Satsuki
Toalettstol ansluten mot avloppsrör i nisch på gästtoalett, visar röranslutning och utrymme för möjlig installation av vägghängd toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Toalettstol på vår gästtoalett är ansluten mot huvudstam en bild ovan. Den står inne i en nisch som är 23 cm djup och 80 bred.
Vi tänker att det är en utmärkt plats för en vägghängd toalett, men jag kan inte hitta om om det behövs en speciell fixtur för att ansluta avloppet sidledes isf rakt ner.

Och finns det något fabrikat av wc-fixturer som är bättre/säkrare/mer lättinstallerade än andra?

Jag har en som går åt sidan.
Nu var det en rörmokare som installerade en gång i tiden men vad det såg ut som var det bara böjen som vreds så den pekade åt sidan iaf för neråt. Typ som på bilden du postade.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
En Geberit Duofix TEK är utmärkt och jag förespråkar Geberit alla dagar i veckan.

Minns jag rätt så ska du klara dig utan problem på dina 23cm med den och fördelen är att man fuktskyddar utanför fixturens inbyggnad och då det är en toalett räcker det således med golvet och 50mm uppvik samt runt rören och infästningarna på frontväggen av inbyggnaden.

Hörde en kollega där kunden köpt en Grohe och där rörläggaren haft ett halvt helvete med installationen så vi håller oss själva till Geberits grejer för det är aldrig några problem.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Satsuki
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
En Geberit Duofix TEK är utmärkt och jag förespråkar Geberit alla dagar i veckan.

Minns jag rätt så ska du klara dig utan problem på dina 23cm med den och fördelen är att man fuktskyddar utanför fixturens inbyggnad och då det är en toalett räcker det således med golvet och 50mm uppvik samt runt rören och infästningarna på frontväggen av inbyggnaden.

Hörde en kollega där kunden köpt en Grohe och där rörläggaren haft ett halvt helvete med installationen så vi håller oss själva till Geberits grejer för det är aldrig några problem.
Kan man då bara ”vrida” avloppsröret åt sidan om den skall anslutas som på bilden ovan?

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Satsuki KristinaRT skrev:
Kan man då bara ”vrida” avloppsröret åt sidan om den skall anslutas som på bilden ovan?
Exakt så ja med korrekt fall åt höger i ert fall. 😉

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Satsuki
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Exakt så ja med korrekt fall åt höger i ert fall. 😉
Tack!
Vi har faktiskt aldrig haft ett stopp trots den något obetydliga fallet, men det är en sak vi vill åtgärda…

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Satsuki KristinaRT skrev:
Tack!
Vi har faktiskt aldrig haft ett stopp trots den något obetydliga fallet, men det är en sak vi vill åtgärda…
Man ska ju inte ha för mycket fall heller men i ert ser det ut som lite bakfall så kolla upp det bara. 👍

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.