Enligt rörkrökaren och golvläggaren som jag har lejt för mitt badrum behövs ingen Purusplatta, utan det går bara bra att fästa brunnen direkt i spånplattan om man fräser ur så att flänsen hamnar i nivå med spånet... Är detta fel om man ska lägga matta? Måste man använda förhöjningsring eller kan man låta spacklet rinna ut så pass mycket över flänsen så skruvskallarna täcks?

// Erik

Be att de läser branschreglerna "Säker vatteninstallation" och monteringsanvisningen för brunnen. Det är inte mycket snack om saken. Sedan hade jag bytt rörmokare om det visade sig att han inte kan det grundläggande.

Spacklet ska inte gå in över flänsen, utan sluta precis utanför.

Vad vinner de på att inte använda plattan? Det är ju ett j*kla jobb att hålla på att fräsa spår i spånskiva. Det är krångligare och resultatet blir sämre.

Ursäkta svordomen, men... fan...

Av vilken anledning ska plattan vara där egentligen? Som jag har reglat under spånet i duschdelen har i alla fal de flesta skruvarna som brunnen är fastsatt med gått ner i reglarna, och det är väl det som är själva grejen med plattan, eller? Dessutom står brunnen stadigt på underliggande betongvalv...
Jag har redan spacklat fallet men skulle utan större problem kunna montera en förhöjningsring om den skulle kunna hjälpa till att "stabilisera" hela konstruktionen och sedan spackla igen. Fallet är rejält tilltaget just nu och mattan är inte lagd än...

I ditt fall kommer detta fungera, dels för att det är så stadigt byggt kring hålet för brunnen, men framför allt för att du ska ha matta. Jag bedömer det som riskfritt att låta det vara som det är.

Riskerna är annars att det blir rörelser kring brunnen som skadar tätskiktet och som kan orsaka vidhäftningsproblem när det rör sig om keramik. Detta är inte bara teoretiskt, det finns många exempel på skador till följd av brunnsmontering enbart i spånet. Byggkeramikrådet visar exempel på sådana skador i sina behörighetsutbildningar, men det verkar inte gå fram hos alla.

Pust...:)
Men tycker du att jag ska använda förhöjningsring om jag har möjlighet till det? Bara för att slippa ha spackel ut på flänsen för att täcka skruvskallarna?

Tack för snabba svar:)

Njae, samma sak där. Spackel på flänsen är inte särskilt känsligt när det är matta. Det går säkert bra att bara spackla igen skruvhålen. Med keramik ska det vara minst 12 mm tjockt spackelskikt vid brunnen för böjstyvhetens skull, men detta är inte heller känsligt med matta. Fast om du skulle få ett schysst fall och det inte blir för mycket jobb så kan det kanske vara bra med förhöjningsring och lite mer spackel. Det ligger alltså i princip ner till noll i tjocklek idag vid brunnen? Hur tätt är det reglat under spånet?

Jag förstår inte heller varför den attans purusplattan skall vara där. ursäkta den nästan svordomen. Jag hoppas, o tror, att purus har en prövad anledning dock och att den är testad över tiden. Annars skulle de väl inte komplicera saker mer än nödvändigt, det skulle väl inte BBV gå med på om det inte fanns en nytta?

Kan det vara att man flyttal plast - spånskive övergången en bit ifrån brunnen så att det minska risken för vattenläckage. Övergångar mellan olika material bör ju vara kritiska? Pga olika rörelser?

Vi fick höra att avjämningsmassa inte fäster på plast, därav så skall det inte över plasten så mycket......

Någon som vet varför plattan gör konstruktionen bättre?

Det är betydligt enklare att montera brunnen i monteringsplattan än att hålla på och greja med skivan, så någon komplikation är det knappast. Detta är det enklaste sättet att fästa brunnen i bjälklaget, men det hade gått att lösa på andra vis. Dock är precis alla i branschen överens om att brunnen måste sitta fast i själva bjälklaget och inte bara hänga i spånskivan, detta anges av GVK, BBV, Säker Vatteninstallation, och av brunnstillverkarna. Skälet till detta är, som jag nämde förut, förekomsten av skador på grund av svikt kring brunnen. Och när man nu bestämt att denna monteringsmetod är den som gäller så är det väl bara att följa den..?

Men visst, om man sågade ett hål i spånskivan, fräste ur kanterna i en perfekt profil med handöverfräs så att brunnen ligger an på ett bra vis under hela flänsen och så man inte fick tvinga ner flänsen när man skruvar, och man dessutom såg till att spånskivan understöddes av kortlingar eller bjälkar, så skulle det säkert fungera. Detta skulle vara väldigt mycket besvärligare än att köpa en monteringsplatta för några hundra och skruva dit, tar fem minuter. Förstår inte problemet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.