3 590 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Belastning på golv i 40 tals hus.
Hej, Håller på med badrumsrenovering i ett gammalt kök som ligger på övervåningen i mitt hus som är byggt 1945.
Bjälkarna har en spännvidd på 4 meter och de har en dim på ca 70x220 när jag kollade.
Det är en vägg på ena sidan 1,5 meter in så rummet är bara 2,5 meter.
Nu har jag limmat 22mm spån på bjälkarna och sen limmat golvgips uppe på spånet och sen flytspacklat 35mm på det.
Det blir ju en del vikt.
Nån som har nån uppfattning om hur mycket man kan belasta bjälkar av denna dim.
Vilken bärighetsklass det är vet man väl inte.Antar att man tog i lite extra förr.
Bjälkarna har en spännvidd på 4 meter och de har en dim på ca 70x220 när jag kollade.
Det är en vägg på ena sidan 1,5 meter in så rummet är bara 2,5 meter.
Nu har jag limmat 22mm spån på bjälkarna och sen limmat golvgips uppe på spånet och sen flytspacklat 35mm på det.
Det blir ju en del vikt.
Nån som har nån uppfattning om hur mycket man kan belasta bjälkar av denna dim.
Vilken bärighetsklass det är vet man väl inte.Antar att man tog i lite extra förr.
Medlem
· Västernorrland
· 12 033 inlägg
tog i vet jag inte men man brydde sig sällan om att det sviktade. Idag är ju det en extremt viktig parameter om man ska bygga badrum och flytspackla. Nu vet jag inte hur många bjälkar du har men rent spontant låter det som du skulle ha lagt dit nåt extra innan du lade dit skivor.
Jag hade nog (i stället för golvgips) förstyvat bjälklaget genom att lagga in en extraregel för att uppnå cc300
Den behöver kanske inte vara 70x220 utan något mindre höjd och växlas in på lämpliga ställen.
Sedan hade jag flutit direkt på en väl-primad spån med armeringsnät
Nu har du ju redan hunnit en bra bit på väg och med de dimensioner du anger: 22 spån + golvgips + 35 mm fiber så blir det nog väldigt styvt i alla fall.
När det gäller 40-tals hus är dom ofta överdimensionerade rent generellt, men inte utan svikt för det.
Den behöver kanske inte vara 70x220 utan något mindre höjd och växlas in på lämpliga ställen.
Sedan hade jag flutit direkt på en väl-primad spån med armeringsnät
Nu har du ju redan hunnit en bra bit på väg och med de dimensioner du anger: 22 spån + golvgips + 35 mm fiber så blir det nog väldigt styvt i alla fall.
När det gäller 40-tals hus är dom ofta överdimensionerade rent generellt, men inte utan svikt för det.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Fast 4m spännvidd och 220 höga bjälkar, det tror jag är i enlighet även med dagens dimensioneringstabeller, eller nu är det väl 225mm som gäller . Att limma golvgips (med rätt typ av lim!) skall ge en förstyvning som motsvarar vad man får av cc30 istället för cc60 mellan bjälkarna.
Inget fel på golvgips som sådant, men äldre hus kan vara ganska ojämna och svårt att få gipsskivor (eller andra skivor också för den delen) att ligga dikt-an över hela ytan. Och glipor som inte lim och skruv överbryggar vill man ju inte ha i detta läget.
Då kan hållbarheten bli bättre om man flyter tjockare, fast på ett enklare, men välreglat underlag.
Då kan hållbarheten bli bättre om man flyter tjockare, fast på ett enklare, men välreglat underlag.
Redigerat:
Ja, ska sätta mig nån dag och räkna på det.Är inte orolig direkt men kan vara bra att få nån siffra på det för säkerhets skull.
Har haft en massa flytspackel säckar travat på platsen där badkar ska stå vilket säkert blev 400kg så bär gör det nog.Skulle vara intressant att mäta hur mycket golvet sviktar vid belastning just med tanke på klinker som ska läggas på golv.
Vad gäller försäkringsbolag så ska vad jag vet Folksam som jag har godkänna det.
Det hade vi i förra huset.
Har haft en massa flytspackel säckar travat på platsen där badkar ska stå vilket säkert blev 400kg så bär gör det nog.Skulle vara intressant att mäta hur mycket golvet sviktar vid belastning just med tanke på klinker som ska läggas på golv.
Vad gäller försäkringsbolag så ska vad jag vet Folksam som jag har godkänna det.
Det hade vi i förra huset.
Klicka här för att svara