VI har en relativt nyinstallerad bergvärmepump som sattes in 2019 (BORÖ VVB 185/40 FR). Den har gått som en klocka (så vitt vi vet), men idag tjöt ett larm och en röd lampa lös. Larmet visade på "Fasfel" vilket jag kollade upp i instruktionsboken och där stod att detta kunde bero på spänningsskillnader mellan faserna. Då jag har noll koll på el mer än grunderna så undrar jag vad som skulle kunna vara felet? Ingen säkring har strulat, utan de är bytta nyligen. Huvudsäkringen rörde jag inte.

Vi har sett att lamporna i huset flimrar till ibland vilket säkerligen är en följd av elstrulet.

Vi har ca -10 grader just nu, men det har inte varit så här förut trots kallare väder.

Jag har ringt servicenummer, men ingen hör av sig - har ni tips på vad jag skulle kunna göra åt detta?
 
M mammehal skrev:
VI har en relativt nyinstallerad bergvärmepump som sattes in 2019 (BORÖ VVB 185/40 FR). Den har gått som en klocka (så vitt vi vet), men idag tjöt ett larm och en röd lampa lös. Larmet visade på "Fasfel" vilket jag kollade upp i instruktionsboken och där stod att detta kunde bero på spänningsskillnader mellan faserna. Då jag har noll koll på el mer än grunderna så undrar jag vad som skulle kunna vara felet? Ingen säkring har strulat, utan de är bytta nyligen. Huvudsäkringen rörde jag inte.

Vi har sett att lamporna i huset flimrar till ibland vilket säkerligen är en följd av elstrulet.

Vi har ca -10 grader just nu, men det har inte varit så här förut trots kallare väder.

Jag har ringt servicenummer, men ingen hör av sig - har ni tips på vad jag skulle kunna göra åt detta?
Kolla dina huvudsäkringar, säkringarna innan elmätaren. Byt alla tre om du har vanliga ”proppar” då vet du i alla fall att dom är nya och fräscha.
 
  • Gilla
mammehal
  • Laddar…
kolla även passdelarna på huvudsäkringarna, en av mina faser vart det glapp i och alldeles svart där..., bytte den och sedan har min LVVP vart så glad så..../synd jag inte sett detta innan det blev fnurp på hela systemet och fick ominstallera hela datorn....
 
  • Gilla
mammehal
  • Laddar…
Jag hade 40 nya larm nu på morgonen då jag inte hade några säkringar som passade hemma igår. Idag åker jag och köper nya så får vi hoppas att det var så enkelt.
 
Det fungerade inte. Pannan startar om sig med jämna mellanrum när Pump 1 lägger av och kompressorn ska pumpa igång. Vi har inte fått något larm på nästan 4 timmar nu (vilket är en vinst med tanke på att vi hade 120 larm inom 24 timmar), men elementen blir gradvis kallare. De var på +50 i morse och nu är de på +25. Kranvattnet ligger på +31.

Kan det vara något fel med kompressorn? Vi hade strömavbrott för någon dag sedan, men hur kan det påverka systemet? Jag har i vilket fall bytt alla säkringar som har med pumpen att göra samt tryckt på "återställningsknapp för överbelastning av eltillskott".
 
C
Så där har min också hållit på ett par gånger. Har läst att det är vanligt att det beror på att fasvakten är dålig, om det nu inte är något fel på inkommande el till pumpen. Tvivlar på att det har något med kompressorn att göra. Vid strömavbrott är det helt normalt att du får detta fel.
 
C cpalm skrev:
Så där har min också hållit på ett par gånger...
Fick du den bytt? Hur mycket gick det på?
 
C
M mammehal skrev:
Fick du den bytt? Hur mycket gick det på?
Nä, jag tänkte att jag skulle byta den men sen försvann problemet av sig själv. Så oklart om den är lite opålitlig eller om det var något fel i elnätet som blivit åtgärdat. Det är hur som helst inte en särskilt dyr del.
 
C cpalm skrev:
Nä, jag tänkte att jag skulle byta den...
Okej. Tack för svaret!

Ser nu att värmen i elementen inte fungerar och att temperaturen kryper nedåt. Nu står det på +22 och det är -7 utomhus. Man kunde värma upp vattnet i kranen med eltillskott utan problem, men inte elementen. När väl pumpen försöker värma vattnet som ska ut i systemet går det ett litet tag sen stänger den ned och startar om och så tar det 15 minuter innan den försöker igen.

Det blir en kall morgondag. :(
 
M mammehal skrev:
Okej. Tack för svaret!

Ser nu att värmen i elementen inte fungerar och att temperaturen kryper nedåt. Nu står det på +22 och det är -7 utomhus. Man kunde värma upp vattnet i kranen med eltillskott utan problem, men inte elementen. När väl pumpen försöker värma vattnet som ska ut i systemet går det ett litet tag sen stänger den ned och startar om och så tar det 15 minuter innan den försöker igen.

Det blir en kall morgondag. :(
Du har inte ringt till installatören ?
 
GoC GoC skrev:
Du har inte ringt till installatören ?
Jag ringde idag och de kan komma i början av veckan. När jag ringde så fungerade värmen i elementen så vi tänkte att vi klarar oss, men nu när den har lagt av så får vi ringa jour direkt imorgon på morgonen. Det täcks av garantin, men jag vet inte hur mycket större kostnader det blir i övrigt av att ringa in på helgen.
 
Prova att ställa den drift med bara elpatron.
Långskott
 
C
M mammehal skrev:
När väl pumpen försöker värma vattnet som ska ut i systemet går det ett litet tag sen stänger den ned och startar om och så tar det 15 minuter innan den försöker igen.
Skumt. Vid nöddrift är det ju värme man vill ha och inte varmvatten.

Upprepar sig larmet konstant var 15:e minut eller går den igång ibland? (Min pump larmade förut "ofta" men inte konstant, mestadels gick den som den skulle).

Om den aldrig kommer igång, dubbel- och trippelkolla att pumpen verkligen har ström på alla tre fasera, dvs. att ingen säkring gått någonstans. Kan vara en idé att ringa en jourelektriker om man känner sig osäker och VP-firman inte har möjlighet att komma.

Blir inte heller riktigt klok på modellen på pump du uppger. E12.B1 är en IVT-felkod, och Borö tillverkar inte heller så vitt jag vet värmepumpar? Är det inte en IVT-pump du har? (Kanske en IVT-pump med Borö-logga?)
 
Redigerat:
Det har löst sig.

Jag ringde jourhavande elektriker. Han var inte helt nöjd med att jag varit och bytt säkringar i proppskåpet som går innan våra huvudsäkringar, men han såg likt mig att det såg rostigt och glappt ut i två av hålen. De är utbytta och nu fungerar allt.

Det var alltså fasfel, men det var kommunens egna elskåp som hade havererat - inte vårt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.