Hej! Ska ställa ett spabad på ett trädäck och funderar på om det håller. När jag kollar svenskt träs beräkningsprogram så framgår inte någon Max belastning utan bara att dimensioner passar (men då tar den högst troligtvis inte hänsyn till ett spabad på 2 ton plus badgäster).

Dimension för däcket är 4x3,3 meter på däcket. 170x45 reglar i bärlina och reglar. Däcket står på 9 plintar och 95x95 balkar. Golvreglarna vilar på den mittersta bärlinan men ansluter mot de yttersta ”kant i kant” (finns säkert något fackspråk för det där). Någon som vet något bättre beräkningsprogram eller redan av detta och bifogade bild kan säga om det är gott nog eller behöver förstärkas?

Tack på förhand!
 
  • Ritning av träkonstruktion, möjligtvis säng eller plattform, med dimensioner och materialet tjocklek angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag satte 800 kg/m2 som last på "halva" din altan i Svensk Träs program för altan utan tak och det blev rejäla dimensioner.....
3D-modell av ett hus, tekniska specifikationer, dimensioner, belastningsdata, europeisk konstruktionsstandard, byggnadsanalys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, då är det för klent då tydligen. Vad vore bästa sättet att säkra upp det på (utan att bygga nytt eller ställa det på backen?)
 
K Kane skrev:
Jag satte 800 kg/m2 som last på "halva" din altan i Svensk Träs program för altan utan tak och det blev rejäla dimensioner.....
[bild]
blir det förresten jämförbart? Spabadet är 2x2 meter men jag antar att vikten fångas upp över en större yta än så?
 
S
Torbjörn Lindholm Torbjörn Lindholm skrev:
blir det förresten jämförbart? Spabadet är 2x2 meter men jag antar att vikten fångas upp över en större yta än så?
Skruva bort trallen och förstärk med fler plintar/ stöttor mot marken. Fyll facken med cellplast så isolerar du spabadet bättre.
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.