Lite OT diskuterande på fredags em.

Ska till att byta bil till en A5 sportback och står i valet och kvalet mellan en TDI(Diesel) på 177hkr med automat eller en TFSI (Bensin) 225hkr med manuell låda.

Enligt prislistan är de lika (svin)dyra men TDI:n blir billigare eftersom Audi har kampanj på den, så trots att det inte är automat så blir TFSI:n ca 20000kr dyrare med samma utrustning och förmånsvärdet blir ungefär det samma.

Om hjärnan får bestämma är TDI det vettiga lite tråkigare valet och hade varit självklart om det varit frågan om tex en A6 avant. Har provkört den och den kändes lite trött.
Om hjärtat och högerfoten får bestämma är det TFSI som gäller. Jag har inte provkört den än men gissar att den är betydligt piggare och roligare att köra. Ska testa en på måndag.

Hjälp mig att bestämma mig! ;)

Har haft en A4 Quattro med TFSI 2.0 211hkr (årsmodell 2009) och jag tyckte att det var en riktigt skön motor. Jag antar att den nuvarande är samma motor som är lite vässad. Har dock ingen erfarenhet av motsvarande Audi diesel, men kan själv tycka att bensinmotorer i allmänhet är lite roliga att köra med

Ska man tänka logiskt så finns det ingen anledning att köpa en ny bil utan dieselmotor nu när de med partikelfilter är vettiga i skatt. Men generellt så känns bensinarna roligare och man slipper låta som en "traktor" när den är kall

Diesel alla gånger!

Argument: Mindre förbrukning, skön karaktär, stark som en björn, slipper tanka så pfta vilket är bland det tråkigaste som finns mm

• Gilla
quattro1
  • Laddar…
Diesel
om du tänker ekonomiskt,

S
går det få audi med dieselvärmare?

har dieselvärmare på firmabilen. det är en sån lyx.
men har ju inte varit så kallt än bara 30 minus :) men ändå skönt sätta sig i varm bil

Om man tänker sig att köpa en ny bil spelar väl drivmedlet ingen roll, värdeminskningen när den rullar över tröskeln från handlaren slår hål på kalkylen ändå.

Ontopic: diesel på vardagsbilar, tfsi på bil med lite sportigare ambitioner.

En vän till mig köpte sprillans ny Audi quattro för ett halvår sedan.
Efter 300mil början växellådan låta, jättemycket kondens i framlyktorna.
Audi monterar ihop sina växellådor med så kallad toleranspasta vilket gör att det i detta fallet blir oljud i växellådan.
Audi kallar det arbetsljud medans opartiska verkstäder kallar det fel.
Det har gått så långt att advokater nu handhar ärendet.
Till saken hör att min vän är fordonslärare samt har jobbat med vw och Audi under många år.
Ingen Audi för min del....

Bensin! Fast det saknas några cylindrar, får kalla kårar när jag ser en snygg premium bil som audi a5 sportback och det skorrar under huven.

Mvh

Jag är en miljöhjälte och ekonomisk(snål djävel) när det gäller det mesta, men när det gäller bilar tar jag igen det och låter gärna hjärtat bestämma.
Så då vet du vad mitt råd är:cool:

• Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
sblixten skrev:
Jag är en miljöhjälte och ekonomisk(snål djävel) när det gäller det mesta, men när det gäller bilar tar jag igen det och låter gärna hjärtat bestämma.
Så då vet du vad mitt råd är:cool:
Diesel?

V8 bensin manuell låda fyrhjulsdrift måste han mena, inte diesel:rolleyes:

Mvh

• Gilla
sblixten
  • Laddar…
perkaby skrev:
Har haft en A4 Quattro med TFSI 2.0 211hkr (årsmodell 2009) och jag tyckte att det var en riktigt skön motor. Jag antar att den nuvarande är samma motor som är lite vässad. Har dock ingen erfarenhet av motsvarande Audi diesel, men kan själv tycka att bensinmotorer i allmänhet är lite roliga att köra med
Ja det är samma motor men bättre optimerad, starkare oc snålare

hantverkare1 skrev:
Diesel alla gånger!

Argument: Mindre förbrukning, skön karaktär, stark som en björn, slipper tanka så pfta vilket är bland det tråkigaste som finns mm
Vi kör rätt så lite(ca80-90 mil i månaden i snitt ) och bensinaren drar inte mkt mer än dieseln. Om man ser det ur skatte och bränslekostnad så går det nog jämt upp, kanske tom billigare med bensin

SBH skrev:
går det få audi med dieselvärmare?

har dieselvärmare på firmabilen. det är en sån lyx.
men har ju inte varit så kallt än bara 30 minus :) men ändå skönt sätta sig i varm bil
Funderade på det, men det drar upp förmånsvärdet ännu mer så det strök vi :(
Sedan blir det ju inte mer än ca10 minus här i fjållträsk. Jämfört med där jag är uppväxt så är det rena högsommarvärmen;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.