Tomture61 Tomture61 skrev:
Håll dig till din tråd (ang dina solceller) eller ge förslag om bergvärme och hur man optimerar BVP installationer .
Börjar tro att du har ett företag som säljer solceller snart !
Alltså det dök upp en fråga om solceller o jag svarade på den. Sitter med telefonen. Blir lite rörigt när det dyker upp svar. Men jag håller med dig om att hålla sig i rätt tråd. Ber om ursäkt för det. Nej, säljer inte solceller. Låter som du har en otrevlig ton.
 
  • Gilla
Olle61 och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
B Bob10 skrev:
Alltså det dök upp en fråga om solceller o jag svarade på den. Sitter med telefonen. Blir lite rörigt när det dyker upp svar. Men jag håller med dig om att hålla sig i rätt tråd. Ber om ursäkt för det. Nej, säljer inte solceller. Låter som du har en otrevlig ton.
Hon som styr och ställer här styckade upp tråden för att det handlade om allt annat än BVP , snälla låt inte detta hända igen .
Tråden handlar om byte till BVP
 
Jag har ett enplanhus i norra Norrland på 160m2. Tidigare hade jag en pelletsbrännare i en gammal vedpanna och förbrukade ca 6 ton pellets/år samt ca 12 000 KwH el. Efter att jag satte in bergvärme ligger nu elförbrukningen på ca 12 000 KwH per år så min förtjänst blev de ca 6 ton pellets, alltså ca 1000 kr/månad.
 
J johanschag skrev:
Låter väldigt högt med 30000 kWh/år! Vi bor i ett 1,5-plans 70-talshus i Stockholm på 140 kvm med LLVP på bottenvåningen och oljefyllda elradiatorer i alla rum. Hur rattat in det så att elradiatorerna helst bara ska kicka in om det blir nedåt ä 20 grader i rummet, annars håller vi ca 22 grader hemma. Förbrukade under 2020 ca 9200 kWh och då körde vi även kyla under ca 10 dagar i somras. Ventilationen är mekanisk utan återvinning. Isoleringen är standard 12 cm i väggar och 14 cm i tak. Betongplatta på mark som undertill är isolerad med leca. Garaget (ca 30 kvm) är också frostskyddat med elradiator till ca 4 grader.
Det är bara att gratulera! Det låter bättre än ett nytt hus i den storleken? Vår värme flyger till viss del ut med ventilationen som är ställd högt då jag är lite rädd för fukt och dålig luft. Vi har fortfarande en del luftläckage från vinden pga dålig tätning, hoppas mycket på FTX och stängda fönster/ventiler..
 
kisumisu
I vårat fall ligger elen på runt 17000kwh.
Den var 20 000kwh.

Men jag är ändå väldigt nöjd för nu är värmen jämn 22 även i stängda rum. Var förut runt +12-14.
Har inte alls använt bakugnen i höst vinter.
Bara där en besparing på ca 1000kr månad plus all vedjobb.

Visst behövde jag även ha vissa direkt el element igång också för att temperaturen inte skulle sjunka ännu mer. Alltså då när jag eldade med ved. Var väldigt rädd därför att min elräkning skulle bli värre men det blev inte så.

Så det har varit stor besparing och ska lägga till att jag har skaffat mig en elbil som står på laddning. Så har egentligen ökat el användadet där.

Däremot skulle jag säga att direkt el element dålig isolation osv gör mycket!!!
Satte en av mina gamla oljefyllda el element till garage förrådet till +10.
Den drog enligt en separat mätare ca 11kwh per dygn!!! När hela huset går på ca 60kwh. Rummet är kanske 10kvm, är isolerat men tydligen väldigt dåligt isolerat.

Så fick bli kallförråd igen :crysmile:

Nästa grej är golvvärmen som går på el...drar en hel del el. Men den får nu vara på pga komfortskäl. Men jag antar den är felinstallerat när den drar så mycket el.

Så ja många småsaker kan påverka elförbrukningen.
 
Redigerat:
M
W Woddan skrev:
Vi bytte luft/vatten till bergvärme ctcgci12 borrade 210 metershål !!
Ca 45.000 till 14.500
Jäääädrar! Min luft/vatten drar 5-6000kwh per vinter. Om jag byter till bergvärme så kommer jag ju börja tillverka el istället med den ekvationen:D

P.s. Man ska inte tro allt som skrivs på nätet...(y)
 
Monterade bergvärme 1999 Nibe 30000kwh/år, bytte till Thermia 2016 18000kwh/år.
 
Hade direktverkande el fram till 2010, monterade in bergvärme och radiatorer, har sänkt från 30000 kWh per år till 14-15000 kWh per år och värmen står för 3000-3500 kw av det.
 
Gick från luft/vatten 2019. Hittills ser siffrorna ut att gå från ca. 22-24000 till ca 16000 kWh.
Nibe 2025 till IVT 512C.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Köpte 2012 ett hus i sutterräng från 1974 som dragit 3.5-4 kubik olja om året, dvs motsvarande cirka 35000-40000 kWh. Installerade 2014 BVP och sedan drog huset totalt cirka 15000 kWh el om pret, dvs kanske 10-12 tusen kWh för uppvärmning. Det är denna typ av hus som tjänar mest på konvertering till bergvärme.

Hus byggda 1980 och senare är mera tveksamt, det är de stora 70-talshusen och hus från 20-30-talen som behöver bergvärme.
 
M
A Anders_Nilsson skrev:
Köpte 2012 ett hus i sutterräng från 1974 som dragit 3.5-4 kubik olja om året, dvs motsvarande cirka 35000-40000 kWh. Installerade 2014 BVP och sedan drog huset totalt cirka 15000 kWh el om pret, dvs kanske 10-12 tusen kWh för uppvärmning. Det är denna typ av hus som tjänar mest på konvertering till bergvärme.

Hus byggda 1980 och senare är mera tveksamt, det är de stora 70-talshusen och hus från 20-30-talen som behöver bergvärme.
Lite tveksam faktist. Ett hus från 70-talet som byggdes för att värmas med oljebrännare har ett radiatorsystem för hög framledningstemperatur i dom flesta fallen. Det betyder 50-55gr på radiatorerna vid under -5gr för att hålla +21gr inomhus. Ja lite generaliserat. Jag misstänker att en bergvärmeanläggning då måste köras med elpatron som tillskott för att klara det. En värmepump, oavsätt typ, vill jobba med så låga framledningstemperaturer som möjligt. Så ett hus med 30-50cm isolering i den gjutna plattan med vatteburen golvvärme som arbetar under 35gr, där tror jag vi ser bäst nytta. Men naturligtvis, 70-tals huset drar ju enorm fördel av bergvärme också, men inte optimalast.
 
M Markarbetaren skrev:
Lite tveksam faktist. Ett hus från 70-talet som byggdes för att värmas med oljebrännare har ett radiatorsystem för hög framledningstemperatur i dom flesta fallen. Det betyder 50-55gr på radiatorerna vid under -5gr för att hålla +21gr inomhus. Ja lite generaliserat. Jag misstänker att en bergvärmeanläggning då måste köras med elpatron som tillskott för att klara det. En värmepump, oavsätt typ, vill jobba med så låga framledningstemperaturer som möjligt. Så ett hus med 30-50cm isolering i den gjutna plattan med vatteburen golvvärme som arbetar under 35gr, där tror jag vi ser bäst nytta. Men naturligtvis, 70-tals huset drar ju enorm fördel av bergvärme också, men inte optimalast.
Jag bytte naturligtvis radiatorerna där så krävdes. 30 cm höga enkelpanel byttes till 60 cm höga dubbelpanel med konvektorplåtar samt att jag återanvände vissa av de gamla radiatorerna där befintlig radiator var ännu mindre, t ex i pannrum och i förråd. Sedan satte jag eltillskott till permanent av i menyn.

Jag hade dessutom kamin för att stötta de kallaste dagarna. I Göteborg är detta kanske ett par veckor i februari varje år.

Nya hus med god isolering drar redan så lite energi att bergvärme inte går att räkna hem enligt min mening.
 
M
A Anders_Nilsson skrev:
Jag bytte naturligtvis radiatorerna där så krävdes. 30 cm höga enkelpanel byttes till 60 cm höga dubbelpanel med konvektorplåtar samt att jag återanvände vissa av de gamla radiatorerna där befintlig radiator var ännu mindre, t ex i pannrum och i förråd. Sedan satte jag eltillskott till permanent av i menyn.

Jag hade dessutom kamin för att stötta de kallaste dagarna. I Göteborg är detta kanske ett par veckor i februari varje år.

Nya hus med god isolering drar redan så lite energi att bergvärme inte går att räkna hem enligt min mening.
Vi har alla våra olika sätt att räkna. Med lite god vilja kan man får alla ekvationer att gå ihop. Du skriver själv att du fick byta ett gäng radiatorer, stötta med vedkamin osv. Det blir ju plötsligt en massa parametrar att ta hänsyn till. Jag kan ju slå till med att i ett nytt hus behöver man inte ens en värmeanläggning som går på el. Räcker att elda upp lite acc-vatten nån gång i veckan så löser det behovet;)

Man måste utesluta alla om/eller om man ska jämföra korrekt. Jag har 70-tals hus. Körde olja innan, 2-2,5m3 per vinter, sedan blev det 15-20m3 ved och vedpanna med tankar. Motsvarar väl 20-23,000kwh/vinter. Sedan 2014 luft/vatten och 6-7000kwh/vinter. Min luft/vatten kostade 10% av vad en bergvärmeanläggning skulle kosta och jag har svårt att tro att den presterar så mycket bättre att ekvationen skulle gått ihop under min livstid. Jag stödeldar i kamin, ca. 2m3/vinter. Sällan under 22gr inomhus och ca 200m2 uppvärmd yta.

Jag har fått uppfattningen ibland att folk bara köper bergvärme i ren okunskap. Man tror att det är enda alternativet för ”det sa dom i fikarummet på jobbet”.
 
M Markarbetaren skrev:
Lite tveksam faktist. Ett hus från 70-talet som byggdes för att värmas med oljebrännare har ett radiatorsystem för hög framledningstemperatur i dom flesta fallen. Det betyder 50-55gr på radiatorerna vid under -5gr för att hålla +21gr inomhus. Ja lite generaliserat. Jag misstänker att en bergvärmeanläggning då måste köras med elpatron som tillskott för att klara det. En värmepump, oavsätt typ, vill jobba med så låga framledningstemperaturer som möjligt. Så ett hus med 30-50cm isolering i den gjutna plattan med vatteburen golvvärme som arbetar under 35gr, där tror jag vi ser bäst nytta. Men naturligtvis, 70-tals huset drar ju enorm fördel av bergvärme också, men inte optimalast.
finns inget som optimalt om man inte gör det optimalt. När man gjorde beräkningar för storlek av radiatorer gick det i flera steg konsult, vvs-avdelning, slutligen till kunden blev det överdimensionerat så jag skulle säga att i stort sett alla hus kan ha en värmepump men sen behöver man justera in radiatorer så dessa får rätt flöde.
 
  • Gilla
Ovation
  • Laddar…
M
V Värmeinjusterare skrev:
finns inget som optimalt om man inte gör det optimalt. När man gjorde beräkningar för storlek av radiatorer gick det i flera steg konsult, vvs-avdelning, slutligen till kunden blev det överdimensionerat så jag skulle säga att i stort sett alla hus kan ha en värmepump men sen behöver man justera in radiatorer så dessa får rätt flöde.
Nej det är direkt fel! Radiatorsystemet är anpassat efter framledningstemp. Man har en specifik angiven effekt i förhållande till DT. Ett hus från 70-talet som är anpassat för oljeeldning kräver hög framledningstemp för att radiatorerna är dimensionerade därefter. Spelar ingen roll hur mycket man skruvar på ventilerna, är inte temperaturen tillräcklig så blir det kallt! Dvs. om man inte stöttar med elpatron, men det hoppas jag alla är införstådda med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.