14 307 läst ·
51 svar
14k läst
51 svar
Beräkning av driftkostnad för villa
Sida 1 av 4
Jag roade mig lite med att räkna på driftkostnaden för vårt hus inklusive renovering/underhåll utslaget på respektive åtgärds livslängd. Huset är 125 + 125 kvm (dvs enplans med källare) med träfasad.
Renovering/underhåll jag räknade med var:
Tak 250 tkr / 40 år
Fasad 150 tkr / 20 år
Badrum 250 tkr / 20 år
Kök 200 tkr / 20 år
VVS 100 tkr / 30 år
Bergvärmepump 150 tkr / 20 år
Ytskikt inomhus 50 tkr / 10 år
Dränering 400 tkr / 30 år
Snitt per månad blir ca 5500 kr
Vad har jag över/underskattat? Vad har jag missat? En del siffror är baserade på renoveringar vi har gjort sedan inflytt 2020 och en del är rena gissningar.
Sammanlagd driftkostnad enligt denna kalkyl:
Renovering/underhåll: 5500 kr/månad
El (inkl uppvärmning med bvp): 2500 kr/månad
Övriga räkningar (försäkring, sophämtning, bredband osv): 1500 kr/månad
Saker jag glömt räkna med: 500 kr/månad 😉
Summa 10000 kr/månad. Det får givetvis räknas upp löpande med inflation och andra prishöjningar.
Vad tror ni, känns det rimligt?
Trädgård och förbättringar har jag inte räknat in. Trädgården betraktar jag som hobby och förbättringar i stil med inglasat uterum får man budgetera för separat.
Renovering/underhåll jag räknade med var:
Tak 250 tkr / 40 år
Fasad 150 tkr / 20 år
Badrum 250 tkr / 20 år
Kök 200 tkr / 20 år
VVS 100 tkr / 30 år
Bergvärmepump 150 tkr / 20 år
Ytskikt inomhus 50 tkr / 10 år
Dränering 400 tkr / 30 år
Snitt per månad blir ca 5500 kr
Vad har jag över/underskattat? Vad har jag missat? En del siffror är baserade på renoveringar vi har gjort sedan inflytt 2020 och en del är rena gissningar.
Sammanlagd driftkostnad enligt denna kalkyl:
Renovering/underhåll: 5500 kr/månad
El (inkl uppvärmning med bvp): 2500 kr/månad
Övriga räkningar (försäkring, sophämtning, bredband osv): 1500 kr/månad
Saker jag glömt räkna med: 500 kr/månad 😉
Summa 10000 kr/månad. Det får givetvis räknas upp löpande med inflation och andra prishöjningar.
Vad tror ni, känns det rimligt?
Trädgård och förbättringar har jag inte räknat in. Trädgården betraktar jag som hobby och förbättringar i stil med inglasat uterum får man budgetera för separat.
Fasad anser jag du satt alldeles för kort avskrivningstid på, med standard virke från bygghandeln och slamfärg bör stående locklist eller lockläkt panel hålla minst 50 år, väljer man bättre virke och monterar det omsorgsfullt skulle jag anta att 100 år är en fullt möjlig livslängd.
Om du vill ta höjd för att pengarna du avsätter idag kommer vara mindre värda om x antal år så kan du diskontera och använda nuvärdesmetoden. Har kunnat dom metoderna innan men minnet är kort...
Går att läsa på för den vetgiriga eller någon här som kan förklara kanske?
Vi har dessvärre akrylfärg på fasaden och jag räknade bara in ommålning i summan. Men vi blev kanske skinnade vid ommålningen som gjordes för tre år sedan 🙈F fribygg skrev:
I verkligheten kommer fasaden dock att kosta betydligt mer vid nästa ommålning, för då är det faktiskt dags att byta hela kalaset. Jag tror inte att vindpappen beräknas hålla mer än 100 år, och vi vill bli av med plastfärgen och vad det nu är för dekokt under den som gör att ingen färg fäster ordentligt. Det kan hända att vi tröttnar på bubblorna redan före de 20 åren som nuvarande färg ”ska” hålla.
🤔 jag tycker också att avskrivningstiderna ser korta ut - såvida man inte är känslig för enbart moderiktigt underhåll.
För min del längre tid för fasad (putsat stenhus) men kortare för papptak.
Dränering vart trettionde år?
För min del längre tid för fasad (putsat stenhus) men kortare för papptak.
Dränering vart trettionde år?
Dränering är en av de saker jag inte har någon aning om, varken avskrivningstid eller kostnad för vårt hus. Förra huset var 50 år när vi flyttade in och dränerade om direkt pga pölar i källaren, så det borde ju ha gjorts tidigare. Rören var helt igenslammade med lera. Nuvarande huset är 90 år gammalt och vi vet inte om det någonsin har dränerats om eller i så fall när. Putssläppen i källaren är omfattande men vi har åtminstone inga pölar på golvet.yonna skrev:
Mitt förra 20-talshus i Malmö är fortfarande inte omdränerat. Putssläpp i källaren behöver inte behöva bero på dränering. Räknar du ändå med att dränera bör korrekt dränering hålla en manslivstid. Men det kan också bero på omgivande markförhållanden.
Annars är dina beräkningar mycket intressanta - även för oss som bara har ett 20 år gammalt hus och som måste börja fundera på framtida underhåll.
Hade jag gjort liknande ekonomisk planering hade jag aldrig vågat bygga hus ....
Annars är dina beräkningar mycket intressanta - även för oss som bara har ett 20 år gammalt hus och som måste börja fundera på framtida underhåll.
Hade jag gjort liknande ekonomisk planering hade jag aldrig vågat bygga hus ....
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Många hus är aldrig dränerade och fungerar fint. Vettigt gjort bör det kunna hålla 100 år. Plast och grus i marken åldras inte jättefort. Mina föräldrar bytte betongpannorna efter 35år, de va ju inget större fel på dom så mycket som byts i förtid.
Samma med badrum. Det kan ju hålla 50 år rätt gjort.
Skulle justera tiden
Kök 30år
Badrum 30 år
Fasad 40 år (måla oljefärg var 15e år)
Tak 40-50år
Dränering 60 år
Ytskikt 20 år, eller måla om bara
Intressant med exempel på hur långt saker faktiskt håller!
Och den svenska dräneringsnojan 😅😂
Skulle justera tiden
Kök 30år
Badrum 30 år
Tak 40-50år
Dränering 60 år
Redigerat:
Ja efter 20 år börjar det vara dags att räkna med underhåll, men med helt nybyggt har man ju åtminstone 20 år på sig att få bättre ekonomi och bygga buffert för de första större renoveringarna 🙂 Vårt hus är tvärt om ett renoveringsobjekt, så vi fick börja hinka ut pengar på en gång. Det eftersatta underhållet har vi räknat in i ”inköpspriset” så min underhållskalkyl är mer hypotetisk för framtiden än relevant just nu.yonna skrev:
Mitt förra 20-talshus i Malmö är fortfarande inte omdränerat. Putssläpp i källaren behöver inte behöva bero på dränering. Räknar du ändå med att dränera bör korrekt dränering hålla en manslivstid. Men det kan också bero på omgivande markförhållanden.
Jag undrar hur många förstagångsköpare som tänker på underhållskostnad utöver mäklarens kalkyl som bara räknar med el, uppvärmning, försäkring och andra ”räkningar” 😄
Det kommer tror jag från att det blivit standard med besiktningar där man alltid skriver att källare är riskkonstruktion och fuktig.Johannes Carlsson skrev:
Många hus är aldrig dränerade och fungerar fint. Vettigt gjort bör det kunna hålla 100 år. Plast och grus i marken åldras inte jättefort. Mina föräldrar bytte betongpannorna efter 35år, de va ju inget större fel på dom så mycket som byts i förtid.
Skulle justera tiden
Kök 30år
Badrum 30 år
Tak 40-50år
Dränering 60 år
Jag tror att tidigare var det inte något fel eller konstigt att det är fuktigt i en källare....
Nu byggs det inte källare längre och folk förstår väl inte riktigt vad det är?🤔
Fasadmålningen inklusive byte av enstaka panelstumpar kostade 200 papp eftersom vi hyrde in gubbar. Det är möjligt att dom skinnade oss, men det var ändå fyra gubbar som höll på i ett par-tre veckor. Den gamla färgen flagade och behövde skrapas/slipas ner ordentligt, så det kan ha varit ett större jobb än ”normalt”.Johannes Carlsson skrev:
Skulle justera tiden
Kök 30år
Badrum 30 år
Tak 40-50år
Dränering 60 år
Livslängden på badrum beror på hur nojig man är, men ett modernt kan säkert hålla i 30 år som du säger. Vårt var senast renoverat på 70-talet, dvs 40-50 år gammalt när vi renoverade. Ytskikten var riktigt risiga eftersom någon tyckte att det var lattjo med träfaner på badrumsväggarna, men undertill fanns inga spår av fuktskador. Så det håller ju om man vill och om man struntar i utseende och ”teknisk livslängd”.
Kök är en smaksak, men (minst) 30 år är kanske rimligt för stommar och luckor om man har kvalitetsgrejer. Samtidigt har jag sett fem år gamla luckor som svällt av fuktskador pga kass kvalitet och felaktig hantering. Moderna vitvaror kan behöva bytas redan efter 10-15 år, så köket borde kanske delas upp i separata poster för vitvaror och inredning.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Ja, det blir väl något genomsnitt om man gör en lite seriösare underhållsplan. Bara att lista allt i excel och uppskatta tid egentligen.mrsnhp skrev:
Fasadmålningen inklusive byte av enstaka panelstumpar kostade 200 papp eftersom vi hyrde in gubbar. Det är möjligt att dom skinnade oss, men det var ändå fyra gubbar som höll på i ett par-tre veckor. Den gamla färgen flagade och behövde skrapas/slipas ner ordentligt, så det kan ha varit ett större jobb än ”normalt”.
Livslängden på badrum beror på hur nojig man är, men ett modernt kan säkert hålla i 30 år som du säger. Vårt var senast renoverat på 70-talet, dvs 40-50 år gammalt när vi renoverade. Ytskikten var riktigt risiga eftersom någon tyckte att det var lattjo med träfaner på badrumsväggarna, men undertill fanns inga spår av fuktskador. Så det håller ju om man vill och om man struntar i utseende och ”teknisk livslängd”.
Kök är en smaksak, men (minst) 30 år är kanske rimligt för stommar och luckor om man har kvalitetsgrejer. Samtidigt har jag sett fem år gamla luckor som svällt av fuktskador pga kass kvalitet och felaktig hantering. Moderna vitvaror kan behöva bytas redan efter 10-15 år, så köket borde kanske delas upp i separata poster för vitvaror och inredning.
Fasaden blev du nog skinnad på vid köp av fastigheten. Oljefärg är typ bara att tvätta av och måla på nytt lager, skrapa tar sjuk tid och är det byggt utan ventilerad fasad ökar ju risken för fuktskador.
Som med badrum tänker jag att en tidlös design på klinker bör hålla mycket länge. samma sak med kök, ser ibland äldre kök som verkar hålla riktigt bra, snarare trendigheten som går ur medans vissa mer torpaktiga stilar håller än idag
Hur lång tid skulle en ”normal” ommålning kunna ta?Johannes Carlsson skrev:
Just fasadkalkylen stämmer inte alls för oss i praktiken, men jag vill räkna på ”normala” siffror och inte på vad tidigare ägares klåpighet kostar extra. Det lägger vi på inköpskostnaden istället för regelbundet underhåll 🙂 Huset var ju ett par miljoner billigare än ett nyrenoverat hus med liknande storlek och läge.