7 130 läst ·
31 svar
7k läst
31 svar
beräkna betong, blåst?
hur får du plattan till 20 om den är 15 cm tjock på ena änden och 12 på andra?
jag räknade endast bort saker för att få veta hur mkt betong jag skulle få över för att vara säker på att det skulle räcka.. men fick ju som bekant 1 m3 för lite...
jag räknade endast bort saker för att få veta hur mkt betong jag skulle få över för att vara säker på att det skulle räcka.. men fick ju som bekant 1 m3 för lite...
jo jag förstår hur du räknade med då skulle jag ju få massvis med betong över... och djupaste måttet är ju i kantbalken alltså 25cmx132m3 = 33m3 men så kan man inte räkna...SBH skrev:
jag ville ha plattan tjockare i portändarna där man kör in fordon därför "lutar" hela plattan
varit väldigt noga... har kraffsat med händerna under varje platta för att få dem så bra det går och sedan hoppat på dem... (tror ja höll på i 3 dagar med att lägga ut understa lagret av cellplast)Mattiaz skrev:
makadamet var 16/32 så där kan ju finnas en risk att cellplasten sjunker ned en aning i makadamet men aldrig 2 cm!
jag hade ju beställt 1,5 m3 mer än jag beräknat, men då saknades det ju alltså ändå 1 m3, alltså 2,5 m3 mer än beräknat,SBH skrev:
jag kan tycka det är rimligt att betala för den extra kubiken enligt prisuppgift jag fått när jag beställde ca 1600, men sedan tillkom ju massa avgifter för att de körde ut 1 m3 så det vart nästan 5000 för den m3...
Att cellplasten skulle kompaktera sig känns inte troligt alls. I så fall är det ju makadambädden som har kompakterats, men som du säger så låter 2 cm ganska mycket. Mest troligt är att de helt enkelt lurat dig på de överblivna kubiken, det lär dock bli väldigt svårt att visa detta. Att den sista bilen kostade 5000 kronor känns också lite som ocker, beroende på hur långt ifrån du bor. Har du fått en specificerad faktura?
jo jag förstår ju att det blir dyrare, men jag vill ju hävda att de har kommit med för lite betong...SBH skrev:
en ny beräkning worst case scenario:
platta 15 cm x127,8m2 (9x14,2m då kantelementen är 10cm tjock) =19,17m3
kantbalk 45,6 meter x 0,1*0,2 = 0,912 m3 (kantbalken ligger en dm in runt hela plattan)
den yttersta biten, alltså vinkeln på L-elementet 46,8meter x0,1x0,1 delat i 2 = 0,232m3
totalt alltså 20,314m3 då borde väl för bövelen 20,5 m3 räcka!!! för sedan ska massvis räknas bort!
Redigerat:
jo jag har fått en specad faktura, det var tillägg etc men det hamnade på mellan 4000-5000 kan kolla exakt när jag kommer hem... men har jag betalat för 21,5 m3 men bara fått 19 m3 så är det ju lurendrejeri!falkn skrev:Att cellplasten skulle kompaktera sig känns inte troligt alls. I så fall är det ju makadambädden som har kompakterats, men som du säger så låter 2 cm ganska mycket. Mest troligt är att de helt enkelt lurat dig på de överblivna kubiken, det lär dock bli väldigt svårt att visa detta. Att den sista bilen kostade 5000 kronor känns också lite som ocker, beroende på hur långt ifrån du bor. Har du fått en specificerad faktura?
Jag tycker också det är märkligt. Antingen har du missat något i din uträkning eller så har du helt enkelt fått för lite betong.
Jag har aldrig köpt betong av bil, men däremot makadam. Betalar man verkligen per kubik? Vägs inte bilen före resp. efter fyllning så att man får reda på exakt hur många kilo betong dom häller i? Eller hur vet man (och dom) hur många kubik som levereras?
Jag har aldrig köpt betong av bil, men däremot makadam. Betalar man verkligen per kubik? Vägs inte bilen före resp. efter fyllning så att man får reda på exakt hur många kilo betong dom häller i? Eller hur vet man (och dom) hur många kubik som levereras?
Det förekommer att fabrikerna inte riktigt har koll på recepten så att det som datorn väger upp i själva verket inte blir en kubik. Man kan ha fel på densiteten eller ändrat i receptet och klantat sig.
I det här fallet är det nog mer troligt att cellplasten satt sig - ojämnheter och vassa stenar som håller den uppe trycks in i cellplasten när betongen tynger ned.
Kanske räknade du en aning snålt.
I det här fallet är det nog mer troligt att cellplasten satt sig - ojämnheter och vassa stenar som håller den uppe trycks in i cellplasten när betongen tynger ned.
Kanske räknade du en aning snålt.
Jag reagerade faktiskt på att du körde med 16-32 makadam högst upp. Trodde det vanliga var att man la på någon centimeter med 3-5 flis (eller liknande) just för att enklare kunna väga av samt att cellplastens anläggningsyta blir jämnare.
Vilken kvallité var det på cp ?
Många tycker att dom är smarta, och köper en sämre (billigare) kvallité på cp, men den trycks ihop då, 2cm är inte alls omöjligt !
Och en annan sak, trycks den ihop så blir den tunnare, och issolerings förmågan blir ju då åxå sämre !
Många tycker att dom är smarta, och köper en sämre (billigare) kvallité på cp, men den trycks ihop då, 2cm är inte alls omöjligt !
Och en annan sak, trycks den ihop så blir den tunnare, och issolerings förmågan blir ju då åxå sämre !
Även om han skulle kört med S80 så skulle den inte tryckas ihop 2 cm av egentyngden på betongen. Det är ju bara att göra en överslagsräkning - han skulle kunna gjuta en platta med en meters tjocklek och då skulle han få några procents krypdeformation - eller är jag ute och cyklar?
Jag kunde inte låta bli att räkna på det:
Densiteten på betong är typ 2400 kg, tillåten långtidslast typ 1/3 av tryckhållfastheten. 80 kPa x 1/3 = 24 kPa = 24 kN/m2 vilket är typ 2 400 kg / m2 vilket ger 1 m3 betong och då är vi fortfarande i området för krypning.
Nä, dom där två centimetrarna kommer nog av att skivorna sjunker ned i underlaget och underlaget tränger in i skivorna.
Jag kunde inte låta bli att räkna på det:
Densiteten på betong är typ 2400 kg, tillåten långtidslast typ 1/3 av tryckhållfastheten. 80 kPa x 1/3 = 24 kPa = 24 kN/m2 vilket är typ 2 400 kg / m2 vilket ger 1 m3 betong och då är vi fortfarande i området för krypning.
Nä, dom där två centimetrarna kommer nog av att skivorna sjunker ned i underlaget och underlaget tränger in i skivorna.