5 435 läst ·
32 svar
5k läst
32 svar
Beräkna stålbalkar för travers 500kg
Det är dubbla ipe120 jag ska köra, inte 160 som gabbe. Det hade garanterat räckt med en ipe 160.C cpalm skrev:
Och ja, det är beräknat. Jag har dock lagt på ordentlig marginal då garagets stomme redan skall klara snölast. Och jag adderar nu lyftande last på detta.
Kommersiella system är ju med egna ben och ett annat scenario.
Dessutom så vill jag inte att det ska kunna ramla ner på någon av bilarna som står där i inne då det blir väldigt kostsamt jämfört med lite småpengar för att överdimensionera balkarna 😊
Om du menar vagnen som löper mellan IPE-balkarna och som telfern är fäst i så hittar jag tyvärr ingen bild på den.D Daniel GT40 skrev:
Självklart är allt räknat på.C cpalm skrev:
Dubbla IPE160 som belastas med 500 kg mitt på (8m spännvidd) ger en nedböjning på ca 14mm. Mycket mer än så tycker jag känns dåligt även om hållfastheten i balkarna (S355J2-stål) klarar betydligt mycket mer nedböjning innan kollaps.
En annan fördel, förutom bygghöjden, med dubbla balkar är att man får ett effektivt skydd mot "vippning" som annars är ett välkänt problem hos långa IPE-balkar utan stöd i sidled.
8m spännvidd ger 16mm nedböjning som godkänd gräns.
Så det är rätt räknat av dig Gabbe.
Jag får ca 4 meter spännvid, därav det klenare valet av IPE 120 balkar.
Jag funderar på att svetsa ihop IPE balkarna med sömsvetsning varje halvmeter istället för att köra vagnen inne mellan balkarna. Gillar inte tanken på att vagnen rent teoretiskt skulle kunna pressa isär balkarna vid hög last. Men det är såklart en överdrift, men ändå.
Så det är rätt räknat av dig Gabbe.
Jag får ca 4 meter spännvid, därav det klenare valet av IPE 120 balkar.
Jag funderar på att svetsa ihop IPE balkarna med sömsvetsning varje halvmeter istället för att köra vagnen inne mellan balkarna. Gillar inte tanken på att vagnen rent teoretiskt skulle kunna pressa isär balkarna vid hög last. Men det är såklart en överdrift, men ändå.
Precis så gjorde jag när jag avväxlade stödet till en nockbalk i mitt fritidshus.D Daniel GT40 skrev:
Det är faktiskt samma IPE160 som i traversen, det är bitarna som blev över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Jag har byggt några rejälare altaner med JULA och Biltemaskruv där jag har problem med att skruvarna gått av, dels när jag skulle ändra något och skruva ur skruven och även efter lång tid har några gått av. Kan bero på kvaliteten och slagskruvdragare. Vad har du använt?G Gabbe1 skrev:
/Workingclasshero
Mjuka lyftslingor och andra lyftredskap av textil brukar ha sjufaldig säkerhetsfaktor.Z z_bumbi skrev:
Lyftkättingar och andra hårda lyftredskap brukar ha fyrfaldig säkerhetsfaktor.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Nu har jag sent om sider (bott här i 10+ år) kopplat in en Shelly 1 Plus till min Hard head garageportsöppnare. Otroligt simpelt.
Konfigurera den innan, anslut till 230v tillfälligt och ställ in den på att automatiskt stänga av efter 1 sekund. Och att alltid starta i läge OFF efter strömavbrott. Verifiera med multimeter på 1/0-anslutningen att den kortsluter en kort stund när du trycker på knappen i telefonens app.
Anslut 0/1 till +5 och DOOR på den tvåpoliga plinten och anslut 12V-matning enligt instruktionen, 12V-plinten till + och GND till - på Shellyn. Sen är det bara att öppna och stänga med telefonen. Konstigtn nog helt odokumenterat i Julas papper..
Ska komplettera med en Shelly BLU Door/Windowsom vinkelsensor på porten och bygga lite automation i Home Assistant så man kan se status för porten på ikonen i HA och även få en liten pushnotis när porten är öppen för länge. Den går på batteri men ansluter till Shellyn med BLE så det kommer räcka länge.
Man kan också tänka sig att ersätta trasiga öppningsknappar med Shelly BLU Button av någon variant, de kommer bara funka när du har BT-kontakt med relät vilket kan vara en fördel, så man inte råkar öppna porten från fickan av misstag.
Konfigurera den innan, anslut till 230v tillfälligt och ställ in den på att automatiskt stänga av efter 1 sekund. Och att alltid starta i läge OFF efter strömavbrott. Verifiera med multimeter på 1/0-anslutningen att den kortsluter en kort stund när du trycker på knappen i telefonens app.
Anslut 0/1 till +5 och DOOR på den tvåpoliga plinten och anslut 12V-matning enligt instruktionen, 12V-plinten till + och GND till - på Shellyn. Sen är det bara att öppna och stänga med telefonen. Konstigtn nog helt odokumenterat i Julas papper..
Ska komplettera med en Shelly BLU Door/Windowsom vinkelsensor på porten och bygga lite automation i Home Assistant så man kan se status för porten på ikonen i HA och även få en liten pushnotis när porten är öppen för länge. Den går på batteri men ansluter till Shellyn med BLE så det kommer räcka länge.
Man kan också tänka sig att ersätta trasiga öppningsknappar med Shelly BLU Button av någon variant, de kommer bara funka när du har BT-kontakt med relät vilket kan vara en fördel, så man inte råkar öppna porten från fickan av misstag.