Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Beställ en service/genomgång. Jag killgissar att elpatronen jobbar hårt och att det kan vara fel på kompressorn.
Elpatronen är frånkopplad. Jag hade Nibes ÅF från Orminge här i januari för en kontroll/service men de hittade inget fel. De tyckte nog inte att förbrukningen var så hög. Men jag känner ju till hur sparsamma vi är med värmen och nu i april när vi kopplar bort värmen från huset så är det ju uppenbart att något är fel. För att ringa in felet kör jag nu el-varmvattenberedaren samt enbart tillsatsvärmen i värmepumpen för att läsa av den förbrukningen.
 
Redigerat:
K kummelnäsmicke skrev:
Elpatronen är frånkopplad.
Är du helt säker på det? Bra att dubbelkolla om det är förra ägarens uppgifter.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är du helt säker på det? Bra att dubbelkolla om det är förra ägarens uppgifter.
Elpatronen är frånkopplad manuellt på värmepumpens display.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
D
Jag tror också att något är fel. Jag skulle pröva att koppla ur den extra VVB om det vore enkelt.
 
  • Wow
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Skulle nog börja tiltta där för om den är seriekopplad till den externa varmvattensberedaren och den styr på startgivaren på varmvattensberedaren och din växelventil släpper igenom till värmesystemet så har du en väldigt stor varmvattensberedare att värma upp 180+200L + ditt värmesystem.På din värempump kan du ställa in sommarläge på värme/varmatten på utetemperaturen så sköts den automatiskt.Har ni ingen stor förbrukning på varmvattensidan skulle nog jag koppla bort den externa beredaren för på sommaren står den i sommarläge och det blir inte stor förbrukning på varmvattensidan om växelventilen fungerar som den ska.
jag har ställt värmepumpen i manuellt läge och kan då blocka uppvärmning av huset. Dessutom har jag stängt alla ventiler till golvvärmeslingorna. Systemet producerar alltså bara varmvatten till kranarna. Men jag kan inte koppla bort den elektriska varmvattenberedaren, det är ju därifrån varmvattnet kommer till kranarna.
 
D
K kummelnäsmicke skrev:
jag har ställt värmepumpen i manuellt läge och kan då blocka uppvärmning av huset. Dessutom har jag stängt alla ventiler till golvvärmeslingorna. Systemet producerar alltså bara varmvatten till kranarna. Men jag kan inte koppla bort den elektriska varmvattenberedaren, det är ju därifrån varmvattnet kommer till kranarna.
Men pröva stäng av strömmen till den elektriska VVB då. Då blir väl den elektriska VVB en form av ackumulatortank på varmvattenslingan. Den inbyggda VVB i BVP borde räcka gott om ni inte har väldigt yviga badvanor.
 
Något är tokigt med varmvattnet. En normal familj på 4 pers antas förbruka varmvatten för 4500 kWh/år brutto. 2 pers alltså ca 2250 kWh/år vilket är ungefär 6 kWh/dygn. Med värmepumpen helt avslagen borde huset alltså dra grundförbrukningen på 6 kWh plus varmvatten 6 kWh = 12 kWh/dygn. Inte alls de 40 kWh/dygn som har uppmätts med den elektriska varmvattenberedaren påslagen.
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
Kan komma på tre saker du kan felsöka för att hitta felet.
1. Med den stora förbrukningen vid värme avstängt borde ni kunna märka om det blir varmare någonstans i huset.
2. Om du har cirkulerande varmvatten, så stäng av den cirkpumpen.
3. Läckage av varmvatten. Kontrollera vattenmätare, använd inget vatten på några timmar och kontrollera sedan att inget förbrukats.
 
....och den elektriska golvvärmen, vad händer om du stänger av den?
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Skulle nog börja tiltta där för om den är seriekopplad till den externa varmvattensberedaren och den styr på startgivaren på varmvattensberedaren och din växelventil släpper igenom till värmesystemet så har du en väldigt stor varmvattensberedare att värma upp 180+200L + ditt värmesystem.På din värempump kan du ställa in sommarläge på värme/varmatten på utetemperaturen så sköts den automatiskt.Har ni ingen stor förbrukning på varmvattensidan skulle nog jag koppla bort den externa beredaren för på sommaren står den i sommarläge och det blir inte stor förbrukning på varmvattensidan om växelventilen fungerar som den ska.
Tack för kommentaren. Jag har tittat i manualen på min värmepump, det finns inget sommar/vinter läge som går att ställa in. Men jag har ju stängt av alla ventiler till golvvärmen och dessutom ställt värmepannan så att den bara ska producera varmvatten till tapp-vattnet. Som jag förstår det borde bergvärmepumpen producera varmt vatten till den inbyggda varmvattenberedaren som skickar vatten till den externa eldrivna varmvattenberedaren som i sin tur skickar ut det till kranarna. Men totalt sett drar anläggningen 50 % mer när jag slår på värmepumpen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
....och den elektriska golvvärmen, vad händer om du stänger av den?
Vi har ingen elektrisk golvvärme.
 
  • Älska
Veronica.
  • Laddar…
Vilken temperatur har du i värmepumpens beredare när ni inte använt varmvatten på ett tag? Skenar värmepumpen utan att ni använder varmvatten borde tempen nå upp i 70°och ni får ett HP- larm. Anringen så får det ut värme på värmesystemet eller så har ni läckage på varmvattnet. Har ni kollat skvallerröret från säkerhetsventilen?

Energin värmepumpen förbrukar kan ju inte bara försvinna.
 
S sblixten skrev:
Kan komma på tre saker du kan felsöka för att hitta felet.
1. Med den stora förbrukningen vid värme avstängt borde ni kunna märka om det blir varmare någonstans i huset.
2. Om du har cirkulerande varmvatten, så stäng av den cirkpumpen.
3. Läckage av varmvatten. Kontrollera vattenmätare, använd inget vatten på några timmar och kontrollera sedan att inget förbrukats.
Tack för tipsen!
1. Det blir inte varmare någonstans i huset.
2. Jag har nu stängt av VVC, tack för tipset!
3. Jag ska kontrollera vattenmätare framöver.
 
Vvc kan vara en väldigt stor förbrukare om den står på dygnet . Bästa tycker jag är att ha en liten beredare så nära tappställena som möjligt så den levererar vv innan det kommer från vp
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
S
Sjukt hög förbrukning, det innebär att du värmer huset med varmvattencirkulationen istället för golvvärmen till viss del
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.