3 033 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Bergvärme Thermia Classic 01
Är den från -01 ska du räkna med att den kan behöva ersättas snart, speciellt om kompressor inte blivit utbytt. På vår -01 fick kompressor bytas efter 10 (garanti) och samt ventil värme/varmvatten, ett filter, etc, så jag hoppas att den med det fått lite längre livslängd.
Enligt de som gjorde bytet så var scrollkompressorer runt de årtalen inte helt optimala för värmepumpar utan "lite modifierade" kylkompressorer.
Så kolla om man behövt byta kompressor, är den inte bytt och pumpen låter som en liten fiskebåtsmotor har den gjort sitt.
Enligt de som gjorde bytet så var scrollkompressorer runt de årtalen inte helt optimala för värmepumpar utan "lite modifierade" kylkompressorer.
Så kolla om man behövt byta kompressor, är den inte bytt och pumpen låter som en liten fiskebåtsmotor har den gjort sitt.
Dimensioneringen har också ändrats en del. Då tyckte man ett borrhål på 90 m var väldigt djupt och en 6 kW värmepump en riktigt stor pump. Resten av värmebehovet fick gå med el-patron men man fick en hyfsad energibesparing. Idag vill man kanske ha 10 kW värmepump och 180 m borrhål för att det nästan inte alls ska behövas någon el-patron överhuvudtaget.
Kolla upp vad det är för effekt på VP'n, storleken på huset och hur långt borrhålet är.
Borrhålet (brunnen) går eventuellt att hitta här: https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Borrhålet (brunnen) går eventuellt att hitta här: https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Ehh... Det är typ det billigast jag sett på länge. Sällan driftskostnader för en "standardvilla" anges till lägre än 30.000.L Liteavvarje skrev:
Driftskostnad
24 411 kr/år
Driftskostnad, varav
El: 13 800 kr (11580 kWh)
VA: 4 456 kr
Renhållning: 1 600 kr
Försäkring: 4 555 kr
Då är detta en kåk byggd 1965 på 145+80kvm.
Klicka här för att svara
