Är det dags att gå ut och rycka nu @Daniel 109 ?
 
  • Älska
sysmali
  • Laddar…
Jag gjorde det förra helgen.
Små gröna skott växer på mark med nedfallna barr och grenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här såg skotten ut innan ryckning.

Planen är att rycka lite tätare nu. Siktet är varannan vecka. Sannolikt når det kompensationspunkten snabbare när det är klent.



Jag har sett ett annat bestånd som så ut att vara ett lämpligt objekt. Ganska kraftigt med grova skott, men litet. Det visade sig att någon annan redan satt in samma åtgärd. Det fanns ett orört skott och ett flertal kapade. Men det är grova rör till skillnad från de snörtjocka skott det ryckta beståndet producerar.
Jag tog iallafall bort det lilla dom var kvar på det beståndet.

Grov buske med täta, smala skott i en skogsmiljö innan beskärning. Gröna blad syns bland grenarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Klippta skott ligger på marken under granar, omgivna av grenar och ris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
R RichardJ skrev:
Är det dags att gå ut och rycka nu @Daniel 109 ?
När vi hade hjälp med bekämpningen fick vi info om att inte dra den för det triggar den att vilja försvara sig.
All bekämpning skulle ske strax innan frosten.
Och det hjälpte, nu har det gått något år utan att se den :).
 
Har någon erfarenhet (eller magkänsla) för om det är lika effektivt att bara klippa skotten, istället för att rycka dom? I min samfällighet där vi bekämpar ett bestånd har det beslutats att klippa, pga rädslan att dra upp rötter som riskerar spridas. Vi klipper växten och lägger ner veden på samma plats och låter den torka ut. Nu efter några år är det svårt att nå ner till marknivå pga all torkad ved som ligger över. Kan det spela roll för bekämpningen, eller räcker det att klippa ner växten för att trötta ut den?
 
U
Gäller att trötta ut roten på energi

Torkad ved/blast är ofarlig så klipper ni och låter ligga till nästa år kan ni kompostera det sen
 
Helgens skörd. Det är två veckors tillväxt. På hela beståndet.
En hand håller en bunt avdragna växter med gröna och bruna blad, liggande på marken med torkat gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ryckte även det andra beståndet i helgen. Men tog tydligen inte någon bild.

Jag upprepar att jag önskar hålla tråden till bekämpningen av just det här beståndet. Tanken är att man ska kunna få en bild av hur det går över tid. Ta helst andra frågor i andra trådar.
 
  • Gilla
john.h och 8 till
  • Laddar…
Nu har det snart gått ett år och jag är som vanligt nyfiken.
Hur avslutades förra säsongen?
Hur ser det ut nu, snön kanske har smält?

Spännande, hoppas på en uppdatering när ditt schema tillåter det!
 
  • Gilla
Pherrs och 3 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Nu har det snart gått ett år och jag är som vanligt nyfiken.
Hur avslutades förra säsongen?
Hur ser det ut nu, snön kanske har smält?

Spännande, hoppas på en uppdatering när ditt schema tillåter det!
Nu börjar en ny säsong. Var ute och tittade på de torra pinnarna. Det har redan börjat växa. Ska ta bort allt gammalt till helgen sedan börjar kriget
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.