Med 2-rörs kan det bli kortslutning i systemet , dom element som är närmast för stort flöde genom och returen blir för varm. se till att dom längst bort är helt öppna och dom lite närmare stryps ner, är svårt med termostater på elementen då dom lever ett eget liv med värme/kyla. Ser inte ut som du har utegivare, sätt dit en, samt att tempen är väldigt hög,och så hög temp kan inte kompressorn ge,det är inte så att EL-mätaren snurrar så den är på ut från väggen, kanske att kontaktorn för EL-patronen ha fastnat i läge till och ger massor av värme. Innegivare TJA bra eller dåligt det tvistar dom lärda om, en VP reglerar bäst på uttempen. Har inte framkommit vilket fabrikat eller typ på VP du har
Jag vet inte exakt hur varma elementen är men det bräns när man tar på dom. Utgivare ska det vara. Som du ser så visar den 16 grader.
Jag tycker också siffrorna är helt galna. 88 grader när den bara ska ge 22. Bästa är kanske att ta hit en kunnig person och så får han ta bort termostaterna och justera in det. För jag blir inte klok på detta
Förövrigt, hur vet man vilka element som är i början och vilka som är i slutet?
Jag tycker också siffrorna är helt galna. 88 grader när den bara ska ge 22. Bästa är kanske att ta hit en kunnig person och så får han ta bort termostaterna och justera in det. För jag blir inte klok på detta
Förövrigt, hur vet man vilka element som är i början och vilka som är i slutet?
Om 88 grader skulle stämma så så är det fel på pumpen och det verkar som elpatroner går för fullt och kompressor står stilla.
Vet i tusan om det inte finns risk för större fel om den gått så under längre tid.
Jag hade stängt av den och beställt service snarast.
Vet i tusan om det inte finns risk för större fel om den gått så under längre tid.
Jag hade stängt av den och beställt service snarast.
Har du manualen för den,i den kan man stänga av ändra temp på VV , kan du ta bort fronten och öppna så att reläkortet syns, det är säkert så att relän/kontaktor har fastnat i tilläge, går att koppla ur ganska lätt, hur mycket kan du om EL, är det något av dom små reläna som sagt upp sig, kostar dom på kortet ca 50kr styck, bytes av en med lödvana lätt och en kontaktor ca 500kr, bra mycket billigare än ett nytt kort som dom alltid vill sälja. Pris för ett nytt kort har jag inte fått fram, men säkert flera tusen.
Gör man rätt så är innegivaren ett bra komplement till utegivaren.
Vart den ska sitta beror på vilket problem man vill lösa. Har du stora fönster i söderläge så att det blir varmt där du vistas dagtid så bör innegivaren sitta i eller i anslutning till det rummet.
Vart den ska sitta beror på vilket problem man vill lösa. Har du stora fönster i söderläge så att det blir varmt där du vistas dagtid så bör innegivaren sitta i eller i anslutning till det rummet.
Ja framledning 88 grader är tillsammans med de flesta siffrorna tokiga!!!H handyandy skrev:
Så låt en servicetekniker titta på VP men gå inte på någon blåsning med kretskort eller liknande!
Kolla elmätaren för kör elpatronen 88grader då har du bastu och enorm elräkning!
Nu har jag dragit upp alla termostater på Max. Inga 88 grader nu men tycker ändå det är mycket med 53 gradiga element när det är varmt ute..
Tror inte det är något med elpatronen som vissa skriver. Jag kör inte på auto utan bara på värmepannan.
Vp är en thermia diplomat optimum g2/g3
Tror inte det är något med elpatronen som vissa skriver. Jag kör inte på auto utan bara på värmepannan.
Vp är en thermia diplomat optimum g2/g3
H handyandy skrev:
Hur kan brinerten vara 23grader in?useless skrev:


