U Utsliten och utdömd skrev:
Är det markerat med L på båda plintarna så hade de gått att göra som du först tänkte. Men nu när det är pilar så är det dimmer med trapp
Jo, som sagt, det gick tydligen lite för snabbt för mig idag. Det är dock lite olika märkning på olika märken av brytare och dimmers. Jag har jobbat med brytare med bara pilar och de med bara bokstäver och blandningar av bägge. Det beror på tillverkaren.

H hempularen skrev:
Det där kanske inte fungerar. Det ser ofta ut så på dimmers trappomkopplingsfunktion. Då är det bara den ena pilen som har kontakt internt, beroende på om dimern är "släckt" eller inte.

Det är som sagt inte optimalt att ha båda trådarna i en anslutning på dimmern. Även om man får dte att fungera, så kan det blir dålig kontakt med varmgång som kan bli brand. Skarva ihop dem utanför dimmern med en stump tråd till dimmern. Ex. med en 3 polig Wago.

Men detta förklarar troligen inte problemet. När den svarta lossnade, vad nuddade den? De två svarta måste vara ihopkopplade om de övriga brytarna/dimmern skall fungera. OM en intern säkring i dimmern hade gått så skulle det inte ha drabbat de övriga, bara den lampa som går via den övre dimmern.

Om inget fungerar trots att de två svarta är ihopkopplade, så är dte mest rimliga att en säkring i centralen har löst ut. Om det är porslinsproppar, så är dte inte alltid "pluppen" lossnar tydligt. Byt proppen i så fall, även om den ser hel ut.

Hypotetiskt kan även en huvudsäkring ha löst ut (sitter vid elmätaren), men då borde mer elprylar i bostaden ha drabbats.
Tack för svar!

För att få mer klarhet i det hela så ser vår elcentral ut såhär: Följer man gruppschemat så verkar det inte som att någon säkring har gått? Eller är jag helt ute och cyklar?

• Elcentral med elmätare, säkringar och gruppschema på en vägg. Inga tecken på utlöst säkring syns vid en första anblick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
Det är inte alltid pluppen lossnar, skruva loss särkrimgen du tror det är och skaka den lite så borde den lossna om den gått
Har du nått mätinstrument?

U Utsliten och utdömd skrev:
Det är inte alltid pluppen lossnar, skruva loss särkrimgen du tror det är och skaka den lite så borde den lossna om den gått
Har du nått mätinstrument?
Okej, skall testa. Ja jag har en två polig-spänningsprovare.

Men enligt gruppschemat är nr 9 Belysning för tv-rum, vardagsrum etc - och den belysningen funkar ju som vanligt? Tycker det är konstigt att dem då skulle funka om säkringen gått.

S softenfy skrev:
Okej, skall testa. Ja jag har en två polig-spänningsprovare.

Men enligt gruppschemat är nr 9 Belysning för tv-rum, vardagsrum etc - och den belysningen funkar ju som vanligt? Tycker det är konstigt att dem då skulle funka om säkringen gått.
Ja om det stämmer, men det är inte ovanligt att sådana skrivningar är felaktiga.

Men vad är läget? Har du testat med båda svarta ihopkopplade på ett bra sätt, och inget fungerar?

Är dette nda stället där du har rört elen? Tänker att det kanske lossnat ex. i en kopplingsdosa också.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.