16 176 läst ·
76 svar
16k läst
76 svar
Bergvärme - Nibe 1225 6kW eller IVT X15 (X11)!
tänk på att skilja på vad som är totalt borrgjup & aktivt borrdjup.
värmepumpen kan bara andvända det aktiva borrdjupet & det är deta djup som dataprogramen räknar fram. sen tillkomer det djup som är tills du når både berg & grundvaten (aktiva djupet börjar först där du har både berg & grundvatten)
värmepumpen kan bara andvända det aktiva borrdjupet & det är deta djup som dataprogramen räknar fram. sen tillkomer det djup som är tills du når både berg & grundvaten (aktiva djupet börjar först där du har både berg & grundvatten)
OK - intressant information - är fortfarande novis på detta med bergvärme. Vet att huset står direkt på berg - så den delen är inget problem men hur djupt grundvattnet ligger vet jag inte. Får väl kolla lite mer på detta innan man börjar borra.
Ja - oerhört intressant med så olika förslag - från 4,8 kW (Nibe 1225-6) till 17 kW (IVT X15). Vad ska man tro!
Ja - oerhört intressant med så olika förslag - från 4,8 kW (Nibe 1225-6) till 17 kW (IVT X15). Vad ska man tro!
Enligt en tekniker på Nibe som jag fick numret till, ej säljare alltså, så fick jag rekommendationen att gå på deras minsta pump (2025-6). Han hade alla mina förutsättningar och han var obeveklig. Den minsta pumpen skulle jag ha! Fråga inte MIG varför men så var det bara.
Jag har 230kvm yta att värma upp, högt i tak.
Intressant - verkar jo inte helt rimligt! Valde du denna ?
imported_Anders_S skrev:Enligt en tekniker på Nibe som jag fick numret till, ej säljare alltså, så fick jag rekommendationen att gå på deras minsta pump (2025-6). Han hade alla mina förutsättningar och han var obeveklig. Den minsta pumpen skulle jag ha! Fråga inte MIG varför men så var det bara.
Ja, jag valde den lilla.
Hej Majorfixer
Du skriver att du har en Nibe 310P värmepump, som är dimensionerad för max 180 m² bostadsyta. Hmmm...
http://www.nibe.se/Produkter/Franluftsvarmepumpar/Produktsortiment/FIGHTER-310P/
Den borde i alla fall gett dig en besparing motsvarande förbrukning av hushållsel. Det betyder att 30 000 - 35 000 kWh gäller värme och varmvatten.
Då passar understående utmärkt.
---------------
Bosch EHP 9 LW/M (9kW)
Bosch EL 280 Frånluftsaggregat
160 m borrhål (extra meter = 250 kr. inkl. moms)
= 135.000 inkl. moms
---------------
Borrdjupet kan hållas kort, då du även kompletterar med frånluftsmodul d.v.s. du tillför energi motsvarande 30% av borrdjupet. Du klarar dig mer än väl med 160 meters borra.
Passa även på att ansluta naturkyla d.v.s. hämta kyla från borran. Du kan kolla med rörkrökaren om du kan kombinera EL 280 genom att den ändå har backventil coh cirkulationspump, vilket även krävs av naturkylan d.v.s. köldbäraren skickas till fläktkonvektorn på sommaren istället för till EL 280.
Har du fått någon beräkning av installatören?
Om inte...kan du PM:a mig så gör jag en körning för ditt hus.
Här har jag skrivit några tip&trix för just den pumpmodellen.
(Bosch, Carrier, AutoTerm och IVT är samma pump)
http://www2.husdata.se/forum/viewforum.php?f=23&sid=12db04af2f1cef64747bde023a3bf33f
Du skriver att du har en Nibe 310P värmepump, som är dimensionerad för max 180 m² bostadsyta. Hmmm...
http://www.nibe.se/Produkter/Franluftsvarmepumpar/Produktsortiment/FIGHTER-310P/
Den borde i alla fall gett dig en besparing motsvarande förbrukning av hushållsel. Det betyder att 30 000 - 35 000 kWh gäller värme och varmvatten.
---------------
Bosch EHP 9 LW/M (9kW)
= 135.000 inkl. moms
---------------
Borrdjupet kan hållas kort, då du även kompletterar med frånluftsmodul d.v.s. du tillför energi motsvarande 30% av borrdjupet. Du klarar dig mer än väl med 160 meters borra.
Passa även på att ansluta naturkyla d.v.s. hämta kyla från borran. Du kan kolla med rörkrökaren om du kan kombinera EL 280 genom att den ändå har backventil coh cirkulationspump, vilket även krävs av naturkylan d.v.s. köldbäraren skickas till fläktkonvektorn på sommaren istället för till EL 280.
http://www2.husdata.se/forum/viewforum.php?f=23&sid=12db04af2f1cef64747bde023a3bf33f
Här är mitt förslag angående kombination av naturkyla och frånluftsmodul. Om intresse finns, så skriv ut ritningen och ge din installatör. Om kvaliten inte är tillräckligt bra, kontakta mig för orginalet.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15757.40
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15757.40
Tack så mycket för tipsen - och länken. Alltid MYCKET uppskattad att få råd av någon som verkar kunna detta.
Vet inte riktigt vad man användar naturkylan till ?! För att få "A/C" på sommaren ?
Har inte fått någon beräkning på detta av denna installatör - så vore intressant att se. Jag skickar ett PM.
Vet inte riktigt vad man användar naturkylan till ?! För att få "A/C" på sommaren ?
Har inte fått någon beräkning på detta av denna installatör - så vore intressant att se. Jag skickar ett PM.
Plexus skrev:Hej Majorfixer
[länk]
---------------
Bosch EHP 9 LW/M (9kW)
= 135.000 inkl. moms
---------------
[länk]
jag har svårt att tro att du kan få et prosent tal på hur effektiv frånluftsmodulen är.Plexus skrev:
det du skriver är att modulen motsvarar 60m slang om boran är 100m & 120m slang om borran är 200m.
DET STÄMMER INTE
du får en temp höjnign, svårt att översätta den i en slang längd. men min gissning är att det rörsig om ca 40m slang (20m borr djup) oavsett hur stor restan av borran är
Intressant procent-diskussion - om det som CarMan säger handlar om motsvarande 20m borrdjup - då lönar det sig inte - då priset motsvarar 40m borrdjup (10.000 inkl. moms).
Sen kanske VBX är bra för huset/systemet i sig - och då kan det vara värt det i alla fall...
Hmmm - jobbigt - nu finns det - utöver bergvärmen i sig - mer att ta ställning till: naturkyla och VBX... Dagens I-landsproblem ?
Sen kanske VBX är bra för huset/systemet i sig - och då kan det vara värt det i alla fall...
Hmmm - jobbigt - nu finns det - utöver bergvärmen i sig - mer att ta ställning till: naturkyla och VBX... Dagens I-landsproblem ?
ditt hus har ju idag en frånluftsvärmepum. alltså är huset buggt för att ha en mekanisk ventilation.
om du byter ut frånluftsvärmepumpen, så måste nått annat sköta din ventilation!
du kan alltså välje på att släppa luften ragt ut utan at återvinna, o denna lösning som ger viss återvinning.
det är pris skillnaden här imallan du ska räkna på.
du kan alltså välje på att släppa luften ragt ut utan at återvinna, o denna lösning som ger viss återvinning.
Tack - det är alldeles rätt - lätt att bli förvirrad av alla begrepp här bara. Ska kolla med installatören och se vad han säger...
CarMan skrev:ditt hus har ju idag en frånluftsvärmepum. alltså är huset buggt för att ha en mekanisk ventilation.
Har nu fått tag i ett datablad på IVT X11 (bifogat här) - och den går inte mellan 2,5-15 kW som jag tidigare har fått upplyst - men mellan 2,2-11,1kW.
Mitt hus har en beräknat effekt på ca 10kW (263 kvm, 2plan, golvvärme) - vilket gör att X11 är i minsta laget om det skulle bli vargavinter - medan X15 är i största laget. Knepigt. Kanske får bli en IVT E9/C9 istället...
Eller vad tror ni - om man nu borrar djupare - och/eller kombinerar med VBX/FLM - skulle det fungera då ?
Mitt hus har en beräknat effekt på ca 10kW (263 kvm, 2plan, golvvärme) - vilket gör att X11 är i minsta laget om det skulle bli vargavinter - medan X15 är i största laget. Knepigt. Kanske får bli en IVT E9/C9 istället...
Eller vad tror ni - om man nu borrar djupare - och/eller kombinerar med VBX/FLM - skulle det fungera då ?