Med 2-rörs kan det bli kortslutning i systemet , dom element som är närmast för stort flöde genom och returen blir för varm. se till att dom längst bort är helt öppna och dom lite närmare stryps ner, är svårt med termostater på elementen då dom lever ett eget liv med värme/kyla. Ser inte ut som du har utegivare, sätt dit en, samt att tempen är väldigt hög,och så hög temp kan inte kompressorn ge,det är inte så att EL-mätaren snurrar så den är på ut från väggen, kanske att kontaktorn för EL-patronen ha fastnat i läge till och ger massor av värme. Innegivare TJA bra eller dåligt det tvistar dom lärda om, en VP reglerar bäst på uttempen. Har inte framkommit vilket fabrikat eller typ på VP du har
 
J jonaserik skrev:
Ser inte ut som du har utegivare, sätt dit en
Det står att det är 16 grader ute, så det borde finnas en givare.

Men jag håller med om att flera temperaturer ser helt knasiga ut. Är elementen verkligen 80 grader varma?
 
Jag vet inte exakt hur varma elementen är men det bräns när man tar på dom. Utgivare ska det vara. Som du ser så visar den 16 grader.
Jag tycker också siffrorna är helt galna. 88 grader när den bara ska ge 22. Bästa är kanske att ta hit en kunnig person och så får han ta bort termostaterna och justera in det. För jag blir inte klok på detta
Förövrigt, hur vet man vilka element som är i början och vilka som är i slutet?
 
Vad är det du har för VP och typ, det går inte att säga något utan uppgifter för att få till info om den höga värmen
 
J jonaserik skrev:
Vad är det du har för VP och typ, det går inte att säga något utan uppgifter för att få till info om den höga värmen
Står Thermia Diplomat.men inte mera i tidigare inlägg.
 
Om 88 grader skulle stämma så så är det fel på pumpen och det verkar som elpatroner går för fullt och kompressor står stilla.
Vet i tusan om det inte finns risk för större fel om den gått så under längre tid.
Jag hade stängt av den och beställt service snarast.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Har du manualen för den,i den kan man stänga av ändra temp på VV , kan du ta bort fronten och öppna så att reläkortet syns, det är säkert så att relän/kontaktor har fastnat i tilläge, går att koppla ur ganska lätt, hur mycket kan du om EL, är det något av dom små reläna som sagt upp sig, kostar dom på kortet ca 50kr styck, bytes av en med lödvana lätt och en kontaktor ca 500kr, bra mycket billigare än ett nytt kort som dom alltid vill sälja. Pris för ett nytt kort har jag inte fått fram, men säkert flera tusen.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
H handyandy skrev:
Är det bra med inegivare? Vilket rum sätter man den i?
Nej den leder till mer problem än utegivare...
 
Gör man rätt så är innegivaren ett bra komplement till utegivaren.
Vart den ska sitta beror på vilket problem man vill lösa. Har du stora fönster i söderläge så att det blir varmt där du vistas dagtid så bör innegivaren sitta i eller i anslutning till det rummet.
 
H handyandy skrev:
Var precis nere och tittade pannan. Skruvade ner handdukstork igårkväll. När jag vaknade var det inte 28grader där längre. Nu låg det på 21. Men som jag sa innan så varnar den för hög retur. Tog några bilder. Framledning på 88grader?!
Ja framledning 88 grader är tillsammans med de flesta siffrorna tokiga!!!
Så låt en servicetekniker titta på VP men gå inte på någon blåsning med kretskort eller liknande!
Kolla elmätaren för kör elpatronen 88grader då har du bastu och enorm elräkning!
 
Nu har jag dragit upp alla termostater på Max. Inga 88 grader nu men tycker ändå det är mycket med 53 gradiga element när det är varmt ute..
Tror inte det är något med elpatronen som vissa skriver. Jag kör inte på auto utan bara på värmepannan.
Vp är en thermia diplomat optimum g2/g3
 
  • Termostat visar 19 grader och meddelandet "Inget behov värme drift värmepump".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display på en värmepump visar hög temperatur på 53 grader Celsius för framledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser det ut så där hela tiden eller råkade du ta bilden när den värmde tappvatten?
 
H handyandy skrev:
Nu har jag dragit upp alla termostater på Max. Inga 88 grader nu men tycker ändå det är mycket med 53 gradiga element när det är varmt ute..
Tror inte det är något med elpatronen som vissa skriver. Jag kör inte på auto utan bara på värmepannan.
Vp är en thermia diplomat optimum g2/g3
useless useless skrev:
Gör man rätt så är innegivaren ett bra komplement till utegivaren.
Vart den ska sitta beror på vilket problem man vill lösa. Har du stora fönster i söderläge så att det blir varmt där du vistas dagtid så bör innegivaren sitta i eller i anslutning till det rummet.
Hur kan brinerten vara 23grader in?
 
B byggarätt skrev:
Hur kan brinerten vara 23grader in?
Jag vet inte ens vad brine in betyder
 
useless useless skrev:
Ser det ut så där hela tiden eller råkade du ta bilden när den värmde tappvatten?
Den brukar va högre. Men nu har jag sänkt rum temp 2grader + sänkt värmekurva för att försöka få lite svalare i huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.