istället.) Dessa villavagnsparker inhyste massor med entreprenörer.
Senare så hyrdes många av villavagnarna ut till migrationsverket för att inhysa flyktingar.

Det finns smygbostadisering på campingplatser runt Stockholm. När det går lite för långt blir det nedslag på att vagnar skall ha byggnadslov när det är uppenbart att de är permanent uppställda.

En fråga.
@Demmpa Är de provisoriska områdena du beskriver mysiga och trevliga?

Ett problem som nyanlända har är att de inte har en adress. Även om de skulle kunna få ett jobb (finns folk här och där som inte är rasister som kan tänka sig att anställa en duktig svetsare även om hen är flykting från Syrien). Så kan de inte ta det därför att de inte har en folkbokföring som medger att de kan ha ett bankkonto eller betala skatt.

Jag känner en som betalar 2000kr i månaden för ett källarförråd bara för att ha en adress. Går naturligtvis inte att bo där. 1,5x1,5 meter bur i gunnebostängsel.

Profitörer är inte nödvändigtvis kapitalister som Bert Karlsson. Det kan vara vem som helst som ser en möjlighet att tjäna en hacka på njogon annans olycka.

Mvh Findus

findus42 findus42 skrev:
En fråga.
@Demmpa Är de provisoriska områdena du beskriver mysiga och trevliga?
Det är bara grus mellan vagnarna, här kommer två bilder från Eniro.

Luftvy över grusplan med uppställda fraktcontainrar i ordnade rader på industriområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oskarshamn, industriområde södra infarten

Luftbild av industriområde med parkerade vagnar på grusyta och byggnader i Oskarshamn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Figeholm, nordöstra hörnet

hsd
Villavagnboende är väl inte så dumt, betydligt bättre än de som erbjöds flyktingarna....
Men det bör inte byggas getton, och boende enbart temporärt max några år

Villavagnar som Bert vill satsa på. Hur är det med en Attefallare som jag vill satsa på för att tjäna lite extrapengar när jag går i pension om cirka 10 år. Är jag också ett elak "profitörer och kapitalist" då?

Om läget för uthyrning till tex studenter gör du samhället en tjänst.

Åsa Lund
Kolla in på nätet vad studentbostäder kostar i hyra. AF-Bostäder i Lund t ex. Sedan måste du komma ihåg att de ofta har hyresfritt två eller tre månader på sommaren.
Har du läge nära universitet eller högskola är det en jättebra idé!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.