4 972 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Beräkna kostnad på nytt tak
Medlem
· västerbottens län
· 1 inlägg
Vi tänkte bygga ett fritidshus uppe i fjällen, just nu sitter jag och räknar på lite kostnader och det jag har jätte svårt att räkna ut är taket och fusktimmerpanelen.
Vi börjar altså från noll vi ska inte renovera utan vi ska bygga ett nytt fritidshus. ALLT virke som vi bygger med gratis men det är så mycket mer som ska in i ett tak. Jag tänkte höra om någon kan hjälpa mig räkna lite på ett ungefär vad taket för oss kommer att kosta.
Huset är 11,3x5,9m höjden kommer att vara 4,95 och lutningen 36.
Det ska vara plåttak och inte av det dyraste laget.
Är det någon som har någon aning om vad detta kommer att kosta?
Vi börjar altså från noll vi ska inte renovera utan vi ska bygga ett nytt fritidshus. ALLT virke som vi bygger med gratis men det är så mycket mer som ska in i ett tak. Jag tänkte höra om någon kan hjälpa mig räkna lite på ett ungefär vad taket för oss kommer att kosta.
Huset är 11,3x5,9m höjden kommer att vara 4,95 och lutningen 36.
Det ska vara plåttak och inte av det dyraste laget.
Är det någon som har någon aning om vad detta kommer att kosta?
Det du behöver till taket som inte är av trä är underlagspapp, takplåt, spik, skruv, vindskive-, nock- och takfotsplåt. Gå in på till exempel Byggmax hemsida så ser du priser på detta. Du vet ju hur stort taket ska bli, så sen är det bara att multiplicera.
http://www.monier.se/takguiden/takberaeknaren.html
det är alltid bra att veta kvm-ytan och ja jag lekte åtminstone med takberäkningsprogram för att få en uppfattning om ytan då valmat tak åtminstone för mig upplevdes lite svårt att beräkna dess yta snabbt och enkelt - för när man bygger själv har man ju möjlighet att välja taklutning till viss del och beroende på lutning desto mer kostar det ju..
det är alltid bra att veta kvm-ytan och ja jag lekte åtminstone med takberäkningsprogram för att få en uppfattning om ytan då valmat tak åtminstone för mig upplevdes lite svårt att beräkna dess yta snabbt och enkelt - för när man bygger själv har man ju möjlighet att välja taklutning till viss del och beroende på lutning desto mer kostar det ju..
Vad du än gör snåla inte in på taket med billigt eller andra sortens material det kommer att straffa sig i slutändan, det är där det största slitaget finns med väder och vind, och oftast dyraste reparation om det börjar läcka in.
Klicka här för att svara