Du har bara två PT1000-/tempgivare anslutna till ECL110, det är framledningsgivare och utegivare.

Manometern kan sitta "bakom" energimätaren (nederkant i bild) eller eventuellt ovanför fjv-centralen.

Returtemperaturen på själva fjv-vattnet kan du avläsa i energimätaren.

Edit:
Jag har alltså köpt till två PT1000-givare som jag har kopplat in till ECL110, jag har alltså följande givare inkopplade: framledningsgivare, utegivare, rumsgivare & returgivare.

Redigerat:
  • Gilla
Kanotisten
  • Laddar…
K Kanotisten skrev:
Jag är kanske blind, men hittar ingen tryckmätare eller var jag ska kunna hitta returtemperaturen. Har försökt hitta information online men inte riktigt lyckats.[bild][bild]
Den bör du hitta genom att kolla menyerna för din debiteringsmätare dvs den i nederdelen av översiktsbilden. Då får du bra koll på flöde och tillopps- returtemp mot nätet och effekten. Med FJV behöver du bara hålla dig rimligt för temp mot din värmekrets dvs det du kan ställa på regulatorn och sen låta ev termostater sköta finjustering i rummen eller om det sitter manuella ventiler att du själv ställer i i små steg och väntar in resultatet.

Till skillnad mot olika VP är det okänsligt med tex lite hög framledning eller lite skilda difftemperaturer över element osv. Det är inte där genom den typiska trimningen i den typen anläggningar du gör dina stora eventuella besparingssteg. Utgå enkelt sett från att ordna de temperaturer du vill ha i rummen och varierar det mycket med utetemp justera kurvan på regulatorn i små steg både lutning och ev offset.

Har du stabilt väder en tid nu på vintern och kollar effekten på mätaren och är nöjd med hur det ligger till inomhus kan du få en bra grov faktor för din förbrukning, effekt vid givet uteklimat. Det ger möjlighet för dig att se om du ligger vettigt till i förhållande till vad man mer teoretiskt antar efter yta, byggår osv så slipper du jaga onödiga spöken.

• Gilla
Kanotisten
  • Laddar…
Vatten in: 87,7 grader
Returvatten: 39,4 grader
Flöde: 0,077 m3/h

Sen något som stod 4,9 kW - vad är detta?

Är det något annat mätetal som är viktigt/bra att veta?

FJVreturen ligger hyfsat bra, det är bara den du kan styra (delvis).

Inkommande fjv-vattnet styr fjv-bolaget, den kan variera från ca 55⁰ sommartid upp till ca 110⁰ vintertid.

• Gilla
Kanotisten
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
FJVreturen ligger hyfsat bra, det är bara den du kan styra (delvis).

Inkommande fjv-vattnet styr fjv-bolaget, den kan variera från ca 55⁰ sommartid upp till ca 110⁰ vintertid.
Jag ber om ursäkt för mitt idoga frågande, men har en fråga gällande regleringstyp.

Så här var inställningen när vi flyttade in:
Närbild av en Wilo-pump med en justering på positionssiffror från 1 till 8, inställd på nivå 6.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag försöker läsa mig på de olika regleringsrtperna blir jag inte klokare, men antar att vi har ettrörssytem?
Diagram av regleringstyper med variabelt och konstant differenstryck för värmesystem, med tre fördefinierade kurvor märkta I, II, III.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så om jag vill minska flödet så drar jag ner den till 1:an?

Konstantfart är det nu, till höger med vredet, står på 4 nu. Sänk inte direkt till 1, utan ta det i steg om 1 och vänta ett dygn mellan justeringarna.

• Gilla
Kanotisten
  • Laddar…
K Kanotisten skrev:
Så om jag vill minska flödet så drar jag ner den till 1:an?
Vad är det du vill åstadkomma?

Systemet verkar vara ganska bra injusterat, fjv-returen är ganska låg, ja det går att sänka den lite men inget du ska försöka göra såhär direkt efter inflytt.

Bo in dig ett/två år innan du börjar justera en massa, förutom om rumstemperaturen är helt åt pipan.
Med fjärrvärme så är inte injusteringen av reglercentralen så kinkig, utan bara det är någorlunda rätt injusterat (å det verkar det vara med tanke på returtemperaturen), finjusteringen kan man göra med rums-/radiatortermostaterna.

För att sänka energiförbrukningen så är det lägre inomhustemperatur, bätrre/mer isolering, mindre tappvarmvattenförbrukning, se över ventilationen som gäller.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det du vill åstadkomma?

Systemet verkar vara ganska bra injusterat, fjv-returen är ganska låg, ja det går att sänka den lite men inget du ska försöka göra såhär direkt efter inflytt.

Bo in dig ett/två år innan du börjar justera en massa, förutom om rumstemperaturen är helt åt pipan.
Med fjärrvärme så är inte injusteringen av reglercentralen så kinkig, utan bara det är någorlunda rätt injusterat (å det verkar det vara med tanke på returtemperaturen), finjusteringen kan man göra med rums-/radiatortermostaterna.

För att sänka energiförbrukningen så är det lägre inomhustemperatur, bätrre/mer isolering, mindre tappvarmvattenförbrukning, se över ventilationen som gäller.
Jag försöker mest förstå hur allt funkar och vad jag kan göra. Vi ligger just nu på takt att förbruka 3600 kWh fjärrvärme, vilket är högt, även med tidigare års förbrukning. Så jag försöker klura ut varför.

Idag tittade solen fram för första gången sedan vi flyttade in och huset värmdes upp. Returtemperaturen var 47 grader.

Jag försöker mest att förstå om detta är normalt, eller om den stora ökningen av returtemperaturen är ett tecken på fel inställning.

Normalt som tumregel är ca 42 C ut till ellemneten vid en utetemp på ca 0 C , även vid hetvattensystem ( 60 - 80 som det kallas. )

Kolla igenom vilka inställningarna det är i ECL110. Ni bör kunna ha ungefär samma inställning som vi har.

Vi har följande inställningar i menyn:
2175 Tilloppstemp kurva 0,8
2176 Tilloppstemp förskjutning 0
2177 Tilloppstemp Temp. Min 10°C
2178 Tilloppstemp Temp. Max 70°C
3015 Rumstemp. Begr I-tid Off
3182 Rumstemp. Begr Först max -4.0
3183 Rumstemp. Begr Först. min 0.0
4030 Returtemp. Begr. Begränsning 40°C
4035 Returtemp. Begr. Först. Max -2.0
4036 Returtemp. Begr. Först. Min 0.0
4037 Returtemp. Begr. I-tid 25s
4085 Returtemp. Begr. Prioritet Off
5011 Optimering Sänk.gräns -15°C
5012 Optimering Forcering Off
5013 Optimering Ramp Off
5014 Optimering Optimering Off
5020 Optimering Baserad på UTE
5021 Optimering Totalstopp Off
5081 Optimering Ack. Faktor 100
5179 Optimering Urkoppling 18°C
6174 Reglerparametrar Motorskydd Off
6184 Reglerparametrar P-band 100K
6185 Reglerparametrar I-tid 60s
6186 Reglerparametrar Tid motor 35s
6187 Reglerparametrar Neutralzon 3K
7010 Applikation ECA adress Off
7022 Applikation Pumpmotion on
7023 Applikation Ventilmotion Off
7024 Applikation Motortyp GEAR
7052 Applikation Tappvv prio Off
7077 Applikation Frysskydd 2°C
7078 Applikation Pumpstopp 20°C
7093 Applikation Temp. Standby 10°C
7141 Applikation överst. Off
7162 Applikation Knäckpunkt 40°C
7189 Applikation Min. gångtid 10
7198 Applikation Somm./vint. on
7199 Applikation ECL adress 0
7600 Applikation Typ 130

Vi bor på ostkusten, längs Kalmarsund.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.