Jag skall installera ett flertal armaturer på ett staket. Staketet kommer bli byggt med tät panel på båda sidor. Behöver alltså dra VP rör inne i konstruktionen till varje lampa för att slippa utanpåliggande ledningar.
Min fråga är hur man gör detta på ett seriöst sätt?
Jag kommer dra en EKKJ fram till staketet i gult markrör och sedan fortsätta med lämplig kuloledning.
Kan man dra EKKJ:n fram till första armaturen och sedan vidare med kulo i vp rör?
Eller bör man ha en kopplingsbox där man fördelar ut till armaturerna?
Vad skall man i så fall ha för kopplingsbox som tål utemiljö?

Inte kulo men de flesta andra installationskablar som t.ex EXQ och EQQ.

Om det går att vidarekoppla från en armatur till en annan beror ju på armaturen, dvs det är ingenting du kan förutsätta. Det är snarare så att billiga armaturer inte tillåter det. Så det är något du måste titta på noga. För att vara säker kan man ju sätta en kopplingsdosa vid varje armatur om det går bra (den måste ju gå att komma åt).

Detta känns som ett skolexempel på ett ställe där klenspänning skulle passa. Några W LED per armatur är ju en del ljus och staket utomhus låter inte som att det kräver arenabelysning.

Hur många armaturer är det och vilken effekt per armatur?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Detta känns som ett skolexempel på ett ställe där klenspänning skulle passa. Några W LED per armatur är ju en del ljus och staket utomhus låter inte som att det kräver arenabelysning.

Hur många armaturer är det och vilken effekt per armatur?
Det är ca 5 armaturer. Tack för tipset om LED och klenspänning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.