Jag har en 500l tank som primärt värms upp mha två elpatroner. Dessa kräver av förklarliga skäl trefas elanslutning. Cirkpump och shuntstyrning går på enfas och dessa kan jag enkelt förse med el via kombination av UPS och mindre elverk men utan någon annan energikälla för värmen blir det kallt. Jag har en ganska stor kamflänsslinga tillgänglig i tanken och jag har funderat på ifall man skulle kunna använda en gasoldriven genomströmningsberedare för att vid elavbrott kunna få in energi i tanken. Denna typ av "gaspanna" är inte tänkt för detta ändamål och tanken är inte att använda som primär eller ens sekundär värmekälla. Ej heller att ha gasolanläggningen placerad inomhus utan i välventilerad sidobyggnad med kulvert mellan tanken och gasbrännaren.

Fördelen med en genomströmningsberedare gentemot en för avseendet mer lämplig kondenserande gaspanna är förutom priset enkelheten hos en icke-kondenserande gaspanna/beredare. Gas kan man lagra i stort sett hur länge som helst i en flaska och det finns dessutom några intressanta små elverk som kan drivas med gasol så man kan använda samma typ av bränsle till flera olika ändamål.

Håller idén eller har jag missat något uppenbart?

Å snälla, inga kommentarer om att det är bättre med dieselelverk och vedpanna eller liknande.

Tja, slingan bryr sig väl inte om var värmen kommer ifrån. Spontant ser det ju ut som att du har tänkt på allt.

Jag har samma funderingar. Vi har gasolspis i huset och två P19-flaskar tillgängliga så tanken slog mig att med en bättre UPS och en gaspanna borde jag ha åtminstone ett par dagars reserv. Jag frågade gasolinstallatören som förstod frågan, men inte hade något annat svar än ”gaspanna med gasolmöjlighet”. De jobbar enbart med gasol och gaspannor är oftast byggda för naturgas.

Viessmann har gaspannor som kan köras med gasol i hybriddrift, d.v.s. seriellt med befintligt värmesystem
https://www.viessmann.se/sv/produkter/gasvarme/vitodens-200-w-b2he-b2ke.html

Beredaren jag kikat på att testa med är Julas https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...beredare/genomstromningsvarmare-gasol-004576/ Priset är bra och rent teoretiskt verkar den göra det jag vill. Jag är osäker på ifall den startar brännare vid tryckfall eller flöde på vattensidan. Är det flöde handlar styrningen bara om att starta cirkpumpen på den kretsen när tempen i tanken börjar närma sig några få plusgrader.

En finare panna, särskilt då en kondenserande, bör trivas med att gå lite då och då och kräver lite mer avancerad installation men ger i gengäld mycket högre effektivitet. Dock är inte det jag jagar i det här fallet effektivitet utan enkelhet. Förhoppningen är att det ska räcka med en till två kortare testkörningar per år för att säkerställa att det med största sannolikhet fungerar hyffsat ifall behovet skulle uppstå någon gång.

Det går ju också att se den som en effektutjämnande funktion. Gaspannan i min länk kan ju ta hand om effekttoppar som man kanske inte vill belasta elnätet med.

R RocketScienceSmurf skrev:
Beredaren jag kikat på att testa med är Julas [länk] Priset är bra och rent teoretiskt verkar den göra det jag vill. Jag är osäker på ifall den startar brännare vid tryckfall eller flöde på vattensidan. Är det flöde handlar styrningen bara om att starta cirkpumpen på den kretsen när tempen i tanken börjar närma sig några få plusgrader.

En finare panna, särskilt då en kondenserande, bör trivas med att gå lite då och då och kräver lite mer avancerad installation men ger i gengäld mycket högre effektivitet. Dock är inte det jag jagar i det här fallet effektivitet utan enkelhet. Förhoppningen är att det ska räcka med en till två kortare testkörningar per år för att säkerställa att det med största sannolikhet fungerar hyffsat ifall behovet skulle uppstå någon gång.
Den du länkar till är för klen, bara 5 liter i minuten ooch ger ca 3 kW, bör vara lite kraftigare för att värma ett hus. säkert behövs det minst 5 kW för det. Sen de med att ev koplla den på en slinga, Nja den ska stå i direktkontakt med vattnet i tanken eller så ska den kopplas direkt på systemet, med ventiler söm öppnas och stämgs vid strömavbrott. Detta för att bara värma systemvatten och inte några tankar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.