Putten skrev:
har räknat på 1 krona kilowatten och tyvärr stämmer de ganska väl idagens läge
sen så är ju 1 kw in i värmepumpen=2-2,5kw effektivitet ut normalt...
Såg i veckan att elpriset inkl moms o energiskatt låg på 1,21:-/kWh o du betalar 28 öre/kWh nu.. ;D
Då har jag räknat på 85% verkningsgrad utan verkningsgradsförlust så betalar du 24 öre/kWh..

Läste detta i veckan http://www.folkbladet.nu/index.asp?vf=1&x=41700

Putten skrev:
öhmmm vilken temp han shuntar ut till radiatorerna har jag mindre koll på men jag tror då det är som kallast blir det runt 70-80 grader han shuntar ut, och shunten måste han ställa själv mao mauell shuntning, termostaterna på radiatorerna brukar han som oftast dra i bott dvs fullt öppna mao han är inte så brydd om sånt egentligen men tycker att det är ett helvetesgöra med sotning mm.., men själva sanningen ingenting i det där huset är rättinställt, så det skulle nog göra susen med inom o utomhusgivare och en effektiv pelletsanvändning... skorstenen är inte förminskad utan kör bara på samma som då han hade vedeldningen, tror den pipan ligger på 125 mm eller om det är 150 mm, dessutom så var muren sprucken till råge på allt.. men det borde gå om man skickade ner en 100mm's pipa inuti befintliga pipan och fyllde med värmekulit mellan inner o ytterpipan......
Då han kör med termostaterna fullt öppna så passar det ändå bättre med en panna som din med inneo utegivare då det ändå ska vara fullt blås då.. :)

Pipan till en pelletspanna t.ex ctc ecoflex bör vara minst 120 mm o oavsett pipa så ska det altid finnas en motdragslucka monterat på rökröret el skorsten..
Här finns dragluckor http://www.tigerholm.se/
Kolla på tigrex 25 som är lätt att ställa in o draget i en pelletspanna bör va runt 10-15 pa för att pannan ska hinna ta vara på all värme..

2an skrev:
Då han kör med termostaterna fullt öppna så passar det ändå bättre med en panna som din med inneo utegivare då det ändå ska vara fullt blås då.. :)

Pipan till en pelletspanna t.ex ctc ecoflex bör vara minst 120 mm o oavsett pipa så ska det altid finnas en motdragslucka monterat på rökröret el skorsten..
Här finns dragluckor [länk]
Kolla på tigrex 25 som är lätt att ställa in o draget i en pelletspanna bör va runt 10-15 pa för att pannan ska hinna ta vara på all värme..
hehe ojdå min pipa är 105mm invändig

f.ö så ska vvs-arna som installerade pannan komma och justera in den med rökgasmätare närmare vinter nån gång, för tillfället kör man på fab.inst, och ja det fungerar ju.....

Putten skrev:
hehe ojdå min pipa är 105mm invändig

f.ö så ska vvs-arna som installerade pannan komma och justera in den med rökgasmätare närmare vinter nån gång, för tillfället kör man på fab.inst, och ja det fungerar ju.....
Då blir det riktigt bra närmare vintern ska du se.. ;)

Hade/har du motdragslucka då??

Varför det rekomenderas 120 mm är för att det alltid ska finnas tillräckligt drag vid uppstart, Men det brukar gå bra ändå iaf så gör det då de här med 100 mm pipa på 6,5 meter.. :)

2an skrev:
Då blir det riktigt bra närmare vintern ska du se.. ;)

Hade/har du motdragslucka då??

Varför det rekomenderas 120 mm är för att det alltid ska finnas tillräckligt drag vid uppstart, Men det brukar gå bra ändå iaf så gör det då de här med 100 mm pipa på 6,5 meter.. :)
nog har jag en sån alltid, följde med i pann-kitet :P eller ja det verkar vara en sotlåda främst...

Men nu har jag fått kompisen att tänka i banorna ny panna (CTC EcoFlex) istället för gammherken. La fram argumenten: jämn värme, bra värmehållning, mindre pelletsåtgång, och framförallt lägre elförbrukning på elpatronen

Putten skrev:
nog har jag en sån alltid, följde med i pann-kitet :P eller ja det verkar vara en sotlåda främst...

Men nu har jag fått kompisen att tänka i banorna ny panna (CTC EcoFlex) istället för gammherken. La fram argumenten: jämn värme, bra värmehållning, mindre pelletsåtgång, och framförallt lägre elförbrukning på elpatronen
Då är han på rätt spår iaf.. :)

Ja inte kan han jämföra en ny panna med herken han har nu o elpatronen behöver han inte använda.. ;)

Jag är helt farsinerad av omröstningen!
även fast vi nu vet att han har högtemp system så är det folk som röstar för bergvärme, eller ska jag skriva elvärme, vilket man får om man hr högtempsystem.

CarMan skrev:
Jag är helt farsinerad av omröstningen!
även fast vi nu vet att han har högtemp system så är det folk som röstar för bergvärme, eller ska jag skriva elvärme, vilket man får om man hr högtempsystem.
grejen är den att dom röstar väl först o läser sen? ;)

2an skrev:
Då är han på rätt spår iaf.. :)

Ja inte kan han jämföra en ny panna med herken han har nu o elpatronen behöver han inte använda.. ;)
Resomnemanget från polaren var först: Vafan min anläggning fungerar ju, så varför skulle jag byta.... sen brassa jag på med alla argumet osv.. "ja jag kanske skulle ta o byta då"

Putten skrev:
grejen är den att dom röstar väl först o läser sen? ;)

Resomnemanget från polaren var först: Vafan min anläggning fungerar ju, så varför skulle jag byta.... sen brassa jag på med alla argumet osv.. "ja jag kanske skulle ta o byta då"

Jo folk kanske röstar först & läser sen, men hur kan man rösta innan man vet förutsättningara?

Putten skrev:

Det brukar låta så.. ;D

Svårt att både skita o håll igen samtidigt.. ;)

2an skrev:
Det brukar låta så.. ;D

Svårt att både skita o håll igen samtidigt.. ;)
men nu blev han tvekis igen efter ett förslag från MongoPartiet, som har avlagt ett förslag att beskatta Pellets o ved osv Till den grad att det blir lika dyrt som att köra på en ren elpanna för att det ska bli "lika kostnad för alla att värma upp huset":-/

Sanslöst sjukt säger jag

Eh... men vänta nu. Mongo.. Vilket parti menar du då? Hur ser det skatteförslaget ut? Och vem citerar du som är så säker på sin sak?

Ett sånt påstående vore fint att få nån slags källa till så man kan läsa förslaget själv. Det är inte första gången man får höra såna rykten.

Putten skrev:
men nu blev han tvekis igen efter ett förslag från MongoPartiet, som har avlagt ett förslag att beskatta Pellets o ved osv Till den grad att det blir lika dyrt som att köra på en ren elpanna  för att det ska bli "lika kostnad för alla att värma upp huset":-/

Sanslöst sjukt säger jag

Hur tveksamt det än är så funkar inte värmepump fören man har lågtemp radiatorsystem!

---------------------

fortfarande ökar röst siffrorna på bergvärme, fast det inte går att instlaeraa i huset utan at bygga om radiatorsystemet???

Majgårdarna
Det visar väl på varför det finns så många fel dim värmepumpar..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.