1 499 läst ·
14 svar
1k läst
14 svar
Beräknad tid för att gräva?
Hej, jag skulle vilja veta lite hur lång tid det skulle ta att utföra schakt/grävarbetet för en gjuten platta på ca 110kvm, med 40cm kantelement.
Tänker då att dessa moment skall göras:
1. Markera ut hus
2. Schakta bort jord för plattan
3. Gräva för dränering
4. Gräva för dagvatten samt leda bort till dike ca 30m
5. Gräva för v/a ca 20m
6. Gräva för el/fiber ca 30m
7. Fylla upp med makadamm/flis
Jag tänker utifrån att det är ett enkelt jobb. Dvs jag är medveten om att special gör att timmar tickar på. Men en uppskattad tid om det ej är något krångel, vore jag tacksam för. Får man ca pris så är det en bonus. Tack på förhand
1. Markera ut hus
3. Gräva för dränering
5. Gräva för v/a ca 20m
Jag tänker utifrån att det är ett enkelt jobb. Dvs jag är medveten om att special gör att timmar tickar på. Men en uppskattad tid om det ej är något krångel, vore jag tacksam för. Får man ca pris så är det en bonus. Tack på förhand
3-4 dagar beroende på hur krossleveransen kommer till att tippa.N Nygge72 skrev:Hej, jag skulle vilja veta lite hur lång tid det skulle ta att utföra schakt/grävarbetet för en gjuten platta på ca 110kvm, med 40cm kantelement.
1. Markera ut hus
3. Gräva för dränering
5. Gräva för v/a ca 20m
1 person med grävmaskin ca 1000:-/ timme
Det beror mycket på markförhållanden. Det kan gå åt grovkross till att börja med oavsett och det ska paddas i omgångar, sen makadam på det som också ska paddas. Utsättning av vatten, avlopp mm.N Nygge72 skrev:Hej, jag skulle vilja veta lite hur lång tid det skulle ta att utföra schakt/grävarbetet för en gjuten platta på ca 110kvm, med 40cm kantelement.
1. Markera ut hus
3. Gräva för dränering
5. Gräva för v/a ca 20m
Två man plus grävare, i bästa fall 3-4 dagar.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Nu har jag aldrig fått ett sådant här arbete utfört. Men de byggen man har setrt så tyckier jag att det ser ut att pågå arbete väldigt mycket längre tid än 2 - 3 dagar med markarbeten för grunden.
Som exempel, dikena för vatten, el osv. Där brukar man väl lägga ner ledningarna också och fylla med ändamålsenligt grus runt ledningarna och fylla igen åtminstonde det mesta av dikena, med grävaren på plats.
Paddning och finavjämning av makadambädden innan man lägger på frigolitisoleringen tar väl också en stund för 110 kvm.
Utsättning av huset, det brukar väl kommunen kräva att det utförs av en certifierad firma?
Som exempel, dikena för vatten, el osv. Där brukar man väl lägga ner ledningarna också och fylla med ändamålsenligt grus runt ledningarna och fylla igen åtminstonde det mesta av dikena, med grävaren på plats.
Paddning och finavjämning av makadambädden innan man lägger på frigolitisoleringen tar väl också en stund för 110 kvm.
Utsättning av huset, det brukar väl kommunen kräva att det utförs av en certifierad firma?
Wow, det var snabbt👍 jag brukar räkna med en dag för att bygga grunden, 1 dag för rörmokaren + armering och en dag gjutning.Hemingway skrev:
Nja, frågeställningen var ju för gräv och schaktarbeten, uppackning och singelbädd.Hemingway skrev:
Och en vecka är ju 5 dagar, säger du till en privatperson att ett jobb tar en vecka så kan du bara fakturera 5 dagar.
Det går aldrig! Gjuta får du göra sen. Tar ohyggligt lång tid med kantbalkarna, isolering, el, rör, armering mm. Ska det vara golvvärme så tar det lååång tid med alla slingor och aptering, provtryckning mm.Hemingway skrev:
Men nu är det som Grävarn1 säger, nu blandas det lite päron och äpplen. Jag frågade vad själva grävjobbet tar för tid + ev schakta ut grus i nivå redo att paddas.
Jag tänker att lägga rör, padda, bygga kantelement osv det kan man göra själv.
Så frågan är helt enkelt om jag hyr in en kille med maskin som gör grävjobbet som krävs för en platta, och rörgravar, vad det tar för tid.
Jag tänker att lägga rör, padda, bygga kantelement osv det kan man göra själv.
Så frågan är helt enkelt om jag hyr in en kille med maskin som gör grävjobbet som krävs för en platta, och rörgravar, vad det tar för tid.
Nja, en vecka är ju faktiskt 7 dagar, men en arbetsvecka är 5 dagar... Du kan också sälja på fast pris😇G Grävarn1 skrev:
Okej, inte alls omöjligt att han har fel. Men det ändrar inte att det är vad han sagt. Ett förtydligande är att denna person är typen som jobbar 12h/dag alla dagar i veckan under högsäsong.S Ställmästarn skrev:
Klicka här för att svara