5 973 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Beräkna last på bärande vägg: 1 1/2 plan med två bärande innerväggar
Hej!
Jag skulle behöva hjälp med att beräkna vilken utbredd last (q) jag skall använda när jag dimensionerar och väljer metod för att avlasta en bärande vägg. Det rör sig om en 1 1/2 plans villa, men med två börande väggar på bottenplan enligt skiss. Om jag vet (q) kan jag räkna på resten själv eftersom jag vill se vad olika planlösningar ger för alternativ på limträ, HEA osv.
Egentyngd yttertak 0,65 kN/m2
Egentyngd golvbjälklag: 0,25 kN/m2 (lätt träbjälklag)
Snözon 2
Osäker på normer och praxis när det är två bärande väggar (+ ytterväggar)
Mvh
Fredrik
Jag skulle behöva hjälp med att beräkna vilken utbredd last (q) jag skall använda när jag dimensionerar och väljer metod för att avlasta en bärande vägg. Det rör sig om en 1 1/2 plans villa, men med två börande väggar på bottenplan enligt skiss. Om jag vet (q) kan jag räkna på resten själv eftersom jag vill se vad olika planlösningar ger för alternativ på limträ, HEA osv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egentyngd yttertak 0,65 kN/m2
Egentyngd golvbjälklag: 0,25 kN/m2 (lätt träbjälklag)
Snözon 2
Osäker på normer och praxis när det är två bärande väggar (+ ytterväggar)
Mvh
Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Är det lasten på vindsbjälklagets golvbjälkar du är ute efter? I så fall hur används vinden?
Hej,J justusandersson skrev:
Det är lasten på de bärande innerväggarna jag är ute efter. När jag känner till den (q) så kan jag räkna på lite olika förlag som jag har skissat på för att växla av delar av de väggarna. Om det hade varit en enda bärande vägg på bottenvåningen hade jag kunnat beräkna (q), men jag vet inte om det finns någon särskild praxis för att räkna när man har två bärande väggar (de med avstånd "a" mellan sig) enligt skissen (dvs lasten q). Kattvinden är ej använd, och kommer så att förbli, det finns inte ens golv i kattvinden. Huset är uppfört -64, och har slammad tegelfasad/trästomme på b.v och träpanel på 1/2 planet.
Mvh
Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hej!
Tack för ditt svar.
Så lite enkelt utryckt, när man räknar ut den utbredda lasten så antar man att den är jämt fördelad över de fyra väggarna även om b<a enligt min skiss; T.ex Om vi har en total last från tak och golvbjälklag på 100 N/m (i väggarnas längdriktning) så skall varje vägg betraktas bära upp 25N/m, och följaktligen är det 25N/m som är den dimensionerande utbredda lasten, och man behöver ej ta hänsyn till att b<a.
Rent praktiskt känns det ganska naturligt om man jämför med en "Klassisk" 1 1/2 plans villa som normalt har en bärande vägg där jag istället har två parallella (b+a+b = 9m). Det gör ju att en potentiell avväxling inte behöver betyda att jag måste upp i 115x630 eller något annat hiskeligt stort, även om jag gör en ganska stor avväxling.
Har jag uppfattat det korrekt?
Med vänlig hälsning
Fredrik
Tack för ditt svar.
Så lite enkelt utryckt, när man räknar ut den utbredda lasten så antar man att den är jämt fördelad över de fyra väggarna även om b<a enligt min skiss; T.ex Om vi har en total last från tak och golvbjälklag på 100 N/m (i väggarnas längdriktning) så skall varje vägg betraktas bära upp 25N/m, och följaktligen är det 25N/m som är den dimensionerande utbredda lasten, och man behöver ej ta hänsyn till att b<a.
Rent praktiskt känns det ganska naturligt om man jämför med en "Klassisk" 1 1/2 plans villa som normalt har en bärande vägg där jag istället har två parallella (b+a+b = 9m). Det gör ju att en potentiell avväxling inte behöver betyda att jag måste upp i 115x630 eller något annat hiskeligt stort, även om jag gör en ganska stor avväxling.
Har jag uppfattat det korrekt?
Med vänlig hälsning
Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej, lasten är inte jämnt fördelad på de fyra väggarna. Den ska fördelas i enlighet med de röda strecken jag ritade.
Klicka här för att svara