Hej!
Eftersom vintern smyger sig på och jag har bott i lägenhet hela mitt liv fram tills i somras så dyker lite frågor upp kring vedeldningen förstås.
Förra ägaren lät installera en gammal bergslagskamin här och det kanske inte spelar så stor roll för frågan men jag undrar helt enkelt hur man ska göra med spjället, nu har vi hittills bara eldat med öppet spjäll eftersom det var vad förra ägaren gjorde tydligen, han menade på att det kunde bildas beck i skorstenen annars, eller ja, på väg upp till skorstenen kanske. Det känns ju dock slösaktigt att elda med öppet spjäll och det blir mycket påfyllningar med ved, en drös en gång i timmen mer eller mindre.
Jag läste lite instruktioner på hur man ska elda på nätet och kom fram till att när det slutat brinna och man har en fin glödbädd så kan man dra in spjället till kanske hälften. Men här förstår jag inte, för det är väl då man vill slänga på mer ved? Ska jag dra in spjället, vänta en halvtimme, öppna spjället igen för att elda den nya veden tills den bara ligger i en fin glödbädd, sedan dra igen spjället i en halvtimme - och så vidare och så vidare. Det låter minst sagt som mycket trixande för att få lite värme i huset, utan att för den delens skull röka in sig själv med giftiga gaser och skapa beck i skorstenen.
Som ni ser så är jag rätt så färsk på det här med eldning. Mina frågor är alltså, hur ska jag göra med spjället? Ska det vara öppet, eller ska jag vänta tills jag får en fin glödbädd, sedan stänga igen spjället till hälften och bara mata på med ved med ett halvöppet spjäll? Men blir det inte problem med giftiga gaser in i huset då, och att man skapar en massa beck som måste tas bort sen? Är beck nåt som sotare har svårt att ta bort?
All hjälp uppskattas stort!
Eftersom vintern smyger sig på och jag har bott i lägenhet hela mitt liv fram tills i somras så dyker lite frågor upp kring vedeldningen förstås.
Förra ägaren lät installera en gammal bergslagskamin här och det kanske inte spelar så stor roll för frågan men jag undrar helt enkelt hur man ska göra med spjället, nu har vi hittills bara eldat med öppet spjäll eftersom det var vad förra ägaren gjorde tydligen, han menade på att det kunde bildas beck i skorstenen annars, eller ja, på väg upp till skorstenen kanske. Det känns ju dock slösaktigt att elda med öppet spjäll och det blir mycket påfyllningar med ved, en drös en gång i timmen mer eller mindre.
Jag läste lite instruktioner på hur man ska elda på nätet och kom fram till att när det slutat brinna och man har en fin glödbädd så kan man dra in spjället till kanske hälften. Men här förstår jag inte, för det är väl då man vill slänga på mer ved? Ska jag dra in spjället, vänta en halvtimme, öppna spjället igen för att elda den nya veden tills den bara ligger i en fin glödbädd, sedan dra igen spjället i en halvtimme - och så vidare och så vidare. Det låter minst sagt som mycket trixande för att få lite värme i huset, utan att för den delens skull röka in sig själv med giftiga gaser och skapa beck i skorstenen.
Som ni ser så är jag rätt så färsk på det här med eldning. Mina frågor är alltså, hur ska jag göra med spjället? Ska det vara öppet, eller ska jag vänta tills jag får en fin glödbädd, sedan stänga igen spjället till hälften och bara mata på med ved med ett halvöppet spjäll? Men blir det inte problem med giftiga gaser in i huset då, och att man skapar en massa beck som måste tas bort sen? Är beck nåt som sotare har svårt att ta bort?
All hjälp uppskattas stort!
Hade du kunnat posta lite bilder? Sitter spjället i själva murstocken?
Nu tog jag ingen bild på min kamin men här är en liknande jag hittade på nätet.
http://2.bp.blogspot.com/-ILo_jgJ4vD4/TVemwg0OweI/AAAAAAAAAnY/2kvA0SxIcwU/s1600/Bergslagskaminen.jpg
Egentligen är de nog likadana alla bergslagskaminer. Det enda spjället som finns är det som sitter på murstocken, och det finns bara en lucka på kaminen och det är där man stoppar in ved, alternativt tar ut askan.
http://2.bp.blogspot.com/-ILo_jgJ4vD4/TVemwg0OweI/AAAAAAAAAnY/2kvA0SxIcwU/s1600/Bergslagskaminen.jpg
Egentligen är de nog likadana alla bergslagskaminer. Det enda spjället som finns är det som sitter på murstocken, och det finns bara en lucka på kaminen och det är där man stoppar in ved, alternativt tar ut askan.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Jag är ingen expert själv, men när jag eldar brukar jag börja med helt öppna spjäll för att få bra fart på elden, efter en stund när allt brinner ordentligt drar jag ner lite, kanske till hälften. Då brinner det lite långsammare men ändå ordentligt. Efter ca en timme behöver ny ved fyllas på och då upprepas proceduren. Det blir såklart en del jobb men har inte kunnat hitta ett smidigare sätt...
Jag har en Järlekamin, som är en av varianterna av de s.k. Bergslagskaminerna, och jag vrider ner spjället en tredjedel ungefär när kaminen blivit varm.
Det var dock lite experimenterande innan jag kom på vad som, i mitt tycke, var optimalt. Ibland kan man få vrida spjället flera gånger under en eldning.
Har för övrigt spjället strax under "kröken" innan röret försvinner in i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var dock lite experimenterande innan jag kom på vad som, i mitt tycke, var optimalt. Ibland kan man få vrida spjället flera gånger under en eldning.
Har för övrigt spjället strax under "kröken" innan röret försvinner in i väggen.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Sluta peta på spjället och lämna det öppet. Vad är målet, att ni ska dö av kolmonoxidförgiftning? Draget stället man med tilluften och inte spjället. Det du läst om med att stänga halva spjället när du bara har en glödbädd kvar är något man gör när man eldat färdigt för att kaminen inte ska kylas ner så snabbt.
..Nu förstår du varför jag frågar. Dock säger du att låta bli spjället, å andra sidan säger du att jag kan stänga det halvvägs när det är en glödbädd och jag inte ska elda mer. Det är alltså ingen fara för någon kolmonoxidförgiftning när veden slutat brinna och bara ligger och glöder?F Finndjävel skrev:Sluta peta på spjället och lämna det öppet. Vad är målet, att ni ska dö av kolmonoxidförgiftning? Draget stället man med tilluften och inte spjället. Det du läst om med att stänga halva spjället när du bara har en glödbädd kvar är något man gör när man eldat färdigt för att kaminen inte ska kylas ner så snabbt.
Många kaminer har inte den täthet som krävs för att bromsa hastigheten på röken utan i många fall följer lågorna med ända upp i skorstenen. De flesta spjäll till kaminers rökrör finns där för att lugna ner brännförloppet när luckor o drag, trots att de är stängda släpper in för mycket luft. Ett vanligt scenario i gamla kaminer. Dessa spjäll har antingen betydligt mindre diameter än rökrörsarean har eller så är spjällbladet avkapat så att ca 20% av arean är öppen trots att spjället är stängt. Det finns även spjällblad
som kan eftermonteras när det uppdagas att draget är för högt. Man bör ju alltid kontrollera så att undertrycket i kaminen är bibehållet även då spjället är stängt. Sugs lågan från ett stearinljus inåt i springan runt luckan är det ok. Spjäll i öppna spisar är däremot gjorda för att sluta helt tätt. 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla eldstäder är byggda för att man ska minska draget i skorstenen när brasan har tagit sig. Givetvis får man inte stänga spjället helt när det brinner för då ryker det in, men att skjuta in till hälften brukar aldrig vara några problem. Att strypa elden med tilluften kan innebära att man får brasan att kola och då fyller man rökkanalen med tjära som sedan leder till skorstensbrand.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det där är en sak som är olika och nånting du måste lära dig för just din kamin. Jag brukar stänga ungefär halva när det bara glöder, efter ett tag stänger jag lite till. När det endast finns lite glöd kvar brukar det gå att stänga spjället. Spjäll på gamla murade skorstenar är inte så täta och det sista brukar leta sig ut.Z ZeroKnowledge skrev:
Men du måste som sagt lära dig hur just din kamin fungerar. Aska är ett grått fint mjöl, det är det som ska lämna när man har eldat om man gjort rätt. Svarta kolnade bitar är inte aska utan tyder på ofullständig förbränning.
Skaffa även en kolmonoxidvarnare och sätt upp i rummet där du eldar, dom kostar några hundra kronor.
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
På de flesta moderna kaminer finns ju bara ett ”späll” på luckan och det styr tilluften. Mer behövs inte. Som flera skrivit, när brasan brinner bra, kan man nästan stänga tilluften helt. Då är det bara att fylla på ved.allt eftersom den förra brunnit till glöd.
Klicka här för att svara