Hej, vi ska bygga en stuga som blir 7x3m
Stugan ska stå på regelgrund som består av ragelar som är 170x90mm C24.

Frågan är nu, klarar 170x45 golvreglar en spännvidd på 2920mm med limmad golvspånskiva? Golveglarna ska även förstärkas med en 45x45 i nedkant på varje sida som underlag för trossbotten.

Jag vill undvika mittbärlina samt kortlingar.

Rush64 Rush64 skrev:
Frågan är nu, klarar 170x45 golvreglar en spännvidd på 2920mm med limmad golvspånskiva?
Ja.
Vore jag som du skulle jag nöja mej med att sätta en 1x5" bräda under golvreglarna för att bära trossbotten.

F fribygg skrev:
Ja.
Vore jag som du skulle jag nöja mej med att sätta en 1x5" bräda under golvreglarna för att bära trossbotten.
Det är ett trevligare alternativ.

Rush64 Rush64 skrev:
Udda

F fribygg skrev:
Udda
Tanken med 90mm är att vi skruvar dubbla 170x45 som en ytterram för att få jämnare belastning på markskruvarna. Samtidigt ökar det vridstyvheten för golvreglarna eller?

Rush64 Rush64 skrev:
Tanken med 90mm är att vi skruvar dubbla 170x45 som en ytterram för att få jämnare belastning på markskruvarna. Samtidigt ökar det vridstyvheten för golvreglarna eller?
Dubbla 45*170 är inte alls udda.

Rush64 Rush64 skrev:
Hej, vi ska bygga en stuga som blir 7x3m

Frågan är nu, klarar 170x45 golvreglar en spännvidd på 2920mm med limmad golvspånskiva? Golveglarna ska även förstärkas med en 45x45 i nedkant på varje sida som underlag för trossbotten.

Jag vill undvika mittbärlina samt kortlingar.
Hej enligt svensk trä så klarar dem 2970 fri längd. Mvh.
Skippa 45x45 på sidorn och sätt en 22x95 under istället.

• Gilla
Rush64
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Dubbla 45*170 är inte alls udda.
N Nickesågen skrev:
Det blir 40cc mellan golvreglarna, vi hamnade på 180mm över värdena i tabellen med 60çc. Vill absolut inte ha en mittbärlina.

Redigerat:
N Nickesågen skrev:
Jag vill spara så mycket luft under bjälklaget som möjligt måste bygga lågt. Därför väljer jag att spika reglar för trossbotten mot golvreglar.
Är det ok att spika råsponten i trossbotten med elfözinkad 16g eller rostar dom bort?

Rush64 Rush64 skrev:
Jag vill spara så mycket luft under bjälklaget som möjligt måste bygga lågt. Därför väljer jag att spika reglar för trossbotten mot golvreglar.
Är det ok att spika råsponten i trossbotten med elfözinkad 16g eller rostar dom bort?
Hej jag skulle inte göra det. Förr spikades det inte ens. skruva/spika allt med lämplig spik istället. Räcker med spånskiveskruv 42mm eller 50mm dyckert spik. Mvh

N Nickesågen skrev:
Hej jag skulle inte göra det. Förr spikades det inte ens. skruva/spika allt med lämplig spik istället. Räcker med spånskiveskruv 42mm eller 50mm dyckert spik. Mvh
Ville använda elförzinkad 50mm dyckert som jag redan har hemma.
Råsponten ska ju bara spikas inifrån trosbotten, ingen direkt belastning. Den ska ju bara hållas på plats.
Jag kör nog elförzinkat ändå.

Nu har jag en fundering, spännvidden blir 180mm för lång för golvreglarna enligt alla beräkningsmodeller.
Då är ett alternativ mittbärlina men jag funderar på betongplattor som stöd under golvreglarna.
Ramen runt blir på markskruv.
Vad tror ni om detta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.