16 176 läst ·
76 svar
16k läst
76 svar
Bergvärme - Nibe 1225 6kW eller IVT X15 (X11)!
Vid 0/45° cop 3,22 o 6,7 kW effekt, Dom vanliga pumparna har ju cop på 3,5/3,6 vid 0/50° så dom här pumparna vete f-n om dom ger nån besparing..
När ska denna ge en så hög cop att totalen ska bli effektivare, Vid högre/lägre effekt/temp???
majorfixer då huset behöver max effekten är det nog vid iaf 50° framledningstemp till radiatorerna, Ju högre temp dessto lägre effekt ger en VP så du bör då välja en IVT C/E 11 o möjligen en volymtank på 200 l..
När ska denna ge en så hög cop att totalen ska bli effektivare, Vid högre/lägre effekt/temp???
majorfixer då huset behöver max effekten är det nog vid iaf 50° framledningstemp till radiatorerna, Ju högre temp dessto lägre effekt ger en VP så du bör då välja en IVT C/E 11 o möjligen en volymtank på 200 l..
Finns en del i detta som jag inte helt förstår - men vill i alla fall poängtera att vi har golvvärme i hela huset så framledningstemperaturen behöver inte var 50° - närmare 30-32° som jag har förstått det. Vet inte hur det påverkar kalkylen - men på något sätt gör det nog det 
Har fått offert på IVT C/E 9 som ska täcka husets behov - behöver nog därför inte större än så...
Har fått offert på IVT C/E 9 som ska täcka husets behov - behöver nog därför inte större än så...
2an skrev:Vid 0/45° cop 3,22 o 6,7 kW effekt, Dom vanliga pumparna har ju cop på 3,5/3,6 vid 0/50° så dom här pumparna vete f-n om dom ger nån besparing..
Visst kan de va så att du klarar dej med en C/E9 men med en C/E 11 kommer du aldrig behöva tillskottsel o 9:an har cop 4,55 vid 0/35° medans 11:An har 5,02 vid samma temp + att aldrig tillskott behövs.. 
Du lär väl ha va 210 l vatten i ditt golvvärmesystem om det är 20 mm slang vilket inte skulle skada med större volym för minskat antal starter, 200-300 l volymkärl o en C/E 11:a skulle sitta muma i erat hus..
En kompis har en sån till sitt 2 plans hus på 206 m2 med istortsätt hela söder väggen i glas o det behövdes då ingen tillskotts el under första året iaf trot att det va -29° som kallast men det ska nog gå fint även om det blir kallare, Med mindre pump o alla ducshat/badat (5 pers) så hade nog tillskottet behövs då det va som kallast..
Han har 2x400 meter markslinga o tempen va aldrig under +2° in i pumpen..
Du lär väl ha va 210 l vatten i ditt golvvärmesystem om det är 20 mm slang vilket inte skulle skada med större volym för minskat antal starter, 200-300 l volymkärl o en C/E 11:a skulle sitta muma i erat hus..
En kompis har en sån till sitt 2 plans hus på 206 m2 med istortsätt hela söder väggen i glas o det behövdes då ingen tillskotts el under första året iaf trot att det va -29° som kallast men det ska nog gå fint även om det blir kallare, Med mindre pump o alla ducshat/badat (5 pers) så hade nog tillskottet behövs då det va som kallast..
Han har 2x400 meter markslinga o tempen va aldrig under +2° in i pumpen..
Intressant. I min "Värmande läsning" står det att vi ska köpa 10kWh per år - alltså köra med elpatron - och få en total värmeförbrukning på 8100kWh. Det känns därför inte omedelbart som om en C/E 11 borde behövas. Detta är beräknad på 22 grader inne. Detta är baserat på en kalkylerat förbrukning på 28000 kWh - inte som faktiskt 23-24000 kWh. Räknar man på detta skulle vi hamna på ca. 6500 kWh totalt.
Eller tänker jag fel ? Skulle en C/E 11 eller X11/X15 vara bättre/sämre...
Eller tänker jag fel ? Skulle en C/E 11 eller X11/X15 vara bättre/sämre...
2an skrev:Visst kan de va så att du klarar dej med en C/E9 men med en C/E 11 kommer du aldrig behöva tillskottsel o 9:an har cop 4,55 vid 0/35° medans 11:An har 5,02 vid samma temp + att aldrig tillskott behövs..
Han har 2x400 meter markslinga o tempen va aldrig under +2° in i pumpen..![]()
Jag bedömer husets effektbehov till ca 12 kW med utgångspunkt från de siffror som du redovisat här. En osäkerhetsfaktor är frånluftvärmepumpen som du redan har (eller har jag missuppfattat?).
Tänk - hypotetiskt - att du skulle få en 6 kW värmepump gratis. Skulle du ta den då istället för att installera en 11 kW VP för 130.000:- ?
Faktum är att man måste veta värmepumpens effekt och värmefaktor vid flera olika temperaturer. I ditt fall är förhållandena enklare eftersom golvvärmen inte behöver så hög framledningstemperatur. Den varierar inte så mycket. Och framför allt den (eller returtemperaturen) är inte så hög att den omöjliggör tillskott från värmepumpen.
Men om man vet dessa data och kostnaden för de olika alternativen så kan man faktiskt räkna lönsamheten för var och en.
Jag provade som hastigast på www.energiberakning.se och fick fram att en 6 kW värmepump skulle ge en täckningsgrad på cirka 80%. Om du sätter in en dubbelt så stor värmepump så kan du täcka in resterande 20%. Men marginalkostnaden blir ju hög. Därför väljer man vanligen att ta toppeffekten (de 20%-en) med tillskott av en elpatron.
Förslag: räkna lite olika alternativ själv. Det ger en helt annan förståelse än att höfta, anse eller gissa.
Tänk - hypotetiskt - att du skulle få en 6 kW värmepump gratis. Skulle du ta den då istället för att installera en 11 kW VP för 130.000:- ?
Faktum är att man måste veta värmepumpens effekt och värmefaktor vid flera olika temperaturer. I ditt fall är förhållandena enklare eftersom golvvärmen inte behöver så hög framledningstemperatur. Den varierar inte så mycket. Och framför allt den (eller returtemperaturen) är inte så hög att den omöjliggör tillskott från värmepumpen.
Men om man vet dessa data och kostnaden för de olika alternativen så kan man faktiskt räkna lönsamheten för var och en.
Jag provade som hastigast på www.energiberakning.se och fick fram att en 6 kW värmepump skulle ge en täckningsgrad på cirka 80%. Om du sätter in en dubbelt så stor värmepump så kan du täcka in resterande 20%. Men marginalkostnaden blir ju hög. Därför väljer man vanligen att ta toppeffekten (de 20%-en) med tillskott av en elpatron.
Förslag: räkna lite olika alternativ själv. Det ger en helt annan förståelse än att höfta, anse eller gissa.
Din bedömning stämmer - såklart - ganska bra - det är också vad vi har fått uppgett - i spannet 10-12,8 kW.
Dina synpunkter är vettiga - om en elpatron kan klara jobbet för 1000 kronor per år extra med en liten värmepump är det såklart onödigt att lägga 50.000 på en större värmepump bara för att - för det går såklart inte att räkna hem.
Jag har dock fått så olika förslag - och är relativt novis på detta med bergvärme - så det är inte lätt att fatta rätt beslut. Har fått ett förslag på en Nibe 1225-6 för 132.000 och en IVT C9 för 144.000. I det fallet tror jag att den större maskinen ändå vinner - då prisskillnaden är mindre och behovet av extra energi från elpatronen blir mindre. Men offerterna på 160.000-170.000 kan såklart vara svårare att motivera...
Dina synpunkter är vettiga - om en elpatron kan klara jobbet för 1000 kronor per år extra med en liten värmepump är det såklart onödigt att lägga 50.000 på en större värmepump bara för att - för det går såklart inte att räkna hem.
Jag har dock fått så olika förslag - och är relativt novis på detta med bergvärme - så det är inte lätt att fatta rätt beslut. Har fått ett förslag på en Nibe 1225-6 för 132.000 och en IVT C9 för 144.000. I det fallet tror jag att den större maskinen ändå vinner - då prisskillnaden är mindre och behovet av extra energi från elpatronen blir mindre. Men offerterna på 160.000-170.000 kan såklart vara svårare att motivera...
Energiberäknaren skrev:Jag bedömer husets effektbehov till ca 12 kW med utgångspunkt från de siffror som du redovisat här. En osäkerhetsfaktor är frånluftvärmepumpen som du redan har (eller har jag missuppfattat?).
Jag skulle då försöka dimensionera den för 100% täckning om det blir så man ska börja betala vad elen verkligen kostar tim för tim med fjärravlästa mätarna, Elpriset kan ligga väldigt högt/kWh då behovet är som störst o då vill man inte att elpatron går..
Har nu bestämt mig för en lösning - och en leverantör - och så här blir det:
- IVT HT Plus 9kW
- 160m borrhål
- VBX (frånluftsmodul)
- Återanvändning av vår "gamla" (2003) 300L vvb - som kopplas i serie med värmepumpen. Vi får därför rikligt med varmvatten...
Pris: 148.000:- (samt antingen en Espressomaskin eller 2500:- rabatt genom Villaägarnas Riksförbund).
Jag kollade även på X11 och X15 (som tråden antyder) men det gick inte att räkna hem - det var knappt någon förbättring och innebar en högre kostnad på runt 25.000:-.
Är i princip redo att beställa - någonting jag bör tänka på innan jag skickar iväg det
? Jag har tidigare nämnt att vi måste ha en VBX-modul (eller rättare - vår ventilation måste lösas ändå och därför känns det bättre att återanvända luften än bara blåsa ut den!)...
- IVT HT Plus 9kW
- 160m borrhål
- VBX (frånluftsmodul)
- Återanvändning av vår "gamla" (2003) 300L vvb - som kopplas i serie med värmepumpen. Vi får därför rikligt med varmvatten...
Pris: 148.000:- (samt antingen en Espressomaskin eller 2500:- rabatt genom Villaägarnas Riksförbund).
Jag kollade även på X11 och X15 (som tråden antyder) men det gick inte att räkna hem - det var knappt någon förbättring och innebar en högre kostnad på runt 25.000:-.
Är i princip redo att beställa - någonting jag bör tänka på innan jag skickar iväg det
Ja, det är tanken. Håller med om att det känns bättre att investera i nytt egentligen - som passar ihop - men alla jag har varit i kontakt med har rekommenderat denna lösning - och man sparar 10-12000 - så det verkar jo bra. När den väl lägger av om 5-10 år (eller mer) - då kan man jo byta ut den mot en likadan - eller en bättre värmepumpsanpassad... Det borde fungera...
Nu är jag inte alls med! Jag seriekopplar de två vvb:arna enligt rekommendation från leverantörerna - och för att det är så det är gjort idag. Jag har en Nibe Fighter 310P med inbyggt 165L vvb som är seriekopplat till en 300L vvb. Vet inte vad du menar med som "arbetstank" eller inte - det vi vill uppnå är att ha rikligt med varmvatten.
Kanske vi menar samma sak men jag beskriver vår lösning dåligt ?
Kanske vi menar samma sak men jag beskriver vår lösning dåligt ?
CarMan skrev:
majorfixer skrev:Har nu fått tag i ett datablad på IVT X11 (bifogat här) - och den går inte mellan 2,5-15 kW som jag tidigare har fått upplyst - men mellan 2,2-11,1kW.
Mitt hus har en beräknat effekt på ca 10kW (263 kvm, 2plan, golvvärme) - vilket gör att X11 är i minsta laget om det skulle bli vargavinter - medan X15 är i största laget. Knepigt. Kanske får bli en IVT E9/C9 istället...
Det framgår inte hur stor varmvattenberedaren är i nya X11, för nog har den väl inbyggd sådan?
En seriekopplad vv beredare driv med cop 1 o vp ger vv till cop 3-3,5 de är det Carman skriver o jag hållermed honom helt..
Jag hade nog installerat en separat/extern vv beredare på 300/200 l o en E 9/E11 o använt gamla beredaren som volymtankt för värmesystemet..
Jag hade nog installerat en separat/extern vv beredare på 300/200 l o en E 9/E11 o använt gamla beredaren som volymtankt för värmesystemet..