Ärlig talat tror jag inte vi behöver mer än vad en DVB300 kan rymma. Med den lösning vi har valt - en C9 + vår 300L vvb - skulle vi ha nästan 500L vatten - vilket vi så gott som aldrig kommer behöva. Vi har ett bubbelbadkar - men det går nog att fylla även om vi "bara" har 300L varmvatten... En DVB300 borde räcka för varmvatten samt för golvvärmesystemet - som jag förstår det. Jag måste dock erkänna att det finns en massa variabler som jag inte känner jag har helt koll på...

Mitt resonemang går inte ut på att man ska ha den biligaste anläggningen.
Jag talar bara om vilken anläggning som arbetar/ funkar bäst. sen är det ju upp till dig om du tycker det är motiverat att lägga dom där extra slantarna.

-----------------
hur resonerar du när du köper bil? kollar du efter den billigaste (oavsett storleg & urtustning?)
eller kan du unna dig lite mer, bar aför att det käns bra (köra bil kan man ju göra uta astereo & farthållare. låsa bilen går at göra utan fjärrkontroll & utan c-lås.
på vintern kan man köra bil utan stolsvärme & utan motor & cupevärmare)

CarMan - mitt resonemang är INTE bara att ha den billigaste anläggningen - absolut inte! Jag är intresserad av en prisvärt lösning som ger en långsiktig bra besparing - och är rätt dimensionerad - vad gäller värmepump och varmvattenberedare.

Problemet med val av bergvärme och varmvattenberedare är att det finns många faktorer som jag inte kände till innan jag började titta på detta - varför man till viss del måste lita på leverantörerna. Alla har sagt att lösningen med vår befintliga varmvattenberedare är helt okej (4 leverantörer). Jag har fått offerter på värmepumpar utan inbyggda varmvattenberedare - men det har inte verkat som om det var värt att betala 12000+ extra för detta - det var lika bra att välja den lösningen vi har valt. Därför har vi valt det - inte bara för att det är den billigaste anläggningen. Om det var fallet skulle jag kunna ha valt andra leverantörer, borrat lite mindre djupt etc. Om vi har valt "fel" beror det helt enkelt på min okunnighet.

Som sagt håller vi på att utvärdera om vi ska göra om vårt beslut - det är inte för sent än - för om det är en bättre lösning - då tar vi det - oavsett om priset blir något högre.

Jag förstår dig (jag ville bara visa att det är lättare att köra bil från baksätet)

Själv är jag bara en glad amatör, som tagit lärdom av mina & andras misstag.

men jag är frvånad över hur många instalatörer som inte har kåll på varför man gör si eller så. (dom kör med med stilen så här görman för det har jag lärtmig)
Om man vet varför så är det lättare att förstå & förstå konsikvenserna om man ändrar på något.

Det vanligaste är att man instalerar en värmepump med bererade & om det inte funkar så seriekopplar man en 100 el-beredare. (dom struntar helt i gång tider & starto stopp)

Ja, du har säkert rätt - jag är dock nöjd med den leverantör vi har valt - han verkar väldigt vettig. Har nu fått lite priser och leveranstider - och tyvärr kommer det fördyra och eventuellt försena vår installation med runt 12000-22000 och upp till 8 veckor (pga leveransproblem hos IVT). Inte bra.

Får fundera lite på detta. Vår Nibe 310P kör på alldeles för mycket elpatron just nu så det känns inte bra att vänta 8 veckor till...

majorfixer skrev:
Ärlig talat tror jag inte vi behöver mer än vad en DVB300 kan rymma. Med den lösning vi har valt - en C9 + vår 300L vvb - skulle vi ha nästan 500L vatten - vilket vi så gott som aldrig kommer behöva. Vi har ett bubbelbadkar - men det går nog att fylla även om vi "bara" har 300L varmvatten... En DVB300 borde räcka för varmvatten samt för golvvärmesystemet - som jag förstår det. Jag måste dock erkänna att det finns en massa variabler som jag inte känner jag har helt koll på...
Jag tänkte närmast på om ni har hög vv förbrukning så ni behöver en DVB 300, Inte mer än den o jag fösrstod att ni har ändå mer vv med en serie kopplad vv beredare på 300 l..

Nej, vi har inte speciellt hög förbrukning. Anledningen till valet av en DVB300 om vi väljar en värmepump utan inbyggd varmvattenberedare är att ha lite marginal. Att vi väljer att behålla vår 300L externa beredare (som stod här när vi flyttade in) är att de 165 liter som finns inbyggd i en värmepump är för lite. Däremot är de 465 liter det blir för mycket - men det blir ändå minst 12000 billigare än andra lösningar. Visst kostar det kanske mer att ha detta igång - men det tar nog många år innan skillnaden överstiger priset vi får betala extra... Därmed inte sagt att vi inte kommer göra så ändå - men om det betyder 8 veckors extra leveranstid tror jag vi kommer välja den "billiga" lösningen - för den är tillräckligt bra - och väsentligt mycket bättre än vår befintliga Nibe 310P.

Förstår resonemanget, Om man inte har nått stor bad el liknande så är det kanske riktigt svårt att motivera kostnaden över huvudtaget..

Om det inte finns något bad utan bara dusch o man installerar snålspolande kranar överallt som bara spolar 6 l/min mot normala 10-12 l gör kanske lika stor besparing men till en betydligt lägre installationskostnad, Något att fundera på om man inte har badkar kanske..

har du inget badkar så klarar du dig med 165 liter (det ger ca 200 iter 40 gradit vatten)

P
CarMan skrev:
Mitt resonemang går inte ut på att man ska ha den biligaste anläggningen.
Jag talar bara om vilken anläggning som arbetar/ funkar bäst. sen är det ju upp till dig om du tycker det är motiverat att lägga dom där extra slantarna.

-----------------
hur resonerar du när du köper bil? kollar du efter den billigaste (oavsett storleg & urtustning?)
eller kan du unna dig lite mer, bar aför att det käns bra (köra bil kan man ju göra uta astereo & farthållare. låsa bilen går at göra utan fjärrkontroll & utan c-lås.
på vintern kan man köra bil utan stolsvärme & utan motor & cupevärmare)
Tyvärr är ditt bilexempel inte någon bra jämförelse tycker jag. De grejorna du räknar upp för bilen har en bekvämlighetsfunktion. Mer eller mindre onödig beroende på vem du frågar, men ändå. En annan typ av VVB tillför väl inte någon motsvarande bekvämlighetsfunktion eftersom mycket varmvatten blir det också med ursprungsalternativet?

Enda anledningen att välja annan VVB är väl för att optimera driften av pumpen? Optimera driften görs för att den ska gå så ekonomiskt som möjligt och då är det mycket relevant att fundera på om vinsten med optimeringen betalar kostnaden för den eftersom valet inte tillför något annat.

Om ett dyrare alternativ inte betalar sig själv och inte tillför något annat vettigt eller trevligt så varför betala för ingenting? (Vissa betalar för metalliclack på bilen för att de tycker bilen blir snygg att titta på, men de som är villiga att betala extra för att få metalliclack i reservhjulsbaljan är nog lätträknade)

Kan säga att vi har ett badkar - bubbelbadkar som rymmer kanske 400L. Det används inte ofta men vi vill kunna fylla det när det väl behövs - bl.a. därför räcker inte den inbyggda beredaren.

Vi har nu efter mycket dividerande fram och tillbaka att vi kommer köra på den lösningen vi nämnde ovan - nämligen att seriekoppla mot vår befintliga 300L vvb. Det är kanske inte den MEST optimala lösningen - men ändå så mycket bättre än det vi har nu. Och - här är ett par anledningar till att vi valt detta:

1) Det skulle kosta 12000-16000 extra att köpa en ny extern varmvattenberedare - vilket skulle ta ENORMT många år att räkna hem. När man gör en störttappning kommer det varma vattnet från värmepumpens varmvattenberedare jo värma upp vattnet i varmvattenberedaren - så den ska bara höja temperaturen kanske 5-10 grader - så den kostnaden blir ganske marginell. Vår leverantör levererade ett räkneexempel - där man fyller badkaret en gång per vecka - då skulle denna lösning kanske kosta 800-1000 kWh extra. Alltså ca. 1000 kronor extra per år. Det skulle alltså ta minst 10 år att räkna hem detta. Och 12000-16000 kan man använda bättre i dessa finanskristider...

2) Det är långa leveranstider på varmvattenberedare just nu - och det skulle riskera att försena vår installation 1-2 månader - vilket såklart skulle medföra ytterligare kostnader i och med vår nuvarande värmepump skulle jobba för fullt.

Summa summarum: lösningen vi har valt är fullt tillfredsställande och det går alltid att koppla en extern 200L beredare till vår C-maskin när vår 300L går sönder - som värms av värmepumpen - så det är inget "nu eller aldrig" beslut. Det känns rätt bra.

2an skrev:
Förstår resonemanget, Om man inte har nått stor bad el liknande så är det kanske riktigt svårt att motivera kostnaden över huvudtaget..

Om det inte finns något bad utan bara dusch o man installerar snålspolande kranar överallt som bara spolar 6 l/min mot normala 10-12 l gör kanske lika stor besparing men till en betydligt lägre installationskostnad, Något att fundera på om man inte har badkar kanske..

Jag ska inte motargumera, men måste säga att det är faktiskt ett nu eller aldig beslut ! det är ju 2 helt olika värmepumpar men köper om man ska he eller inte ha intern beredare.

hur många grader el berearen behöver höja beror ju på vilken temp värmepumpen kan leverera (jag är inte så påläst på din model) mot hur många grader ni väljer att vattnet i el beredaren ska hålla (tänk på att värmepumpen inte kan göra legionella höjning i el beredaren. så den bör alltid ligga på 60-70grader)

angående leveranstid, så kan man välja annat märke.

Det går att parallelkoppla vår maskin med inbyggd beredare med en extern beredare - vilket vill säga att det blir värmepumpen kommer värma upp båda. Det går att byta när den andra lägger av. Alltså är det inget nu eller aldrig val. Har kollat upp detta. Visst kan det bli marginellt dyrare då - men det går att göra och det är inget fel på vår nuvarande maskin.

Visst - det går väl att välja ett annat märke - och såklart är inte detta den BÄSTA lösningen (finns den överhuvudtaget) - men det blir jo fortfarande samma prisskillnad - minst 12000.

Legionella program finns inte - nej - men antingen får vi väl köra en manuell höjning någon gång i månaden - eller ha den på en högre temperatur. Visst kommer det kosta ytterligare då - men det borde inte bli särskild mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.