Vår bergvärmepump står i det gamla pannrummet och i rummet finns en stor friskluftsventil. Varje år funderar jag på vad som är den optimala arbetstemperaturen för en bergvärmepump. Är ventilation helt öppen blir där rätt svalt och helt stängd rätt varmt (litet rum). Strunta i ventilationen i stort, bor i ett självdrags hus så det är inget problem med det under uppvärmnings perioden, snarare tvärtom.
Så jobbar en bergvärmepump mest ekonomiskt när det är varmt eller svalt i rummet?

Bergvärmepumpens värmefaktor bestäms av temperaturen på köldbäraren och framledningstemperaturen. Temperaturen där den står lär ha marginell inverkan. Men onödig ventilation gör ju att du ventilerar ut en del av värmen som den genererat. Det finns en stor friskluftsventil därför att oljepannan krävde mycket luft. Utan oljepannan har det behovet försvunnit och det är bäst att stänga ventilen.

Värmen kommer ju från pumpen så den vill du ju ha kvar i huset.

T topmount skrev:
Vår bergvärmepump står i det gamla pannrummet och i rummet finns en stor friskluftsventil. Varje år funderar jag på vad som är den optimala arbetstemperaturen för en bergvärmepump. Är ventilation helt öppen blir där rätt svalt och helt stängd rätt varmt (litet rum). Strunta i ventilationen i stort, bor i ett självdrags hus så det är inget problem med det under uppvärmnings perioden, snarare tvärtom.
Så jobbar en bergvärmepump mest ekonomiskt när det är varmt eller svalt i rummet?
Oftast blir det så när man byter från oljepanna till bergvärmepump så installerar man en radiator om det saknas. Har med en friskluftventil i pannrummet som jag brukar skruva igen på vintern och ha öppet på sommaren. Brukar ha lite öppet på radiator eftersom litet pannrumm.Mest ekonomisk borde vara lite svalt.

Finns ingen utventil i rummet så värmen kommer ju huset till gagn när den drar vidare, men visst ökar pumpen draget i ventilen med sin värme.

Ja det blir en mellan väg stryper det mesta flödet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.