Hej på er alla kunniga.

Det är så att jag har en fundering angående mitt bergvärmesystem som jag har upptäckt en förändring i på senare tid.
Jag är en person som är ganska så novis på dom här grejerna, så jag ber er ha lite överseende med mina lekmanna- och amatörmässiga förklaringar om det här.

Pumpen som jag har är en Nibe Fighter 1100, och det är säkert en modell många av er som sysslat med det här en tid har stött på tidigare.
Jag är medveten om att den är gammal och sådär, men den funkar bra i övrigt och dessutom har jag tyvärr inte råd med några kostsamma uppgraderingar av systemet som det ser ut nu.

Många säger åt mig att det är en bra modell, att dom här äldre modellerna är hållbarare än nya faktiskt även om dom å andra sidan är mindre energieffektiva.
Att dom är stryktåligare och håller mer helt enkelt.

Avvikelsen som jag har upptäckt är två saker, jag numrerar det som två frågor.

1.Vi kan börja med det första och största som rör själva...vad ska jag döpa det till?...pumpcykeln, om ni förstår vad jag menar?
Som det var tidigare så var det så att när värdet på den lilla displayen sjönk till ungefär 38 grader så började Nibe´n att pumpa upp igen till den nådda sina 48 grader och sen upprepades det liksom vid behov när värdet sjunkit igen o.s.v.
I min amatörmässiga verklighetsbild ser det ut som en normal cykel liksom, att det är så det SKA vara.

Men det där har förändrats.

Nu slår den igång redan när den fallit ner till 44 grader...sen pumpar den och värdet sjunker i takt med att den pumpar tills den når ungefär 41,4 där står den och pumpar ett tag tills värdet sakta börjar klättra igen och då jobbar den upp sig till 48 igen.
Det är det som har blivit den "nya" cykeln liksom.

Pumpa upp till 48, sjunka saaaakta till 44 (ser normalt ut), slår igång vid 44, pumpar medan värdet sjunker fortare än det gjorde mellan 48-44, når någon form av botten där vid 41,4 där den kämpar en stund, börjar klättra och pumpar upp till 48 igen. Sen repeteras det här.

Jag lägger ett litet längre klipp här på pumpcykeln från dess att gradfallet/nedpumpningen eller vad det heter, börjar vid 44 grader om någon vill kolla.
Tyvärr kom inget ljud med i den här första filmen, men den låter precis likadant hela tiden (det normala pump/kompressorljudet) och det är inga ljudförändringar alls.

Innan den "naturligt" sjunkit till 44 grader och slagit igång är det normalt gradfall så att säga, och den sjunker väldigt sakta ska sägas, som det brukar vara.

Kan det här ha något att göra med en påfyllnad av bergvärmevätska?
Eller är det något annat?...luft eller nåt värde som måste omjusteras på Nibe´n?
Och vad beror det på?:thinking:

2.När den är klar med pumpningen och nått sina 48 grader och ska stänga av sig själv så låter det på baksidan lite grann som det är någon form av tryck vid slangarna på baksidan, åtminstone uppfattar jag det så, eller ska det vara så?
Jag kan inte minnas att det var så förut när den hade cykeln som jag som amatör tyckte såg normal ut, alltså den när den sjönk till 38 och pumpade upp till 48 och repeterade det liksom utan att nånsin pumpa neråt så att säga nåt värde.

Lyssna gärna mot slutet av klippet som jag lägger här nedan:

Att själva cykeln förändrats sedan innan påfyllnaden av vätskan i fjol, är det något normalt?

Hoppas att någon kan hjälpa mig att reda ut det här, jag vet inte om jag nojjar i onödan eller om det på riktigt kan vara skadligt att pumpcykeln förändrats såhär och om man "med tiden bygger upp något" som kan göra så det pajar på riktigt.:rolleyes:

Tack på förhand att ni hjälper en mindre kunnig.:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.