Jag såg en Youtubevideo där man matade alla downlights via POE. CAT6kabel blir något billigare än vanlig kabel. Inget behov av andra styrdon, ingen elektriker. Möjlighet till full automation. POE++ har ju 60W per kabel så effekten borde räcka till per kabel/armatur. Troligen blir armaturerna dyra, men totalt sett borde en sådan installation bli relativt kostnadseffektiv vid nybyggnation. Nån som har gjort något sådant? Förslag på framförallt armaturer?

Enkelt blir det nog inte. De flesta spotlights är för konstatström där drivern automatiskt anpassar spänningen efter antal spotlights. Det finns även spotlights med konstantspänning och då brukar det vara 12V eller mindre vanligt 24V.
Det du hade behövt är spottar med konstantspänning på 50-60 volt om jag fattat POE-spänningen rätt. Det blir inte lätt att hitta.
Sen går det säkert att räkna ut hur många spottar på t. ex. 350 mA som behövs för att komma upp i rätt spänning men det klarar inte jag iaf. Det verkar krångligt.

Nja, jag utgår från att det är speciella spottar med inbyggda drivdon som kopplas direkt till ethernetkabeln. Varje spot går via egen kabel till en POE-switch som matar.
Det blir ju ett helt distribuerat system utan behov av en massa mellanapparater. Bortsett från själva spottarna så blir ett minst sagt kostnadseffektivt system åtminstone vid nybyggnation. Kanske dock enbart aktuellt för professionellt bruk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.