cpalm skrev:
Fattade inte heller den passagen först men vad de menar är att inkomsten från kapitalförsäkringen räknas som inkomst i låneprövningen. Så att man kan låna mer trots att man inte har så hög inkomst.

Upplägget kallar de Folksam Seniorkapital, finns en broschyr här:
[länk]
Jusst så! De måste inkomstprövas hos banken för att få låna.

Sen är det Folksam som är säljare av kapitalförsäkringen, det var folksam de träffade.

Snälla, gör dina föräldrar en enorm tjänst och försök övertala dem att inte göra detta. Att spekulera med lånade pengar är dumt och kan leda till personlig konkurs - det har visat sig om och om igen under åren. Ska man göra det ska man vara väl insatt och ha en rejäl buffert för eventuella förluster.

Lustigt att folk inte förstår att alla "erbjudanden", från banker och andra som hanterar pengar, inte i första hand är till för kunden utan för att banken ska tjäna mer pengar, inget annat.

Banken håller så klart inte på med välgörenhet. Däremot så ger ju många av deras tjänster ett mervärde för kunderna.

Ja banken tar dom säkra pengarna och kunderna får ta risken och dom osäkra vinsterna. Skulle det skita sig riktigt illa, för banken, så får skattebetalarna ställa upp och då även dom som blivit "förda bakom ljuset" av bankens säljare.

P
Säg till Folksam att ni kan gå med på upplägget om de garanterar 7,5% avkastning till dina föräldrar och betalar mellanskillnaden om det inte lyckas.

Man undrar ju varför inte SBAB lånar ut direkt till Folksam och tar 7,5% i avkastning istället för 2,3% från dina päron..... ;)

Jag har fått liknande erbjudanden från Skandia, där jag har en del pension (ja, jag har passerat 65-årsstrecket),
och även har ett bankkonto.
Skandia är ju både försäkringsbolag och bank, och kan ta ett helhetsgrepp om ens pengar :)

Men då gällde det att satsa det lilla sparkapital jag har, men med liknande upplägg om ränta och risk.

Men jag resonerar så här:
Varför skall jag "spekulera" med pengar den tid jag har kvar?
Jag har vad jag behöver, och skulle nog inte bli lyckligare om jag var 5% rikare :cool:
När man kommer upp i åren finns det viktigare saker att ägna sig åt.

Så jag ger hellre barnen ordentliga julklappar än sparar till min begravning :confused:

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Krilleman
KnockOnWood skrev:
Jag har fått liknande erbjudanden från Skandia, där jag har en del pension (ja, jag har passerat 65-årsstrecket),
och även har ett bankkonto.
Skandia är ju både försäkringsbolag och bank, och kan ta ett helhetsgrepp om ens pengar :)

Men då gällde det att satsa det lilla sparkapital jag har, men med liknande upplägg om ränta och risk.

Jag har vad jag behöver, och skulle nog inte bli lyckligare om jag var 5% rikare :cool:

Så jag ger hellre barnen ordentliga julklappar än sparar till min begravning :confused:
Kloka ord av KoW enligt mig!

Men vissa kallar mig idiotisk som siktar på att amortera av mitt bolån innan 65. Så vad vet jag?! ;)

krilleman_215 skrev:
Kloka ord av KoW enligt mig!

Men vissa kallar mig idiotisk som siktar på att amortera av mitt bolån innan 65. Så vad vet jag?! ;)
Tack!

Men inte är det idiotiskt inte.

Folk brukar säga att det finns ingen innerficka på svepningen (=man kan ingenting ta med sig),
men lånen blir man inte av med så lätt. Någon måste betala till slut.
Har man barn så tror jag det är lite snullet att päronen inte lämnade något efter sig.

(Snullet = götebosska för snopet, försmädligt :) )

P
Jag skulle inte hoppa på ett sådant erbjudande av flera anledningar

1. Det verkar svårt att förstå och jag investerar inga större belopp i något som jag inte förstår.
  2. Jag skulle inte belåna mitt boende för att investera på börsen
  3. Avkastningen verkar i lägsta laget. Mitt eget krav är minst 8% efter inflation och avgifter. Är snittavkastningen 7,5% före eller efter försäkringsavgifter och lån?
  4. Jag har aldrig varit imponerad av Folksam i någon aspekt och ser dem inte som en seriös aktör inom konsumentdelen av finansbranschen.

Själv är jag så vansinnig att jag lovat mig själv att inte ha några bolån när jag fyller 46 år.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
p.lundgren skrev:

1. Det verkar svårt att förstå och jag investerar inga större belopp i något som jag inte förstår.
Det där är en bra regel att följa.

Kom ihåg att det kommer alltid fler affärsmöjligheter.

p.lundgren skrev:
...
Själv är jag så vansinnig att jag lovat mig själv att inte ha några bolån när jag fyller 46 år.
Du skriver så klokt så du kan väl knappast vara en duvunge.
Du är väl åtminstone 44, och då har du ju god tid på dig att amortera ;)

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
bra-byggare skrev:
Säg till Folksam att ni kan gå med på upplägget om de garanterar 7,5% avkastning till dina föräldrar och betalar mellanskillnaden om det inte lyckas.
Garanterar de 3,34% så att man går minst noll så kanske... De skulle ringa och fråga :)

ribbones skrev:
Man undrar ju varför inte SBAB lånar ut direkt till Folksam och tar 7,5% i avkastning istället för 2,3% från dina päron..... ;)
Tror faktiskt de sa de, har för mig att det berodde på att banken inte får låna ut till företag hur som helst generellt, men med en bostad som säkerhet får de låna ut. Företaget är väl inte samma säkerhet som en fastighet. Vilket bara det säger väl en del om risken att bli av med pengarna helt.

KnockOnWood skrev:
Jag har fått liknande erbjudanden från Skandia, där jag har en del pension
...

Det är just det som lockar dem tror jag, de har dålig pension så kan de få ut 5 till 7 tusen mer i månaden gör det faktiskt skillnad för dem. Men går de back varje månad så har de också väldigt mycket att förlora om de måste leva på ännu mindre än nu. Alltså känns det dumt att spela på en redan låg inkomst.

O
Hela upplägget känns väldigt skumt... framförallt när finansvärlden skriker amortera...
Det är viktigt att inse att låna pengar för att investera låter nästan lite som nigeriabreven....
Man måste betala ränta för de pengar man lånar... det är det ända som är helt säkert... så om återbäringen skulle bli 0 och man får tillbaka sin insats så har man betalat ränta för pengarna under den här tiden, vilket innebär att det istället vart en förlust...
De glömde de att berätta?

Annars så har jag en jättebra affärsidé! om de lånar mig alla sina pengar så lovar jag att de kommer att ha riktigt tevligt! (pengarna alltså) :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.