Har nyligen grävt ut för en ovanmarkspool precis bredvid vår veranda och undrar om det är någon här som kan det här med jordmassor och grunder.
Om ni tittar på bilderna så syns det var det är utgrävet, och det är precis bredvid den nuvarande verandan,som är mellan 5 resp 10 meter djup innan huset kommer.
Nu undrar jag om man behöver fylla upp framför grunden/jordmassorna alternativt täcka den med plast för att det inte ska börja sjunka/rasa. Eller kanske det inte behövs alls?
Tanken är att kunna utnyttja utan runt poolen så gott det går för att komma åt att inspektera poolsargen samt ev byte av liner, så behövs utrymme runt poolen.
Det kommer att komma upp veranda runt hela poolen, och den nya verandan kommer att fästas i den gamla.
Grunden där verandan och huset står gjordes för ungefär 3 år sedan, med tanke på bärighet.
Vad säger ni ?
Om ni tittar på bilderna så syns det var det är utgrävet, och det är precis bredvid den nuvarande verandan,som är mellan 5 resp 10 meter djup innan huset kommer.
Nu undrar jag om man behöver fylla upp framför grunden/jordmassorna alternativt täcka den med plast för att det inte ska börja sjunka/rasa. Eller kanske det inte behövs alls?
Tanken är att kunna utnyttja utan runt poolen så gott det går för att komma åt att inspektera poolsargen samt ev byte av liner, så behövs utrymme runt poolen.
Det kommer att komma upp veranda runt hela poolen, och den nya verandan kommer att fästas i den gamla.
Grunden där verandan och huset står gjordes för ungefär 3 år sedan, med tanke på bärighet.
Vad säger ni ?
När jag gjorde så så gled massorna ner med tiden. Plast kommer inte hjälpa. Sätt upp lite reglar som håller det tillbaka. SEr ut son en plåtpool med stdben och den klarar sig nog länge med massor men det är inte bra.
Nä det får inte komma massor mot den, det ska vara ett fritt utrymme mellan pool och jordmassorna.T Tiger79 skrev:
Det där med reglar som stöttar upp låter intressant, har du några förslag på hur och vilka reglar som är lämpliga att använda?
Stöttor mot reglarna eller gjuta plintar?
Det är packad makadam i botten av gropen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden