9 983 läst ·
71 svar
10k läst
71 svar
Bergvärmepumpen som ökar förbrukningen
67 grader i kökskranen var galet varmt!K kummelnäsmicke skrev:Tack för inlägget. Jag har nu mätt vattentempen i kranvattnet, och det är 67 grader som mest ur kökets kran. Det kanske är två fel? Jag tycker att jag har en väldigt hög elförbrukning när jag startar den elektriska varmvattenberedaren som i sig verkar förbruka ca 30 kWh per dygn, i princip enbart för att varmhålla vattnet. Men om det är så att den elektriska VVB:n ska värma inte bara 200 liter i VVB utan även 180 liter som finns i värmepumpens beredare så kanske det är normalt? Jag gjorde ett kortare test: Jag stängde av kompressorn och lät värmepumpen enbart gå med tillsatsen. Alltså varmvattenproduktion med extern VVB + tillsats i värmepump. Då verkade elförbrukningen ligga på samma nivå som när jag värmer varmvattnet med enbart VVB. Det är något som är fel med själva värmepumpen, kompressorn drar mycket el men verkar inte ge något tillbaka. Samtidigt tyckte servicemannen från Nibes ÅF att allt verkade ganska ok. Men jag tror att det berodde på att han var här i januari och då var elförbrukningen inte lika påtagligt fel. Han tyckte nog att huset var var stort och att det var uppvärmningen som drog el. Men så är det inte.
Medlem
· Stockholm
· 1 028 inlägg
K kummelnäsmicke skrev:Tack för inlägget. Jag har nu mätt vattentempen i kranvattnet, och det är 67 grader som mest ur kökets kran. Det kanske är två fel? Jag tycker att jag har en väldigt hög elförbrukning när jag startar den elektriska varmvattenberedaren som i sig verkar förbruka ca 30 kWh per dygn, i princip enbart för att varmhålla vattnet. Men om det är så att den elektriska VVB:n ska värma inte bara 200 liter i VVB utan även 180 liter som finns i värmepumpens beredare så kanske det är normalt? Jag gjorde ett kortare test: Jag stängde av kompressorn och lät värmepumpen enbart gå med tillsatsen. Alltså varmvattenproduktion med extern VVB + tillsats i värmepump. Då verkade elförbrukningen ligga på samma nivå som när jag värmer varmvattnet med enbart VVB. Det är något som är fel med själva värmepumpen, kompressorn drar mycket el men verkar inte ge något tillbaka. Samtidigt tyckte servicemannen från Nibes ÅF att allt verkade ganska ok. Men jag tror att det berodde på att han var här i januari och då var elförbrukningen inte lika påtagligt fel. Han tyckte nog att huset var var stort och att det var uppvärmningen som drog el. Men så är det inte.
67 grader är onödigt varmt och risk för skållning. Klarar sig på 50 grader gott och väl med legionellakörning varannan vecka till 60, om man nu har sådan funktion. Har man inte sådan funktion rekommenderas 60. Över det är ju tämligen onödigt.
Redigerat:
Den bilden gick inte att se mycket på. Har du en länk istället?F Fideliox skrev:
Om vi utgår från att en droppe vatten innehåller 0,1ml vattenV Viktorbyggahus skrev:
Inkommande vatten är 0grader och utgående är 100 grader så...
0,1ml x 10000droppar=1liter
En droppe i sekunden tar lite under 3h på sig att fylla en liter vatten.
Så på en dygn skulle ca 24/3= 8liter vatten droppa ut...
En liter vatten kan innehålla runt 0,2kwh värme i detta exempel... Så på ett dygn kan ca 0,2x8 max 2kwh försvinna enligt ditt inlägg. Då är där 28kwh kvar att hitta
Tack, nu känns det bättre!A Alexn72 skrev:Om vi utgår från att en droppe vatten innehåller 0,1ml vatten
Inkommande vatten är 0grader och utgående är 100 grader så...
0,1ml x 10000droppar=1liter
En droppe i sekunden tar lite under 3h på sig att fylla en liter vatten.
Så på en dygn skulle ca 24/3= 8liter vatten droppa ut...
En liter vatten kan innehålla runt 0,2kwh värme i detta exempel... Så på ett dygn kan ca 0,2x8 max 2kwh försvinna enligt ditt inlägg. Då är där 28kwh kvar att hitta
Jag stängde av VVC kl 10.06 i förmiddags. Med VVC avstängd hade jag en totalförbrukning i huset på 8 kWh under 8 timmar. Om den förbrukningen skulle hålla långvarigt så skulle det betyda att dygnsförbrukningen går ned från ca 40 kWh till 24 kWh bara genom att cirkulationspumpen stängdes av. Jag reser nu bort en vecka, . Under semestern kommer definitivt VVC vara avstängd! En hundpassare bor i huset så VVB får vara på. Jag tackar för alla tips och återkommer i tråden efter 7 juni. Efter förslag från forumet ska jag testa att köra bergvärmepumpen och ha den externa eldrivna VVB avstängd. Och när jag kör VVB ska jag sänka temperaturen, 67 grader i kökskranen låter mycket. Och så ska jag kolla hur ofta den kör legionellaprogram. Tack för alla tips!
Som jag skrev.. vvc ÄR en energitjuv om den går dygnet runt. Förstår inte sista inlägget... om du stänger av vvb så har du ju inget vv förrän du har spolat bort 200 liter innan det kommer något från vv från värmepumpen. Bästa tycker jag å som jag skrev i ett tidigare inlägg att skippa 200 liter beredaren å vvc å sätt en ex 30 lters beredare s nära tappställena som möjligt som gör att du får vv fort i kran tills vv från värmepumpen är framme vid vv kranen
Det har du rätt i. Det lär ta lång tid att få varmvatten när man ska raka sig på morgonen.V Vector skrev:Som jag skrev.. vvc ÄR en energitjuv om den går dygnet runt. Förstår inte sista inlägget... om du stänger av vvb så har du ju inget vv förrän du har spolat bort 200 liter innan det kommer något från vv från värmepumpen. Bästa tycker jag å som jag skrev i ett tidigare inlägg att skippa 200 liter beredaren å vvc å sätt en ex 30 lters beredare s nära tappställena som möjligt som gör att du får vv fort i kran tills vv från värmepumpen är framme vid vv kranen
Medlem
· Stockholm
· 1 028 inlägg
Så lång tid tar det inte. Ett nybyggt hus lär inte ta mer än 30s. Troligtvis inte ens det. Vårt väldigt gamla hus tar ca 60 sekunder i kranen längst bort ett dygn efter vi inte använt varmvatten. Kranarna närmast pannrummet tar 5-10 sekunder ett dygn efter vi inte använt vv.K kummelnäsmicke skrev:
Har varit med om att ett relä fastnat på elpatronskortet på en Nibe. Ett steg gick konstant.K kummelnäsmicke skrev:Tack för inlägget. Jag har nu mätt vattentempen i kranvattnet, och det är 67 grader som mest ur kökets kran. Det kanske är två fel? Jag tycker att jag har en väldigt hög elförbrukning när jag startar den elektriska varmvattenberedaren som i sig verkar förbruka ca 30 kWh per dygn, i princip enbart för att varmhålla vattnet. Men om det är så att den elektriska VVB:n ska värma inte bara 200 liter i VVB utan även 180 liter som finns i värmepumpens beredare så kanske det är normalt? Jag gjorde ett kortare test: Jag stängde av kompressorn och lät värmepumpen enbart gå med tillsatsen. Alltså varmvattenproduktion med extern VVB + tillsats i värmepump. Då verkade elförbrukningen ligga på samma nivå som när jag värmer varmvattnet med enbart VVB. Det är något som är fel med själva värmepumpen, kompressorn drar mycket el men verkar inte ge något tillbaka. Samtidigt tyckte servicemannen från Nibes ÅF att allt verkade ganska ok. Men jag tror att det berodde på att han var här i januari och då var elförbrukningen inte lika påtagligt fel. Han tyckte nog att huset var var stort och att det var uppvärmningen som drog el. Men så är det inte.
VVC måste nog ta priset som den mest onödiga funktionen nånsin i en villa.V Viktorbyggahus skrev: