Sitter och räknar lite på vad ett hus skulle kosta för oss i inköp samt per månad, stämmer min kalkyl och tankar?

Information
Köpeskilling: 1 900 000 kr
Kontantinsats: 600 000 kr
Nuvarande pantbrev: 228 600 kr
Ränta: 6,65%

Startkostnader
Pantbrev: 21 803 kr
Lagfart: 29 325 kr
Besiktning: 9 000 kr

Räntekostnad/mån 5 043 kr
Där beräkningarna är följande:

Pantbrev: (Köpeskilling - Kontantinsats - Nuv. pantbrev) * 0,02+375kr
Lagfart: Köpeskilling * 0,015 + 825kr
Räntekostnad per månad: ((Köpteskilling - Kontantinsats) * räntan) / 12 * 0.7
Där då 0.7 är efter skatteavdraget.

Något jag missat eller räknat fel?
Sen tillkommer ju amortering, drift och allt sånt. Men just för själva köpet och direktkostnad av lånet.

Det beror ju på vad du vill ta med:
  • Uppläggningskostnad för lån (vet inte om det existerar ens)
  • Besiktningskostnad
  • Flyttkostnad (lastbil mm)
  • Ev akuta reparationskostnader
  • Installationskostnader (larm etc)
  • Flytt av/nya abbonemang

Besiktningskostnad är med, flyttkostnad är försumbart då vi gör det själva (1.5km bort), finns inga akuta rep. behov. Installationskostnader inget direkt (larm finns redan). Flytt av abbonemang och dyl räknar jag inte med, bara sånt man måste betala direkt. tele och dyl kan man ju skippa om man vill i början tex.

Är mest om beräkningarna är ok.

Jupp - ser bra ut. Du har fått med allt. Kom ihåg att det bara är inköp och lånekostnad, det kommer ju till en hel del mera per månad ;-)

Jo det är sant, men det är ju utgifter som i princip är konstanta oavsett hus :)
Driftskalkylen ligger för sig också, klurar lite på vad som är bäst och mest ekonomiskt då det är direktverkande el idag. Braskamin + värmepump eller fjärrvärme. Ung. samma installationskostnad.

Men med braskamin och värmepump får du valfrihet och oberoende - och värme vid avbrott...

Ved är inte dyrt.

Det är förresten absolut inte lika för olika hus - just direktverkande el eller olja är ju ohyggligt mycket dyrare ;-)

Konsumtverket har en bra energikalkyl - titta där!

Lite offtopic...men tänk på att det går att få konverteringsbidrag om man går från el eller olja till något mer miljövänligt. Upp till 30% tror jag det var, med ett ersättningstak för ett av alternativen, kommer inte ihåg vilket.

Får googla på det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.