28 607 läst ·
67 svar
29k läst
67 svar
Bekämpning av parkslidebestånd
Jag gjorde det förra helgen.
Så här såg skotten ut innan ryckning.
Planen är att rycka lite tätare nu. Siktet är varannan vecka. Sannolikt når det kompensationspunkten snabbare när det är klent.
Jag har sett ett annat bestånd som så ut att vara ett lämpligt objekt. Ganska kraftigt med grova skott, men litet. Det visade sig att någon annan redan satt in samma åtgärd. Det fanns ett orört skott och ett flertal kapade. Men det är grova rör till skillnad från de snörtjocka skott det ryckta beståndet producerar.
Jag tog iallafall bort det lilla dom var kvar på det beståndet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg skotten ut innan ryckning.
Planen är att rycka lite tätare nu. Siktet är varannan vecka. Sannolikt når det kompensationspunkten snabbare när det är klent.
Jag har sett ett annat bestånd som så ut att vara ett lämpligt objekt. Ganska kraftigt med grova skott, men litet. Det visade sig att någon annan redan satt in samma åtgärd. Det fanns ett orört skott och ett flertal kapade. Men det är grova rör till skillnad från de snörtjocka skott det ryckta beståndet producerar.
Jag tog iallafall bort det lilla dom var kvar på det beståndet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har någon erfarenhet (eller magkänsla) för om det är lika effektivt att bara klippa skotten, istället för att rycka dom? I min samfällighet där vi bekämpar ett bestånd har det beslutats att klippa, pga rädslan att dra upp rötter som riskerar spridas. Vi klipper växten och lägger ner veden på samma plats och låter den torka ut. Nu efter några år är det svårt att nå ner till marknivå pga all torkad ved som ligger över. Kan det spela roll för bekämpningen, eller räcker det att klippa ner växten för att trötta ut den?
Helgens skörd. Det är två veckors tillväxt. På hela beståndet.
Jag ryckte även det andra beståndet i helgen. Men tog tydligen inte någon bild.
Jag upprepar att jag önskar hålla tråden till bekämpningen av just det här beståndet. Tanken är att man ska kunna få en bild av hur det går över tid. Ta helst andra frågor i andra trådar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ryckte även det andra beståndet i helgen. Men tog tydligen inte någon bild.
Jag upprepar att jag önskar hålla tråden till bekämpningen av just det här beståndet. Tanken är att man ska kunna få en bild av hur det går över tid. Ta helst andra frågor i andra trådar.
Nu börjar en ny säsong. Var ute och tittade på de torra pinnarna. Det har redan börjat växa. Ska ta bort allt gammalt till helgen sedan börjar krigetpjgb skrev:
Klicka här för att svara
