Hej,
Har lite flimmer på min belysning.
All sorts: led, lysrör och halogen.
Det verkar alltså inte bara drabba nåt specifikt.
Mäter jag spänningen på faserna (mellan fas och nolla) direkt efter mätarskåpet så har jag:
L1: 221v
L2: 235v
L3: 235v

All belysning som flimrar går just på L1, belysningen på L2 och L3 är stabil.
Jag undrar om det är normalt att det skiljer 14v på inkommande faser?
Och kan det orsaka flimmer?

Ja 14 volts skillnad är inget fel, det kan skilja upp till 50 V mellan faserna och det i sig orsakar inte flimmer.
Flimmer är dock ett fel som kan ha i huvudsak två orsaker:

- Glapp i ledningen
- En större förbrukare drar ström med denna flimmerfrekvens.

Frågan är då bara var, det kan vara hos er, hos grannen eller längre bort. Är problemet konstant så är det ju lättare att felsöka. Börja med att koppla bort ALLT i huset utom en glödlampa på var sin fas för att utesluta fel i huset. Fråga om grannarna upplever liknande problem. Försök ringa in det.

• Gilla
BaVå
  • Laddar…
hsd
Koppla bort alla 2 och 3 fas-förbrukare, mät spänningarna igen

värt att poängtera är ju att flimrar det hela tiden så är det ju nåt som går hela tiden. Ingen större ide att koppla ur nåt som inte är i drift alltså.

Hej, tack för era svar.
Det flimrar inte dygnet runt utan kommer och går. Ibland flimrar det mer, ibland mindre och ibland inget alls.
Bor inte nära någon industri. Det är nedgrävda ledningar.
Och det flimrar som sagt bara på den ena fasen.

Enda förbrukaren som kräver mer än en fas är spisen.
Den är dock kopplad med kontaktor i centralen så den sätts bara igång vid behov, annars är den alltså helt strömlös.

Vi har fått mätarskåp och normcentral utbytt.
Och även den mesta elen är nydragen och uttagen/brytare är nya.
Det flimrade innan bytet och flimrar fortfarande.

Har provat att fimpa säkring efter säkring som använder sig av L1 och kommit fram till att flimret nästan försvinner när jag fimpar min Synology NAS som är kopplad till en UPS.
Det flimrar heller inte lika mycket när NASen kopplas direkt i väggen utan UPS.

Det lustiga är att det har ju flimrat innan NASen/UPSen flyttade in så det känns som att nåt annan också spökar,trots nya grejer och nydragen el.

Nån som blir klokare? Jag har bara hängt upp mig på att just L1 har lägre spänning och att det kanske är glapp ute i gatan.

Saker som annars är igång konstant: cirkulationspump i fjärrvärmecentral, FTX ventilation, 1 kyl/frys, 1 frys, lite nätverks utrustning och annan elektronik.
Inget av det andra minskar flimret när det stängs av.

Om du inte kan härleda flimret till någon förbrukare i huset så ligger ju problemet antingen i den fasta installation i huset, eller utanför. Varken låg spänning eller lite flimmer är dock ett fel, det ska vara "mycket" flimmer för att nätägaren ska göra något.
Vad du kan göra själv är att titta på mätarsäkringarna ifall den för L1 ser bränd ut i passdelen eller propphuven. Du kan även med strömmen bruten lyfta på locket till elcentralen och granska anslutningarna.
Sedan kan du höra med grannarna ifall de upplever samma problem, eller om någon har en kompressor i garaget.
Därefter är det nog läge att ringa en elfirma för att säkerställa att det inte är några problem i den egna anläggningen innan kontakt tas med nätägaren.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Allt ser fint ut, inget ser bränt ut utan är nytt och fräscht.
Inget känns varmt heller och grannarna har fjärrvärme, pellets eller luft/luft. Alltså ingen stor elpatron som går igång.
Alla anslutningar i centralen är fina och åtdragna.
Ringde precis närmaste grannen och han hade inget flimmer alls.
Kompressor kör en annan granne ibland men det kan även flimra mitt i natten när alla sover.

Nu har jag kopplat ut allt från UPSen som använder batteri delen (4 av uttagen på den har batteri backup och 4 är utan batteri backup)
Nu verkar flimret minskat men inte försvunnit.

NASen är nu kopplad till ett uttag utan batteri.
Verkar alltså som att UPSen är en del av problemet. Även om det tidigare flimrat (dock inte lika mycket/ofta) utan att jag hade en UPS.
Vad kan det vara i en UPS som orsakar flimmer?

Om vi bortser från UPSen.
Kan det vara för stor belastning på den fasen? Ser att mycket av min förbrukning är just kopplad till L1. Kanske göra en omfördelning?

Flimmer innebär övertoner (högre frekvenser) och UPSen kan möjligen dra mer ström vid högre frekvenser och förstärka symptomet, men nu gissar jag bara. Du bör kunna konstatera om UPSen själv skulle orsaka flimmer genom att flytta den till en annan fas och se om symptomet flyttar med.

Är spänningen på L1 konstant låg eller enbart vid flimmer? Det är fullt naturligt att den är låg om det ligger en hög belastning på L1 som drar ström med en hög frekvens. Grannens dimmerstyrda hembränningsapparat? Man kan dock inte säga att den är för hög. Spänningen får variera +/- 10 % utan att det anses vara ett fel.

Tack igen.
Är flimmer skadligt för mina grejer?
Har nämligen under 4,5 år som vi bott i huset fått begrava:
1st platt tv, 1st kyl/frys, 1st dammsugare (1 år gammal), 1st hårtork och 1st hårddisk (6 månader gammal), men konstigt nog så gott som inga glödlampor.

Ska prova att koppla UPSen till ett uttag som går på en annan fas så får vi se om problemet flyttar med.

Vid provmätningar så har jag alltid spänningarna enligt siffrorna i första posten. Så den verkar konstant låg.
Imorgon kan jag bryta hela strömmen och mäta igen när allt är avstängt.

Hehe, får kanske höra mig för om nån granne säljer någon liter.

Om jag går in till grannen, borde han också ha en fas på 221v?
Eller kan det skilja från hus till hus?
Om jag kan konstatera att jag har en fas med låg spänning och övriga grannar har jämn spänning, är det då ett case för leverantören?

Det sista med mätning hos grannar är en vettig start för att komma vidare men först skulle du kunna mäta direkt i bottenkontakterna på dina mätarsäkringar det är din punkt närmast elleverantören. Har du samma skillnad där med alla tre urtagna är det betydligt troligare att felet ligger före din del.

Nu tillägger jag för sakens skull att förutsättningen är att du har vettigt instrument och känner dig bekväm med att mäta där.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Nu lurade jag nog er lite. Jag har nog mest mätt vid flimmer.
Just nu är det flimmer fritt och då får jag.
L1: 231
L2: 234
L3: 234
Alltså 10v högre på L1 utan flimmer och 1v lägre på övriga.

Har bara en enkel multimeter och förstår inte riktigt var du menar att jag skulle mäta.
Det närmaste elleverantören jag kommit åt o mäta är innan huvudbrytaren i min central.

Nu har jag kopplat tillbaka NASen till batteribackup. Fläskat på med torktumlare, ugn, tv, all belysning o så flimrar det inte.
Blir galen snart :-(
Kylens eller frysens kompressor eller kan det verkligen vara nåt hos en granne som påverkar? Och är det skadligt?

Om flimret har en konstant frekvens och kommer o går i perioder så stärker det tesen att det är en elak belastning som orsakar detta flimmer. Ett 2 kW element i ditt hus sänker lätt spänningen med 10 V i gruppledningen. Din kyl/frys skulle kunna orsaka flimmer men knappast detta kraftiga spänningsfall. Det beror lite på om du bor i tätort med starkt nät eller på landsbygd med svagt nät. Om belastningen ligger ute på nätet (hos nån granne) behöver den vara 2-3 så stor för att orsaka detta spänningsfall hos dig, och då börjar det bli lite osannolikt. Så det vore bra att vara 100% säker på att det inte kommer från någon dold belastning i huset som du har glömt. Om du stänger av allt du har utom en lampa så kan du läsa av den momentana effekten på elmätaren, det brukar finnas en diod som blinkar med 1000 pulser per kWh. Den ska blinka max nån gång i minuten om du enbart har en lampa på.

Jag vet inte var du har mätt spänningen, men om du har mätt denna låga spänning före huvudbrytaren i centralen så är det ett tecken på att på att problemet är externt. Om du dessutom mäter detta med avslagen huvudbrytare är det ännu bättre indikation. Eller har du flera elcentraler som matas från mätarskåpet? Man kan ju mäta spänningen i mätarskåpet också med mätarsäkringarna urtagna för att vara 100% säker. Men det är inte helt riskfritt att stoppa in mätpinnarna i ett mätarskåp. Vi har en sanslös tråd här om mätsäkerhet :) https://www.byggahus.se/forum/el/28...n-billiga-multimeter-att-mata-starkstrom.html I botten på mätarsäkringen ligger du helt utanför de skydd som finns i din anläggning, utan det är nätägarens säkringar som finns och de är vanligen inte små. Du ska ju mäta mot jord och då är det bra om instrumentet är inställt för spänningsmätning och inte ström... Mätningar där kräver ett Cat IV-instrument enligt standarden. Då är det lite bättre att låta säkringarna sitta kvar och mäta spänningen i mäthålet som ska finnas i propphuven. Du kanske har en huvudbrytare i mätarskåpet som du kan frånskilja.

Så, om du även har 10 V lägre spänning före avslagen huvudbrytare eller i mätarskåpet så ligger problemet externt. Det gäller bara att hitta det.

Om flimret varierar mycket i frekvens och styrka tyder det däremot på glappkontakt någonstans och det är allvarligare.

Flimmer men framför allt glapp kan skada elektronik ja. De tycker i allmänhet inte om högfrekventa störningar och korta avbrott i spänningen. Men även lampor, både glödljus och LED brukar då ta stryk så det är svårt att säga vad som skett i ditt fall. Om du har en JFB kan den lösa om det blir för mycket högfrekvent flimmer och många anslutna jordade elektroniska apparater.

Hej Bo,
Först och främst, stort tack för ditt engagemang, uppskattas verkligen.

Jag har inga stora förbrukare alls, finns inga elelement överhuvudtaget.
Inga tunga maskiner eller liknande.

Följande går konstant:
Fjärrvärme med tillhörande styrning, cirkulationspump (som för övrigt gick sönder igår och fick bytas idag, denna gick dock på L2) och en shuntventil.
FTX med 2st EC motorer, kyl/frys och frys.
Lite belysning, ljusstakar, lysrör, led, halogen.
Vanlig hemelektronik som dator, digitalbox, tv etc.
Jag är helt säker på att det inte finns någon dold förbrukare.

Jag har mätt spänningsfallet innan huvudbrytarna i mina centraler på en kopplingsplint som det sen grenas till 2 olika centraler. Alltså mellan mätarskåpets brytare och centralernas brytare.

In i säkringshållarna vågar jag inte in och mäta så det får jag låta någon annan göra om det blir aktuellt. Speciellt med tanke på att jag har en billig Ullared multimeter :rolleyes:

Flimret verkar ha samma frekvens när det flimrar men det kommer något kraftigare blink emellanåt också.
JFB finns men löser aldrig, gjorde förr innan bastun kopplades bort men inte nu längre.

Kan det vara en idé att skifta L1 och L2 och se om flimret flyttar sig?
Om det är fel på L1 så borde ju allt som flimrade tidigare sluta och annan belysning som tidigare var på L2 börja flimra? Eller tänker jag helt fel?

Du kan ha ett eftervärmningsbatteri i din FTX som drar lite mer ström. Det ligger i så fall inte till hela tiden utan ibland.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.