Ett lite fånigt problem med ändå något som jag gnagt på:

Skall sätta upp en tavla och då först sätta upp en krok. Väggen är putsat tegel och som är målad ovanpå underlagsväv. Tavlan är av det lite större slaget. Typ 60x80 med en träram och glasskiva. Väger ca 4,5 kg.

Frågan är då om en klassisk betong-krok (bild nedan) klarar belastningen? Skulle vilja slippa borra hål och sätta i plugg/skruv. Inte för att det är så komplicerat utan för att det gör större åverkan på väggen. Kroken är 40 mm hög och “nabbarna” kommer sticka in 6-7 mm i väggen.

Min känsla är att tavlan är för tung men vad vet jag. Vill inte gärna att den ramlar ned en natt om några veckor. Någon som har koll/erfarenhet?

Vita betongkrokar med små metallpinnar för montering, avsedda för att hänga upp tunga föremål på väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Förslag: Montera kroken och se hur den sitter. Att bara fästa i puts håller nog inte. Men det finns knappast något annat sätt än att prova. Såklart avvaktar man att hänga dit tavlan innan man kollat att kroken sitter.

• Gilla
boboz
  • Laddar…
O O skrev:
Förslag: Montera kroken och se hur den sitter. Att bara fästa i puts håller nog inte. Men det finns knappast något annat sätt än att prova. Såklart avvaktar man att hänga dit tavlan innan man kollat att kroken sitter.
Japp, kan vara en väg framåt.

Det beror lite på hur ledsen du skulle bli om den ramlar ner. Om det inte är hela världen, så kör med den kroken. Annars dra i en skruv och plugg så kan du sova gott sedan.

• Gilla
boboz och 1 till
  • Laddar…
Slå ditt kroken. Häng ett snöre som räcker nästan ner till golvet. Häng något som väger 50-100% mer än tavlan i snöret. Om det kan hänga i en timme, så kan tavlan hänga på obestämd tid.

• Gilla
Perplexus och 3 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Det beror lite på hur ledsen du skulle bli om den ramlar ner. Om det inte är hela världen, så kör med den kroken. Annars dra i en skruv och plugg så kan du sova gott sedan.
Jag skulle nog bli ganska ledsen. Särkilt som den redan åkt i backen en gång tidigare. Dock i ett helt annat sammanhang.

A AG A skrev:
Slå ditt kroken. Häng ett snöre som räcker nästan ner till golvet. Häng något som väger 50-100% mer än tavlan i snöret. Om det kan hänga i en timme, så kan tavlan hänga på obestämd tid.
Japp en idé.
Ju mer jag tänker på det desto mer orimligt känns det hela. Hänga motsvarande 5-6 liter mjölk i den där kroken med 4 nabbar 6-7 millimeter in i putsen? Inte kan det hålla.

Fulkemisten
Man kan ju pendla ned tavlan i fiskelina som man fäster i taklisten. Det rekommenderades när jag bodde i studentlägenhet. Sen föll väl det hela på att studenter sällan har tavlor... inte provat således, men gör ju inte åverkan på väggen.

• Gilla
boboz
  • Laddar…
klosp11
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Man kan ju pendla ned tavlan i fiskelina som man fäster i taklisten. Det rekommenderades när jag bodde i studentlägenhet. Sen föll väl det hela på att studenter sällan har tavlor... inte provat således, men gör ju inte åverkan på väggen.
Ja det fungerar bra.

Men annars hade jag kört en 5-6mm fischer plugg med lång skruv alla dagar i veckan. En 60x80 tavla med glas vill man inte får ner. Och ett borrhål går in princip att laga osynligt.

• Gilla
boboz
  • Laddar…
En vanlig betong(slag)spik är vad jag hänger .mina tavlor med

• Gilla
boboz
  • Laddar…
Fulkemisten
klosp11 klosp11 skrev:
Ja det fungerar bra.

Men annars hade jag kört en 5-6mm fischer plugg med lång skruv alla dagar i veckan. En 60x80 tavla med glas vill man inte får ner. Och ett borrhål går in princip att laga osynligt.
Så är det såklart. Dra ur pluggen med korkskruv och sedan i med husfix.

• Gilla
boboz
  • Laddar…
1. Gå till ICA och köp tre sexpack långburk och lägg i en plastpåse.

2. Häng påsen med två sexpack på kroken.

3. Drick ett sexpack medans du väntar på att ölen ska trilla ner.

• Haha
  • Gilla
AG A och 4 till
  • Laddar…
klosp11 klosp11 skrev:
Ja det fungerar bra.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Har inga lister i taket så just det går inte.

klosp11 klosp11 skrev:
Ja det fungerar bra.

Ja lutar mer och mer åt plugg och skruv.

S Småbrukaren skrev:
1. Gå till ICA och köp tre sexpack långburk och lägg i en plastpåse.

2. Häng påsen med två sexpack på kroken.

3. Drick ett sexpack medans du väntar på att ölen ska trilla ner.
Japp precis det som behövs när man fastnat i funderingar. Tydliga direktiv!

• Älska
Småbrukaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.