Jag undrar om någon på forumet har en idé om vad som gör att min värmepump ökar elförbrukningen istället för att minska den. Saken är den att jag länge tyckt att min elförbrukning är hög, vintermånader upp till 4500-5000 kWh per månad i december-januari, trots att vi bara är 2 personer i huset och har ganska svalt (17 grader i sovrum, 18 grader i vardagsrum, värmer upp ca 180 kvm, vattenburen golvvärme).
För att undersöka vad som egentligen drar energi har jag läst av dygnsförbrukningen. När vi är bortresta, med avslagen varmvattenberedare och avslagen värmepump ligger förbrukningen på 6 kWh/dygn. Det är i princip kyl och frys. Slår jag på bergvärmepumpen, inställd på tappvarmvatten (ingen husvärme) samt varmvattenberedaren ökar förbrukningen till 55-66 kWh/dygn. Obs utan att värma huset. Det märkliga är att elförbrukningen minskar till ca 40 kWh/dygn när jag slår av värmepumpen och bara värmer tappvarmvattnet med varmvattenberedaren.
Dels tycker jag att det är märkligt att värmepumpen ÖKAR förnbrukningen, dels tycker jag också att själva varmvattenberedaren är högkonsumerande i grunden. Som jag förstår saken ska en normal varmvattenberedare inte dra så mycket som 30 kWh per dygn. Den varmvattenberedare vi har på landet har en knappt mätbar förbrukning. Vi är två personer i hushållet och det inte är någon större skillnad i elförbrukning om vi är hemma eller inte. Den stora skillnaden är om varmvattenberedaren är igång.
Värmepumpen vi har är en Nibe från 2013. Varmvattenberedaren är Nibe 200 liter 3 kW från 2000. Borrhålen är 2x200 meter.
Har någon en idé om var man ska börja felsöka?
För att undersöka vad som egentligen drar energi har jag läst av dygnsförbrukningen. När vi är bortresta, med avslagen varmvattenberedare och avslagen värmepump ligger förbrukningen på 6 kWh/dygn. Det är i princip kyl och frys. Slår jag på bergvärmepumpen, inställd på tappvarmvatten (ingen husvärme) samt varmvattenberedaren ökar förbrukningen till 55-66 kWh/dygn. Obs utan att värma huset. Det märkliga är att elförbrukningen minskar till ca 40 kWh/dygn när jag slår av värmepumpen och bara värmer tappvarmvattnet med varmvattenberedaren.
Dels tycker jag att det är märkligt att värmepumpen ÖKAR förnbrukningen, dels tycker jag också att själva varmvattenberedaren är högkonsumerande i grunden. Som jag förstår saken ska en normal varmvattenberedare inte dra så mycket som 30 kWh per dygn. Den varmvattenberedare vi har på landet har en knappt mätbar förbrukning. Vi är två personer i hushållet och det inte är någon större skillnad i elförbrukning om vi är hemma eller inte. Den stora skillnaden är om varmvattenberedaren är igång.
Värmepumpen vi har är en Nibe från 2013. Varmvattenberedaren är Nibe 200 liter 3 kW från 2000. Borrhålen är 2x200 meter.
Har någon en idé om var man ska börja felsöka?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 815 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 815 inlägg
Jag vet inte vad felet är, men vill kommentera det du skriver om att varmvattenberedare skulle dra en viss mängd energi eller inte dra något alls i princip, även när ni är hemma. Vatten kräver mycket stora mängder energi att höja temperaturen på så om man använder varmvatten så kommer det direkt märkas på elräkningen, särskilt en vanligt VVB utan värmepumpsfunktion. Ju mer varmvatten som används desto större elförbrukning och det kan skilja massor mellan olika personer och familjer beroende hur man lever.
1 L vatten kräver ~0,00116kWh att höja 1 grad.
Här har du en guide jag googlade fram: https://www.eon.se/el/guider-tips/el-vattenforbrukning
1 L vatten kräver ~0,00116kWh att höja 1 grad.
Här har du en guide jag googlade fram: https://www.eon.se/el/guider-tips/el-vattenforbrukning
Husets egenskaper särskilt map isolering vore av värde.
Var i landet ligger huset?
Vilken berggrund? 2 x 200 m borde ge väldigt effektivt värmeutbyte.
Begriper inte vad det är för Nibe-bergvärmepump ni har. Saknar bergvärmepumpen verkligen varmvattenberedare?
Var i landet ligger huset?
Vilken berggrund? 2 x 200 m borde ge väldigt effektivt värmeutbyte.
Begriper inte vad det är för Nibe-bergvärmepump ni har. Saknar bergvärmepumpen verkligen varmvattenberedare?
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Går brytaren åt fel håll, så ni slår av när ni tror ni slår på?
/W
/W
Tack för tipset. Tyvärr är det så som jag skriver, det märks knappast om vi är hemma eller inte. Jag har mätt förbrukningen när vi är bortresta och det är ungefär på samma nivå som när vi är hemma om vi håller varmvattnet varmt. Men vi är troligen ganska sparsamma med varmvattnet. Gasspis dessutom.MultiMan skrev:
Jag vet inte vad felet är, men vill kommentera det du skriver om att varmvattenberedare skulle dra en viss mängd energi eller inte dra något alls i princip, även när ni är hemma. Vatten kräver mycket stora mängder energi att höja temperaturen på så om man använder varmvatten så kommer det direkt märkas på elräkningen, särskilt en vanligt VVB utan värmepumpsfunktion. Ju mer varmvatten som används desto större elförbrukning och det kan skilja massor mellan olika personer och familjer beroende hur man lever.
1 L vatten kräver ~0,00116kWh att höja 1 grad.
Här har du en guide jag googlade fram: [länk]
Tack för engagemanget! Vi bor på Värmdö utanför Stockholm. Men alla siffror jag har gett är med husvärmen frånslagen. Huset är från 1909 men har treglasfönster överallt, vi slår av värmen helt i april. Ventilerna till golvvärmen är stängda, dessutom är bergvärmepumpen ställd i manuellt läge och producerar endast tappvarmvatten. Vi har Nibe F1226 med 180 liter inbyggd vattenberedare. Men systemet är seriekopplat. Efter värmepannan kommer varmvattenberedaren och huset tar varmvattnet från vattenberedaren.D datja skrev:
Du måste kolla vad du har för brine-temperatur och vad du har för delta på fram och retur. Det skall typiskt vara en skillnad på 2-3 grader. Ta reda på det för så som du beskriver det så kan du inte ha varmare in än ut.K kummelnäsmicke skrev:
Tillägg: Efter bergvärmepumpen med inbyggd beredare kommer den externa elektriska vattenberedaren på 200 liter. Det är från den sistnämnda huset tar varmvattnet.K kummelnäsmicke skrev:Tack för engagemanget! Vi bor på Värmdö utanför Stockholm. Men alla siffror jag har gett är med husvärmen frånslagen. Huset är från 1909 men har treglasfönster överallt, vi slår av värmen helt i april. Ventilerna till golvvärmen är stängda, dessutom är bergvärmepumpen ställd i manuellt läge och producerar endast tappvarmvatten. Vi har Nibe F1226 med 180 liter inbyggd vattenberedare. Men systemet är seriekopplat. Efter värmepannan kommer varmvattenberedaren och huset tar varmvattnet från vattenberedaren.
Räcker inte den inbyggda?Har ni stor förbrukning av varmvatten?Är du säker på när vi ställer växelventilen manuellt(inget jag rekommenderar) i öppet läge till varmvattensberedaren.Risken om man ställer manuellt att den står lite öppen mot värmesystemet så varmvattensberedaren startar ofta pga att varmvattnet läcker ut mot värmesystemet .K kummelnäsmicke skrev:
Redigerat:
Den inbyggda beredaren skulle säkert räcka för vårt behov, men när vi köpte huset 2019 såg systemet ut som det gjorde. Alltså med en extern el-varmvattenberedare kopplat efter bergvärmepumpen. Det finns ingen manuell frånkopplingsmöjlighet, varmvattnet i kranarna kommer alltid från den elektriska varmvattenberedaren. En ombyggnation är förstås möjlig.V växelventil skrev:Räcker inte den inbyggda?Har ni stor förbrukning av varmvatten?Är du säker på när vi ställer växelventilen manuellt(inget jag rekommenderar) i öppet läge till varmvattensberedaren.Risken om man ställer manuellt att den står lite öppen mot värmesystemet så varmvattensberedaren startar ofta pga att varmvattnet läcker ut mot värmesystemet .
Skulle nog börja tiltta där för om den är seriekopplad till den externa varmvattensberedaren och den styr på startgivaren på varmvattensberedaren och din växelventil släpper igenom till värmesystemet så har du en väldigt stor varmvattensberedare att värma upp 180+200L + ditt värmesystem.På din värempump kan du ställa in sommarläge på värme/varmatten på utetemperaturen så sköts den automatiskt.Har ni ingen stor förbrukning på varmvattensidan skulle nog jag koppla bort den externa beredaren för på sommaren står den i sommarläge och det blir inte stor förbrukning på varmvattensidan om växelventilen fungerar som den ska.K kummelnäsmicke skrev:Den inbyggda beredaren skulle säkert räcka för vårt behov, men när vi köpte huset 2019 såg systemet ut som det gjorde. Alltså med en extern el-varmvattenberedare kopplat efter bergvärmepumpen. Det finns ingen manuell frånkopplingsmöjlighet, varmvattnet i kranarna kommer alltid från den elektriska varmvattenberedaren. En ombyggnation är förstås möjlig.
