Hej på er.
Nyinflyttad i höstas i en villa i västra härjedalen med en 4 år gammal Daikin Altherma 3 Geo.
Vintern har varit ruggigt kall här med flera omgångar under -30 grader och vi märkte ganska tidigt att den inte lyckades komma upp i rätt framledningstemperatur.
Som lägst kunde vi ha Kb in på -1.8 och kb ut på -7.8 efter långa kalla perioder redan i december.

Vi aktiverade elpatronen så den stöttar vid under -15 och sen har det fungerat bra.
När vi frenetiskt letade i inställningarna efter orsaker att den inte orkade med så råkade vi ändra "frostskyddstemperaturen". Vi uppfattade att den stod på +2 vilket kändes orimligt och vi bläddrade för att de vilka alternativ som fanns. Antagligen var den inte ställd på något, så när vi lämnade meny efter att satt tillbaka den på +2 (vilket vi trodde den stod på) så sparades den inställningen. Sen vägrade pumpen att starta. Blev rekommenderad av en bekant att sätta den på -9 så länge, det klara den av.

Nu är vi i ett läge där pumpen inte klarar av att få upp framledningstemperaturen till 38 ens (vid -8 grader ute), utan elpatron. VP:n startar om kring 36-38 och jobbar sig upp igen, om och om igen. KB in ligger alltid på -0.9 när det startar om, så den går inte lägre än så.
Kan det vara så att min ev. felaktiga inställning gör att den inte tillåter den gå under -0.9. (Står i manualen att man skall ställa frostskyddstemperaturen 10 grader kallare än vad den klarar av, ex -12 om den klarar -2 på inkommande kb).

MultiMan
Hur djupa borrhål har du? Låter som att de inte räcker till och då hjälper det inte hur du ställer in pumpen.

160m djupt.
Att elpatronen skall stötta när det är kallare än -15, eller däromkring köper jag.
Men om jag kunde ha -1.8 på kb in förut men bara -0.9 nu känns konstigt.

DeltaT på KB bör normalt vara runt 3 grader så det skulle vara intressant att se vad som händer om man skruvar upp farten på KB-pumpen? Tyvärr är det väl också så att värmepumpar oftast dimensioneras så att el-patronen behövs om det är -5 till -10 grader eller kallare. Men bor man i ett kallt område av Sverige borde de gjort det bättre.

J Josth skrev:
DeltaT på KB bör normalt vara runt 3 grader så det skulle vara intressant att se vad som händer om man skruvar upp farten på KB-pumpen? Tyvärr är det väl också så att värmepumpar oftast dimensioneras så att el-patronen behövs om det är -5 till -10 grader eller kallare. Men bor man i ett kallt område av Sverige borde de gjort det bättre.
Juste.
Glömde nämna det.
Jag har haft en föraning om att de förra ägarna inte gjort service eller rengjort filter m.m.
Så jag rengjorde Kb filtret häromdagen (VB filtret gjordes tidigare) så om kb in nu är -0.8 ligger kb ut på ca -3.4.

Gissningsvis kanske vi kylde ner hålet ovanligt snabbt tidigare i vintern eftersom kb ut var så väldigt mycket kallare än vad det borde vara, tack vare fullt filter (hobby amatörs gissning).

Z Zoubolo skrev:
Juste.
Glömde nämna det.
Jag har haft en föraning om att de förra ägarna inte gjort service eller rengjort filter m.m.
Så jag rengjorde Kb filtret häromdagen (VB filtret gjordes tidigare) så om kb in nu är -0.8 ligger kb ut på ca -3.4.

Gissningsvis kanske vi kylde ner hålet ovanligt snabbt tidigare i vintern eftersom kb ut var så väldigt mycket kallare än vad det borde vara, tack vare fullt filter (hobby amatörs gissning).
Z Zoubolo skrev:
Hej på er.
Nyinflyttad i höstas i en villa i västra härjedalen med en 4 år gammal Daikin Altherma 3 Geo.
Vintern har varit ruggigt kall här med flera omgångar under -30 grader och vi märkte ganska tidigt att den inte lyckades komma upp i rätt framledningstemperatur.
Som lägst kunde vi ha Kb in på -1.8 och kb ut på -7.8 efter långa kalla perioder redan i december.

Vi aktiverade elpatronen så den stöttar vid under -15 och sen har det fungerat bra.
När vi frenetiskt letade i inställningarna efter orsaker att den inte orkade med så råkade vi ändra "frostskyddstemperaturen". Vi uppfattade att den stod på +2 vilket kändes orimligt och vi bläddrade för att de vilka alternativ som fanns. Antagligen var den inte ställd på något, så när vi lämnade meny efter att satt tillbaka den på +2 (vilket vi trodde den stod på) så sparades den inställningen. Sen vägrade pumpen att starta. Blev rekommenderad av en bekant att sätta den på -9 så länge, det klara den av.

Nu är vi i ett läge där pumpen inte klarar av att få upp framledningstemperaturen till 38 ens (vid -8 grader ute), utan elpatron. VP:n startar om kring 36-38 och jobbar sig upp igen, om och om igen. KB in ligger alltid på -0.9 när det startar om, så den går inte lägre än så.
Kan det vara så att min ev. felaktiga inställning gör att den inte tillåter den gå under -0.9. (Står i manualen att man skall ställa frostskyddstemperaturen 10 grader kallare än vad den klarar av, ex -12 om den klarar -2 på inkommande kb).
har det löst sig för dig här? Har liknande proble
Z Zoubolo skrev:
Juste.
Glömde nämna det.

har det löst sig för dig här? Har liknande problem

J Johanp19791 skrev:
har det löst sig för dig här? Har liknande problem
Nix. Kör elpatron från -8. Vid varmare grader klarar den sig hyfsat.
Förhoppningsvis får vi hit en röris imorgon.

Z Zoubolo skrev:
Nix. Kör elpatron från -8. Vid varmare grader klarar den sig hyfsat.
Förhoppningsvis får vi hit en röris imorgon.
Hur är inomhustemperaturen?

V växelventil skrev:
Hur är inomhustemperaturen?
Håller sig helt ok. Men kör som sagt mycket elpatron.

Vår cirkpump på värmesidan justerar sig inte efter delta t vilken den är ställd att göra. (Verkar vara ev garantiärende).
Den går på Max hela tiden. Så räcker med 35-38grader ut när det är -8 ungefär.

uppdatera gärna hur det går! Har haft tekniker hos mig och bytt växelventil och flödesvakt men utan resultat.

Z Zoubolo skrev:
...Gissningsvis kanske vi kylde ner hålet ovanligt snabbt tidigare i vintern eftersom kb ut var så väldigt mycket kallare än vad det borde vara, tack vare fullt filter (hobby amatörs gissning).
Nej, faktiskt tvärtom.
Värmepumpens verkningsgrad blev sämre i det läget.

Nu har röris varit här med support av daikin via Telefon. Nu löser pumpen att komma upp i lämplig framledningstemperatur. Det var primärt frysspärren på Köldbäraren som startade om maskinen kontinuerligt. Men jag skall också få hit en kyltekniker nästa vecka som skall kika på köldmediet samt cirkpumpen som inte ställer sig oavsett vilken inställning vi sätter.

En ovanligt kall vinter + något för grunt borrhål är antagligen största boven för att den skall gå helt effektivt.

Kanske läge att se över klimatskalet på huset om det går att bättra på någonstans? (extra lösull på vinden?)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.