1 013 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Bensin eller diesel
Dags för ny bil till våren så snart dags att lägga beställningen eller hitta en något begagnad.
Vad är fördelarna vad gäller bensin- kontra dieselmotor idag?
Är intresserad av Jaguar F-Pace alt Range Rover Evoque eller nya XC60.
Vad är fördelarna vad gäller bensin- kontra dieselmotor idag?
Är intresserad av Jaguar F-Pace alt Range Rover Evoque eller nya XC60.
Generaliserar nu utan att veta motorstorlek och bil.
Körsträckor på 1500mil/år och uppåt brukar diesel ge lägre milkostnad utifrån högre inköpspris för dieselbil.
Bensinmotor har mjukare motorgång och kan ofta fås med högre toppeffekt till samma inköpspris.
Diesel har lite annan vridmoment och ger bra även från låga varvtal, fungerar bra om man drar lite tyngre släp.
Toppeffekt för svenska vägar och normalkörning har ingen större betydelse för val av motortyp, båda kan fås så et räcker och blir över.
Sedan är det lite beroende av hur länge du tänker behålla bilen.
Och de ärt lite av "religion" vad du tycker är bäst, vilket du snart kommer att märka
Sedan finns vissa politiska mål gällande fossilt bränsle och i synnerhet diesel, men fram till 2030 kan du säkert tuffa på utan att påverkas så mycket, gissar nu för ingen har svaret.
Vi har flera bilar både diesel och bensin, där den största rullar mycket landsväg ca 2500mil/år och är diesel medan bensinare rullar kortare sträckor.
Körsträckor på 1500mil/år och uppåt brukar diesel ge lägre milkostnad utifrån högre inköpspris för dieselbil.
Bensinmotor har mjukare motorgång och kan ofta fås med högre toppeffekt till samma inköpspris.
Diesel har lite annan vridmoment och ger bra även från låga varvtal, fungerar bra om man drar lite tyngre släp.
Toppeffekt för svenska vägar och normalkörning har ingen större betydelse för val av motortyp, båda kan fås så et räcker och blir över.
Sedan är det lite beroende av hur länge du tänker behålla bilen.
Och de ärt lite av "religion" vad du tycker är bäst, vilket du snart kommer att märka
Sedan finns vissa politiska mål gällande fossilt bränsle och i synnerhet diesel, men fram till 2030 kan du säkert tuffa på utan att påverkas så mycket, gissar nu för ingen har svaret.
Vi har flera bilar både diesel och bensin, där den största rullar mycket landsväg ca 2500mil/år och är diesel medan bensinare rullar kortare sträckor.
Tack för väldigt informativt svar!A AndersS skrev:Generaliserar nu utan att veta motorstorlek och bil.
Körsträckor på 1500mil/år och uppåt brukar diesel ge lägre milkostnad utifrån högre inköpspris för dieselbil.
Bensinmotor har mjukare motorgång och kan ofta fås med högre toppeffekt till samma inköpspris.
Diesel har lite annan vridmoment och ger bra även från låga varvtal, fungerar bra om man drar lite tyngre släp.
Toppeffekt för svenska vägar och normalkörning har ingen större betydelse för val av motortyp, båda kan fås så et räcker och blir över.
Sedan är det lite beroende av hur länge du tänker behålla bilen.
Och de ärt lite av "religion" vad du tycker är bäst, vilket du snart kommer att märka
Sedan finns vissa politiska mål gällande fossilt bränsle och i synnerhet diesel, men fram till 2030 kan du säkert tuffa på utan att påverkas så mycket, gissar nu för ingen har svaret.
Vi har flera bilar både diesel och bensin, där den största rullar mycket landsväg ca 2500mil/år och är diesel medan bensinare rullar kortare sträckor.
Klicka här för att svara