Byggahus.se

Belysning

1. T
    Medlem · Västra Götaland · 49 inlägg

Timppa63

Medlem
    Hej
    Jag har ett dilemma, håller på och renoverar vardagsrummet i vår sommarstuga, nytt tak, el, mm.

Nu är det så att frugan vill ha takbelysning, men det vill inte jag.

Vet av erfarenhet att hon får för sig att möblera om, och då måste jag byta plats för taklampan, och vips, ett hål till i taket, med massa sladdragningar, låter det bekant?

Jag vill inte ha spottar, hör inte hemma i vardagsrum enligt mig, och definitiv inte på landet.

Kommer installera uttag ovanför fönster (2 st) för ampel eller dyl, men är rädd att det inte räcker

Finns det några alternativ som jag inte känner till?, eller måste jag ge "efter" :)

Hälsn
    /T

2. Patrik_Hed
    Medlem · Gävleborg · 7 899 inlägg

Patrik_Hed

Medlem
    Klart som sjutton att du ska ha lyse i taket??

Sätt flera takdosor på välplacerade ställen om du vet att det kommer flyttas runt. Alt. sätt ett takuttag i mitten av taket som vanligt och gör rörutlopp på välplacerade ställen.
    Men sluta med röret jämnsmed glesen och sedan gipsa över. Då om du vill flytta taklampan så kan du peta i en dragfjäder och trycka fram och tillbaka så att man kan känna med handen längs taket så man känner vart röret är. Då kan man göra ett hål med en kniv eller nåt, dra i trådar och sätta ett utanpåliggande takuttag.

//Patrik

Redigerat 2 feb 2011 19:38
  3. johanirr
    Medlem · Jönköping · 84 inlägg

johanirr

Medlem
    Man kan också jobba från vägar och golv stående armaturer. Behöver lite mer tänk men fungerar. Alltså inget placerat i taket alls för att få en ren yta där. Ett bra exempel där man lyckats bra är på rica talk hotel stockholm. De har inrett många rum efter principen, inget i taket.

nu ser man inte riktigt hela rummet här men bakom ryggen på fotografen, infällt i väggen är också belysning, ett lysande hörn kan man säga som fungerar mycket väl. Dessutom har man på väggar placerat uppljus som slår i taket och använder det som reflektor för att sprida ljuset i rummet. Mycket effektfullt. Man kan också göra som Phosforos gjort på en installation. Lite väl för ett privat vardagsrum, men idemässigt hållbart.

4. T
    Medlem · Västra Götaland · 49 inlägg

Timppa63

Medlem

Snyggt

Exakt ngt sånt är jag ute efter, tack för tipset!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.