Är någon duktig på att beräkna balkar?

Här är ett ett hus där väggen mellan matplats och kontor behöver ersättas av en stålbalk.
Snözon 1 med betongpannor
Takstolarna är klassiska ramverkstakstolar
1-planshus med sovrum ovanför
Huset är 8 meter bredd och öppningsmåttet för balken är 3 meter (plus då upplag som behövs på vardera sida)
Stommen i huset är betong och mellanbjälklaget i trä

Planskiss som visar ett hus med kök, matplats och kontor. Väggen mellan matplats och kontor ska bytas ut mot en stålbalk enligt inläggstexten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det ens en bärande vägg? Lite otydlig bild men är det nån vägg som fortsätter i mitten i resten? Är det typ öppet så är nog inte väggen du vill ha bort bärande den heller.

S Stefan1972 skrev:
Är det ens en bärande vägg? Lite otydlig bild men är det nån vägg som fortsätter i mitten i resten? Är det typ öppet så är nog inte väggen du vill ha bort bärande den heller.
Ja, det är en bärande vägg eller egentligen en limträbalk som sitter där nu men som jag vill ersätta med en stålbalk istället eftersom limträet är så stort och mitt syfte är att bygga in stålbalken. Ritningen är dålig men det går en hjärtevägg rakt igenom huset horisontellt i bilden.

Har du limträ idag som är beräknat så har jag svårt att se att en stålbalk blir mindre. Man kan ju tycka att stål är kraftigare men i praktiken blir det inte så. Med lite avstånd blir de ganska sladdriga och ska de bära nån vikt så blir de ganska höga istället.

Kan du inte få upp träbalken ovanpå takstolar på vinden och sätta hängslen så tar den ingen plats nedåt...

Edit missade att det var ett 1-planshus med sovrum ovanpå, hur nu det fungerar (borde vara 1,5 plans då)

S Stefan1972 skrev:
Har du limträ idag som är beräknat så har jag svårt att se att en stålbalk blir mindre. Man kan ju tycka att stål är kraftigare men i praktiken blir det inte så. Med lite avstånd blir de ganska sladdriga och ska de bära nån vikt så blir de ganska höga istället.
Ja, limträet är 90x315 och jag skulle gissa att en HEA180/HEB160 borde räcka. Men det vill man ju gärna bekräfta tänker jag.

T tracker skrev:
Kan du inte få upp träbalken ovanpå takstolar på vinden och sätta hängslen så tar den ingen plats nedåt...

Edit missade att det var ett 1-planshus med sovrum ovanpå, hur nu det fungerar (borde vara 1,5 plans då)
Det stämmer att det är 1,5-plan så balken behöver ligga under eller i mellanbjälklaget.

B
Hej,

Ja en stålbalk skulle bli något mindre i höjd, för att räkna på detta skulle man behöva ta fram lasten och spännvidden så att du kan räkna fram rätt dimension på stålbalken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.