3 246 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Beräkningshjälp mellanbjälklag?
Hej,
Skulle vilja ha lite dimensioneringshjälp med mitt långa mellanbjälklag.
Jag vill helst ha bjälkarna gå i längsled. ( alltså en längd på minst 14,5 m) plus 3 m ovan groventren.
Inser att jag behöver två bärande väggar och det är ju OK. Behöver bara bära av till korridoren mellan arbetsrum och sovrum.
Jag har försökt med mohedas beräkningshjälp men jag förstår inte hur jag ska kunna få in att jag vill ha två bärande upplag.
Det måste ju vara fördelaktigt att köra med bjälkar med 14,5 meters längde genom hela huset istället för att lägga upp kortare bjälkar eller?
Ska man köra med swelite eller kertobalk? Jag har ännu så länge inga problem med att ha ganska höga bjälkar iom att jag ännu bara är på ritningsstadiet men det är ju också dags att börja kolla med leverantörer.
Skulle vilja ha lite dimensioneringshjälp med mitt långa mellanbjälklag.
Jag vill helst ha bjälkarna gå i längsled. ( alltså en längd på minst 14,5 m) plus 3 m ovan groventren.
Inser att jag behöver två bärande väggar och det är ju OK. Behöver bara bära av till korridoren mellan arbetsrum och sovrum.
Jag har försökt med mohedas beräkningshjälp men jag förstår inte hur jag ska kunna få in att jag vill ha två bärande upplag.
Det måste ju vara fördelaktigt att köra med bjälkar med 14,5 meters längde genom hela huset istället för att lägga upp kortare bjälkar eller?
Ska man köra med swelite eller kertobalk? Jag har ännu så länge inga problem med att ha ganska höga bjälkar iom att jag ännu bara är på ritningsstadiet men det är ju också dags att börja kolla med leverantörer.
Om du funderar på Swelite eller kerto så kan du kolla om inte dom (fabriken leverantören) har någon konstruktör som kan räkna åt dig.
Så vitt jag förstod skulle iaf Swelite kunna ställa upp med vissa beräkningar åt mig, kanske inte helt gratis, men förhoppningsvis lite billigare då dom även får sälja på köpet.
Så vitt jag förstod skulle iaf Swelite kunna ställa upp med vissa beräkningar åt mig, kanske inte helt gratis, men förhoppningsvis lite billigare då dom även får sälja på köpet.
Tack för det Mikael det var en bra idé.
Jag ska höra med Swelite om det är något som de kan tänkas ställa upp med.
Det är ju mest för att kunna få fram lite budgetförslag. Det blir ju ganska många balkar när huset blir närmre nio meter brett.
Känslan är ändå att swelite är billigare än Kerto men ändå ungefär lika starkt.
Vi får väl se hur det fortlöper.
Jag ska höra med Swelite om det är något som de kan tänkas ställa upp med.
Det är ju mest för att kunna få fram lite budgetförslag. Det blir ju ganska många balkar när huset blir närmre nio meter brett.
Känslan är ändå att swelite är billigare än Kerto men ändå ungefär lika starkt.
Vi får väl se hur det fortlöper.
Du kan väl även prova swelites beräkningsprogram...
Finns på sidan: http://www.swelite.com/scripts/f2page_filer.php?u_id=69&PHPSESSID=382d1801146fe695e4eb810c2528f51a
Ta hem, Setup SLDS v1.5.exe
Jag var tvungen att leta reda på en .dll-fil eller vad det nu var.
Jag antar att det beror på windows-version, om den redan finns i systemet eller inte.
Jag googlade efter det saknade filnamnet, om jag inte minns fel nu, och kunde hämta hem den.
Skriv om du får problem, då kan jag hjälpa dig, skicka filen eller så ...
Men det är på arbetets dator jag har detta installerat, så jag får bege mig dit i såfall.
Finns på sidan: http://www.swelite.com/scripts/f2page_filer.php?u_id=69&PHPSESSID=382d1801146fe695e4eb810c2528f51a
Ta hem, Setup SLDS v1.5.exe
Jag var tvungen att leta reda på en .dll-fil eller vad det nu var.
Jag antar att det beror på windows-version, om den redan finns i systemet eller inte.
Jag googlade efter det saknade filnamnet, om jag inte minns fel nu, och kunde hämta hem den.
Skriv om du får problem, då kan jag hjälpa dig, skicka filen eller så ...
Men det är på arbetets dator jag har detta installerat, så jag får bege mig dit i såfall.
Om jag nu inte missförstått hur tänkt dig det hela, så skulle jag tro att du måste ha swelite-reglar i minst dimension H300, kanske HI300 eller 350 ...
Kan du göra väggen mellan sov/sov bärande med så blir dimensionen mindre, för då blir längsta fria spännvidd = 4569mm ist för 5478mm
Men hur blir det med korridoren mot arb.rum? Där blir väl spännvidden alltför lång, men du har väl tänkt växla av i öppningen till korridoren.
Kan du göra väggen mellan sov/sov bärande med så blir dimensionen mindre, för då blir längsta fria spännvidd = 4569mm ist för 5478mm
Men hur blir det med korridoren mot arb.rum? Där blir väl spännvidden alltför lång, men du har väl tänkt växla av i öppningen till korridoren.
Jag håller som bäst på att ladda ner extrafilen nu. Får se hur det går.
Det är nog som du säger att jag kommer att komma ner rejält i dimension om jag gör väggen mellan de små sovrummen bärande men det skulle kännas riktigt bra att ha den fri.
Det skulle ju göra det möjligt att göra ett stort rum där någon gång i framtiden.
Det andra alternativet är ju att lägga reglarna så att de bara blir 9,5 meter och att man bär av väggen som är mellan sovrummen och korridoren men då blir det lite struligare med avloppet från köket som jag tänkt lägga i golvet och sedan ner till bottenvåningen vid det lilla badrummet.
Det är nog som du säger att jag kommer att komma ner rejält i dimension om jag gör väggen mellan de små sovrummen bärande men det skulle kännas riktigt bra att ha den fri.
Det skulle ju göra det möjligt att göra ett stort rum där någon gång i framtiden.
Det andra alternativet är ju att lägga reglarna så att de bara blir 9,5 meter och att man bär av väggen som är mellan sovrummen och korridoren men då blir det lite struligare med avloppet från köket som jag tänkt lägga i golvet och sedan ner till bottenvåningen vid det lilla badrummet.
Jaha ja,
Det blev masonitbalk HI300 till slut. Jag behöll också måttet på sovrummen så jag har en spännvidd på 5,6m som största mått.
Allt detta funkar eftersom jag kan få balkar som är 12 m långa o därmed får jag en balk som är upplagd på 3 upplag.
Dels blev det en prisfråga. Jag hade kunnat välja HI250 men då var jag tvungen o köra cc 300 o då blev det ju helt plötsligt dubbelt så många bjälkar o alltså dubbelt så dyrt. Limträ var ännu dyrare så det gick bort.
Det blev masonitbalk HI300 till slut. Jag behöll också måttet på sovrummen så jag har en spännvidd på 5,6m som största mått.
Allt detta funkar eftersom jag kan få balkar som är 12 m långa o därmed får jag en balk som är upplagd på 3 upplag.
Dels blev det en prisfråga. Jag hade kunnat välja HI250 men då var jag tvungen o köra cc 300 o då blev det ju helt plötsligt dubbelt så många bjälkar o alltså dubbelt så dyrt. Limträ var ännu dyrare så det gick bort.
Klicka här för att svara