Hej, jag har en fråga om bergslags kamin och nya regler. Min son har köpt ett hus med 2 bergslags kaminer och 1 är registrerat men inte godkänt på grund av att där finns ingen brygga och den andra är inte ens registrerat. Vet sötare ingenting om. Nu vet jag att man har tid till 1 juli innan nya reglar gäller, men ska man åtgärda allt innan juli eller går det bra senare också ?

Nej gamla kaminer som redan är installerade omfattas inte av de nya reglerna, även om de är de är avställda för så länge sedan att de inte finns med i sotarens register över eldstäder. För att kunna använda den som inte finns med i registret måste man göra en brandskyddskontroll på för att den ska kunna tagas i bruk. Om den inte är använd på väldigt länge kan det vara så att det finns brister i rökkanalen och uppstigningsanordningar eller dylikt som måste fixas innan den kan användas. Men som sagt gamla kaminer som redan är installerade omfattas inte av de nya reglerna, så det är ju ingen stress att fixa allt till första juli.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.