1 672 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Bergvärme NIBE 1226-8, radiatorslingan trycklös på 2 veckor
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Som rubriken beskriver, fyller man till 0.5 bar så är radiatorkretsen trycklös på 2 veckor, verkar som att den läcker någonstans uppe vid expansionskärlet. Någon som har tips på vad eet kan vara? Själva radiatorkretsen är från byggåret 1974 och är hellödd prisol och har inte läckt tidigare. Bytte från CTC 265 till bergvärme för 4 år sedan, har sedan inte rört någonting. Bytte då även 6 st radiatorer men det är gjort av yrkesfolk och det har inte läckt så jag gissar att det är läck någonstans vid kopplet för påfyllning eller i expansionskärlet. Skall ringa installatören men vill ha lite tips först så jag inte är helt nollställd.
Du har troligen ett slutet expansionskärl. Så det läcker nog inte "däruppe" (och även om det skulle göra det i ett öppet system så skulle inte trycket försvinna så).
Sätter 99,9 av mina cents på useless svar. Det fattas förtryck av luft i ditt (som vi förmodar) slutna kärl.
Sätter 99,9 av mina cents på useless svar. Det fattas förtryck av luft i ditt (som vi förmodar) slutna kärl.
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Jo det är slutet kärl, en röd burk (i storlek som en skurhink) ovanpå BV-enheten som fylls på via ett koppel med tre blåa rattar, en ratt är lite större och vinklad och fyller på. När trycket sjunker så öppnar man ratten och fyller till 0.5 bar eller så, rädmarkeringen sitter vid 1.5 bar men jag fick tipset att 0.5 bar räcker. BV sitter i källaren och ett par radiatorer på ovanvåningen är kalla.
Skall man fylla på luft i expansionskärlet? Eller måste jag byta expansionskärl? Inget är som sagt gjort på de ftyra år som gått sedan jag installerade bv.
Skall man fylla på luft i expansionskärlet? Eller måste jag byta expansionskärl? Inget är som sagt gjort på de ftyra år som gått sedan jag installerade bv.
"Göra trycklöst" innebär i princip att tappa ner systemet vilket inte är så kul.
Öppna en radiators luftventil på ovanvåningen och tryck i så det står ca 0,5 bar. Stäng radiatorn och öka ytterligare till 1 bar.
Det blir kanske inte helt rätt förtryck men sen har du chansen att se om det är felet. Har du otur så är gummibälgen trasig.
Öppna en radiators luftventil på ovanvåningen och tryck i så det står ca 0,5 bar. Stäng radiatorn och öka ytterligare till 1 bar.
Det blir kanske inte helt rätt förtryck men sen har du chansen att se om det är felet. Har du otur så är gummibälgen trasig.
Klicka här för att svara