C cpalm skrev:
Apropå trådens rubrik - räknar ni på detta?
Jämför man med kommersiella produkter känns det sjukt överdimensionerat för 500 kg med den spännvidden(?)
Det är dubbla ipe120 jag ska köra, inte 160 som gabbe. Det hade garanterat räckt med en ipe 160.
Och ja, det är beräknat. Jag har dock lagt på ordentlig marginal då garagets stomme redan skall klara snölast. Och jag adderar nu lyftande last på detta.
Kommersiella system är ju med egna ben och ett annat scenario.
Dessutom så vill jag inte att det ska kunna ramla ner på någon av bilarna som står där i inne då det blir väldigt kostsamt jämfört med lite småpengar för att överdimensionera balkarna 😊

• Gilla
Slarvpellen och 1 till
  • Laddar…
C
D Daniel GT40 skrev:
Kommersiella system är ju med egna ben och ett annat scenario.
Mja, det finns ju alla upptänkliga varianter. Det jag tänker på är t.ex. Abus HB-system:
Industrikran med gula balkar och blå krok av märket ABUS, lämplig för tunga lyftarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nä, klart man inte vill att det skall braka sönder.

Med tanke på att kedjor och slingor har 7 gångers överkacitet så bör resten troligen ha mer men jag bygger inte traverssystem.

Z z_bumbi skrev:
Med tanke på att kedjor och slingor har 7 gångers överkacitet så bör resten troligen ha mer men jag bygger inte traverssystem.
Jag killgissar nu, men troligen är detta medräknat i kalkylkravet som är max 1/500-del av längden i nedböjning.

D Daniel GT40 skrev:
Har du någon bild på balkvagnen Gabbe?
Blir dubbla ipe balkar för mig med.
Om du menar vagnen som löper mellan IPE-balkarna och som telfern är fäst i så hittar jag tyvärr ingen bild på den.
C cpalm skrev:
Apropå trådens rubrik - räknar ni på detta?
Jämför man med kommersiella produkter känns det sjukt överdimensionerat för 500 kg med den spännvidden(?)
Självklart är allt räknat på.
Dubbla IPE160 som belastas med 500 kg mitt på (8m spännvidd) ger en nedböjning på ca 14mm. Mycket mer än så tycker jag känns dåligt även om hållfastheten i balkarna (S355J2-stål) klarar betydligt mycket mer nedböjning innan kollaps.

En annan fördel, förutom bygghöjden, med dubbla balkar är att man får ett effektivt skydd mot "vippning" som annars är ett välkänt problem hos långa IPE-balkar utan stöd i sidled.

• Gilla
Slarvpellen
  • Laddar…
8m spännvidd ger 16mm nedböjning som godkänd gräns.
Så det är rätt räknat av dig Gabbe.
Jag får ca 4 meter spännvid, därav det klenare valet av IPE 120 balkar.

Jag funderar på att svetsa ihop IPE balkarna med sömsvetsning varje halvmeter istället för att köra vagnen inne mellan balkarna. Gillar inte tanken på att vagnen rent teoretiskt skulle kunna pressa isär balkarna vid hög last. Men det är såklart en överdrift, men ändå.

• Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
D Daniel GT40 skrev:
Jag funderar på att svetsa ihop IPE balkarna med sömsvetsning varje halvmeter istället för att köra vagnen inne mellan balkarna.
Precis så gjorde jag när jag avväxlade stödet till en nockbalk i mitt fritidshus.
Det är faktiskt samma IPE160 som i traversen, det är bitarna som blev över.
Träkonstruktion med en IPE160 stålbalk installerad som stöd för en nockbalk i ett fritidshus. Verktyg och material syns i bakgrunden.
Skapa konto

Avväxlingsstöd av trä och stålbalk IPE160 monterat i en fritidshusvägg, med isolering och konstruktion synliga i bakgrunden.
Skapa konto

Interiör av ett fritidshus under byggnation med synliga träbjälkar, en takstödstruktur och byggmaterial i förgrunden.
Skapa konto

G Gabbe1 skrev:
Japp, men jag kanske är galen ;)

Vinkeljärnet är 120x80x8 mm och sitter med 140x8mm träskruvar i varje stående väggregel (c-c 600). Så jag tror att jag kan sova lugnt om natten utan stöd.
Jag har byggt några rejälare altaner med JULA och Biltemaskruv där jag har problem med att skruvarna gått av, dels när jag skulle ändra något och skruva ur skruven och även efter lång tid har några gått av. Kan bero på kvaliteten och slagskruvdragare. Vad har du använt?
/Workingclasshero

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag har byggt några rejälare altaner med JULA och Biltemaskruv där jag har problem med att skruvarna gått av, dels när jag skulle ändra något och skruva ur skruven och även efter lång tid har några gått av. Kan bero på kvaliteten och slagskruvdragare. Vad har du använt?
/Workingclasshero
Jag kollade upp det nu och det var visst 10x140 som jag använde, av den här typen.

Träskruv T6SF Jumbo Jetting 10x140 mm för utomhusbruk, 50 st per förpackning, sexkantskalle och fläns, till 25% rabatt för 462 kr.

• Gilla
Slarvpellen
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Mjuka lyftslingor och andra lyftredskap av textil brukar ha sjufaldig säkerhetsfaktor.

Lyftkättingar och andra hårda lyftredskap brukar ha fyrfaldig säkerhetsfaktor.

G Gabbe1 skrev:
Jag kollade upp det nu och det var visst 10x140 som jag använde, av den här typen.

[bild]
Det där är ju tävlingsskruv, där behöver du inte vara orolig :-)
/Workingclashero

• Gilla
Slarvpellen
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det där är ju tävlingsskruv, där behöver du inte vara orolig :-)
/Workingclashero
När jag läste längre upp en 8mm träskruv per 600mm blev jag lite fundersam (ingen konstruktör, bara en hobbytyckare).. men dessa skruv är ju nåt helt annat 🥳

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
För återkoppling så är nu upe balkarna på plats.
Nästa steg är att göra iordning ipe balkarna och ramåken.

• Blåmålad upe-balk ovanför dörr och vägg med element och skåp. Tarpaulin över bil i förgrunden, gastuber till höger.
    Skapa konto
  • Gilla
Slarvpellen och 2 till
  • Laddar…
Spännande! Lägg gärna upp bilder, jag går i liknande tankar (dvs jag har ingen travers än).

Nu har jag sent om sider (bott här i 10+ år) kopplat in en Shelly 1 Plus till min Hard head garageportsöppnare. Otroligt simpelt.

Konfigurera den innan, anslut till 230v tillfälligt och ställ in den på att automatiskt stänga av efter 1 sekund. Och att alltid starta i läge OFF efter strömavbrott. Verifiera med multimeter på 1/0-anslutningen att den kortsluter en kort stund när du trycker på knappen i telefonens app.

Anslut 0/1 till +5 och DOOR på den tvåpoliga plinten och anslut 12V-matning enligt instruktionen, 12V-plinten till + och GND till - på Shellyn. Sen är det bara att öppna och stänga med telefonen. Konstigtn nog helt odokumenterat i Julas papper..

Ska komplettera med en Shelly BLU Door/Windowsom vinkelsensor på porten och bygga lite automation i Home Assistant så man kan se status för porten på ikonen i HA och även få en liten pushnotis när porten är öppen för länge. Den går på batteri men ansluter till Shellyn med BLE så det kommer räcka länge.

Man kan också tänka sig att ersätta trasiga öppningsknappar med Shelly BLU Button av någon variant, de kommer bara funka när du har BT-kontakt med relät vilket kan vara en fördel, så man inte råkar öppna porten från fickan av misstag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.