Har murat en öppenspis och vill klä eldstaden invändigt med ngt "roligare" är det eldfasta "gula" teglet. Har ngn på forumet ideér om vad man kan använda.

Fick tips av en handlare om att man kan använda "granit-keramik?" dvs riktigt hårda klinkerplattor.

Vet ngn om detta fungerar, vad har ni andra använt?

solebo skrev:
Har murat en öppenspis och vill klä eldstaden invändigt med ngt "roligare" är det eldfasta "gula" teglet. Har ngn på forumet ideér om vad man kan använda.

Fick tips av en handlare om att man kan använda "granit-keramik?" dvs riktigt hårda klinkerplattor.

Vet ngn om detta fungerar, vad har ni andra använt?
den eldfasta gula blir inte så länge gul ... när du börjar elda så blir det lagom sotigt i eldstaden ;). Med tanke på dom höga temp så skulle jag inte satsa på annat eldstad än av eldfast tegel. Däremot utsidan kan du ju smycka fritt med annat material ;)
gaia

du kan slamma på teglet med eldfast bruk, då blir det grått i alla fall tills du börjar elda  8)

gaia: man eldar inte i hela eldstaden, så tyvärr sotas inte alla stenar...

jocke: talade med min murare och han avrådde från att slamma. Han trodde att det på sikt skulle ramla ner... Har du slammat?

En annan tanke jag har är att klä med skiffer eller liknande. Fungerar detta eller är även natursten känsliga för höga temperaturer?

solebo skrev:
En annan tanke jag har är att klä med skiffer eller liknande. Fungerar detta eller är även natursten känsliga för höga temperaturer?
Enligt Allemansrätten är det förbjudet att elda på klippor
"Elda aldrig på klippor. De kan spricka och få fula sår"
Skulle tro att det gäller i en spis också :-/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.