Hej! En liten El-fråga. Vi har i helgen satt upp gipsskivor på väggarna och har dragit ut strömbrytaren. (utan att ta bort säkringen..) När vi drog ut den, så lossnade en av de svarta trådarna och metallerna nuddade varandra., ,men när vi väl skulle sätta tillbaka grejerna så slutade belysningen att fungera i hela rummet.
2 av belysningarna är dimmer och den sista är en vanlig strömbrytare. Alla tre är kopplade till varandra. Vad kan ha skett? Kan det vara så att säkringarna har gått på dimmern?
Enligt bild så var de två svarta som var kopplade tillsammans, sen går det vidare till de två andra strömbrytarna.
Hoppas ni förstår vad jag menar! Tack på förhand.
2 av belysningarna är dimmer och den sista är en vanlig strömbrytare. Alla tre är kopplade till varandra. Vad kan ha skett? Kan det vara så att säkringarna har gått på dimmern?
Enligt bild så var de två svarta som var kopplade tillsammans, sen går det vidare till de två andra strömbrytarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De svarta ledarna skall sitta där jag ritat de röda pilarna (nu anar jag att färgmärkningen är konsekvent, vilket den verkar vara). Men där det är en blå pil så borde det ha funnits en nolla (blå ledare), men det påverkar i så fall enbart den brytaren som nu är urlyft. Om säkringen i brytaren har löst så påverkar det också enbart den brytaren.
Det troliga är ju att säkringen för hela gruppen har gått/löst ut i elcentralen.
Edit: det är inte nödvändigt att ha blå ledare/nolla ansluten till en dimmer, men en del modeller kräver det. Så troligen kräver inte denna dimmer en nolla. Jag vill än en gång påminna om att detta inte påverkar de andra armaturerna i rummet.
Tack för svar.pacman42 skrev:
[bild]
De svarta ledarna skall sitta där jag ritat de röda pilarna (nu anar jag att färgmärkningen är konsekvent, vilket den verkar vara). Men där det är en blå pil så borde det ha funnits en nolla (blå ledare), men det påverkar i så fall enbart den brytaren som nu är urlyft. Om säkringen i brytaren har löst så påverkar det också enbart den brytaren.
Det troliga är ju att säkringen för hela gruppen har gått/löst ut i elcentralen.
De två svarta ledarna satt båda i en av pilarna som du ritat(närmast N), samt att det ej fanns en nolla kopplad sen tidigare.
Har kollat säkringen i centralen och den verkar ej ha gått, då hade belysningen och uttagen i våra andra rum också gått...
Om bägge satt i ena pilen förstår jag att de lossnade. Skruva fast dem i var sin skruv. Bryt strömmen först!
Jag antar att du har en spänningsprovare? Om inte, köp eller låna en sådan innan du gör något mer. Kolla sedan att du har spänning in (mellan nollan i det nedersta uttaget och inkommande fas, den svarta ledare som kommer uppifrån). Har du ingen spänning in så har något längre bort gått, exempelvis en säkring...
...alla uttag och lampor i samma rum sitter inte nödvändigtvis på samma säkring.
Och när du skall koppla in ledarna så ser du först till att allt är spänningslöst (med spänningsprovaren).
Jag antar att du har en spänningsprovare? Om inte, köp eller låna en sådan innan du gör något mer. Kolla sedan att du har spänning in (mellan nollan i det nedersta uttaget och inkommande fas, den svarta ledare som kommer uppifrån). Har du ingen spänning in så har något längre bort gått, exempelvis en säkring...
...alla uttag och lampor i samma rum sitter inte nödvändigtvis på samma säkring.
Och när du skall koppla in ledarna så ser du först till att allt är spänningslöst (med spänningsprovaren).
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Lite off topic, då elen inte ser ut att vara något problem.S softenfy skrev:Hej! En liten El-fråga. Vi har i helgen satt upp gipsskivor på väggarna och har dragit ut strömbrytaren. (utan att ta bort säkringen..) När vi drog ut den, så lossnade en av de svarta trådarna och metallerna nuddade varandra., ,men när vi väl skulle sätta tillbaka grejerna så slutade belysningen att fungera i hela rummet.
Jag reagerade på skarvningen av gipsen.
Det finns kanske en jättebra förklaring till att ni valt att använda småbitar, men hade själv gjort allt för att slippa det. Ska ni fasa och spackla med remsa?
Den bör inte ha gått (jag kan inte komma på hur denna skulle kunna gå pga av att inkommande ledare lossnar och rör i någon annan metall) och det påverkar ju i så fall enbart den armaturen, inte de andra. Det enda rimliga är att säkringen i centralen har gått, ibland så faller automatsäkringar inte ifrån utan man måste bryta dem och sedan fälla upp dem igen för att inse att de löst ut. Med gamla smältproppar är det inte säkert att knappen lossnar heller.M mortirolo skrev:
Så det första man skall göra är alltid att mäta och se om man har inkommande spänning. Har man inte mätverktyg eller kunnande att använda dessa så skall man inte röra el överhuvudtaget!
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 775 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 775 inlägg
Det är nog ingen bra idé, att sätta dem i varsin.pacman42 skrev:
Om bägge satt i ena pilen förstår jag att de lossnade. Skruva fast dem i var sin skruv. Bryt strömmen först!
Att det finns två fas ingångar på en dimmern är för Trapp-funktion. Borde sättas en wago eller torix bakom för att koppla ihop dem och en matning till dimmern. Nollan är endast för ökad funktionalitet på dimmern, typ kunna ställa min/max lägen osv.
S softenfy skrev:Hej! En liten El-fråga. Vi har i helgen satt upp gipsskivor på väggarna och har dragit ut strömbrytaren. (utan att ta bort säkringen..) När vi drog ut den, så lossnade en av de svarta trådarna och metallerna nuddade varandra., ,men när vi väl skulle sätta tillbaka grejerna så slutade belysningen att fungera i hela rummet.
Tack! Ska prova detta.pacman42 skrev:
I detta fallet har vi säkringen till vardagsrummet och kontoret på samma, så vi hade märkt av om säkringen gått... (vi har nyligen köpt hus från -64 så det är gammalt utrustat...
Helt rätt tänkt, jag utgick bara ifrån min egen dimmer som har dubbla L-ingångar och tänkte inte längre än äsan räcker denna morgon. En Wago med (minst) tre ingångar är vad som behövs (och en stump FK-ledare i svart). Två trådar i samma skruvanslutning är ju inte så bra, det sitter sällan bra.U Utsliten och utdömd skrev:
Se kommentaren från @Utsliten och utdömd, den har mer än en bra poäng.S softenfy skrev:
Men gör ingenting utan att mäta med en spänningsprovare och koppla ur säkringen innan du kopplar.
Moderator
· Stockholm
· 57 606 inlägg
Det där kanske inte fungerar. Det ser ofta ut så på dimmers trappomkopplingsfunktion. Då är det bara den ena pilen som har kontakt internt, beroende på om dimern är "släckt" eller inte.pacman42 skrev:
Det är som sagt inte optimalt att ha båda trådarna i en anslutning på dimmern. Även om man får dte att fungera, så kan det blir dålig kontakt med varmgång som kan bli brand. Skarva ihop dem utanför dimmern med en stump tråd till dimmern. Ex. med en 3 polig Wago.
Men detta förklarar troligen inte problemet. När den svarta lossnade, vad nuddade den? De två svarta måste vara ihopkopplade om de övriga brytarna/dimmern skall fungera. OM en intern säkring i dimmern hade gått så skulle det inte ha drabbat de övriga, bara den lampa som går via den övre dimmern.
Om inget fungerar trots att de två svarta är ihopkopplade, så är dte mest rimliga att en säkring i centralen har löst ut. Om det är porslinsproppar, så är dte inte alltid "pluppen" lossnar tydligt. Byt proppen i så fall, även om den ser hel ut.
Hypotetiskt kan även en huvudsäkring ha löst ut (sitter vid elmätaren), men då borde mer elprylar i bostaden ha drabbats.
Skulle isåfall haft en skarv emellan strömbrytarna och det var inget som jag föredrog så fick bli en bit istället. Ja det är tanken att spackla med remsa.K Kardan79 skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 775 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 775 inlägg
Är det markerat med L på båda plintarna så hade de gått att göra som du först tänkte. Men nu när det är pilar så är det dimmer med trapppacman42 skrev: