22 441 läst ·
30 svar
22k läst
30 svar
Belastning på 3-fas med 10A säkring
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Hur mycket har du druckit Mikael 
Så slutsatsen är att trots resistiv last går det inte att ta ut 2300W (10A) per fas om belastningen ligger mellan olika faser? Bara om det är en likafördelad trefaslast? Det känns inte intuitivt rätt.
Löser säkringen vid 10A även om den aktiva effekten är lägre än 230x10=2300W på en fas?
Om belastningen är 10A med cos phi 0,5? 1100W sen går säkringen?
Jag menar, om ström och spänning inte är i fas borde effekten som utvecklas i säkringen för att trigga värmeutlösningen inte heller värmas lika mycket som vid 10A rent resisistiv last på en fas.
(Vet att ingen säkring löser vid 10A men ni förstår hur jag menar)
Detta är intressant eftersom det vore praktiskt att kunna titta på effekten per fas.
"3000W mellan fas 1 och 2, element 700W mellan fas 2 och 3, element 350W mellan fas 1 och 3?"
Fas 1: 3000/2+350/2=1687,5W
Fas 2: 3000/2+700/2 osv..
Löser säkringen vid 10A även om den aktiva effekten är lägre än 230x10=2300W på en fas?
Om belastningen är 10A med cos phi 0,5? 1100W sen går säkringen?
Jag menar, om ström och spänning inte är i fas borde effekten som utvecklas i säkringen för att trigga värmeutlösningen inte heller värmas lika mycket som vid 10A rent resisistiv last på en fas.
(Vet att ingen säkring löser vid 10A men ni förstår hur jag menar)
Detta är intressant eftersom det vore praktiskt att kunna titta på effekten per fas.
"3000W mellan fas 1 och 2, element 700W mellan fas 2 och 3, element 350W mellan fas 1 och 3?"
Fas 1: 3000/2+350/2=1687,5W
Fas 2: 3000/2+700/2 osv..
Nej, det är inte rätt slutsats. Med resistiva laster är det bara ett mät-tekniskt problem när belastningen är "sned". Om du t.ex bara har ett 3000 W värmeelement mellan L1 och L2 kommer du mäta 7.5A på både L1 och L2. Om du i stället kopplar enfasiga värmeelement på 1725W på både L1 och L2 kommer du fortfarande mäta 7.5A på både L1 och L2, men den sammanlagda effekten är 3450W. Om belastningen är jämn mellan alla faserna (vilket är nödvändigt om man vill maximera effekten) och det bara är resistiva laster så uppstår inte det här "problemet".martin43 skrev:
Beror det inte på att med två st 2300W 230V radiatorer kopplade mellan fas-nolla så blir det nollström också, (som inte återförs till trefassystemet förrän i gruppcentralen), och den strömmen skulle kunna kunna balanserar med hjälp utav en last på tredje fasen.martin43 skrev:
Med en 400V radiator kopplad mellan två faser blir det ingen nollström.
Och, när det är 400V över radiatorn, så är det som att det är 200V som fasspänningar...
Detta låter lite märkligt, men om du kikar på ett roterande fasdiagram så ser man att det blir typ en virtuell nollpunkt, en bit ifrån den riktiga nollan.
Kolla på den första bilden av mitt inlägg innan här. Tänk dig att det över spänningen märkt L31 ligger två st seriekopplade 200V radiatorer, punkten där mitt mellan, är den virtuella nollpunkten.
Så i brist av kontakt med den riktiga nollan, blir det en nollpunkt 114V ifrån, där de två 200V elementen är ihopkopplade, Nollar man ner denna punkt, blir det plötsligt 230V mellan elementen, samtidigt som det börjar gå ström till nollan också.
Jag tror vi lyckas bevara termodynamikens huvudsats, med lite tur ....
Om det mot förmodan skulle vara någon icke elektriker som följer tråden kan vill jag bara tala om att den här typen av beräkning sitter aldrig en vanlig elektriker/installatör och gör normalt.
Dom använder sig av tumreglerna och ser till att dom har marginaler om dom ev skulle räknat fel
Dom använder sig av tumreglerna och ser till att dom har marginaler om dom ev skulle räknat fel
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Jo men TS fick ju ett nöjaktigt svar i #2 så tråden är fri för utsvävningarE elmont skrev: