7 132 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Behövs "riving knife" för en sänksåg? (Och vilken sänksåg är bäst?)
Min batteridrivna bosch gks18v-57 har någonting som bosch kallar intelligent brake system. Tyvärr är det ingen sänksåg och den har inte riktigt samma kapacitet som min nätanslutna hitatchi med klyvkniv men den är kompatibel med skenor. Jag har ett par gånger nyttjat den som "sänksåg" med skenan utan problem.
Vid klyvning av längre brädor stannar klingan tvärt om den nyper, varför finns inte den funktionen på de nätanslutna sågarna?
Vid klyvning av längre brädor stannar klingan tvärt om den nyper, varför finns inte den funktionen på de nätanslutna sågarna?
Är också nöjd med Boschen, klyver skivmaterial till ~95%.JLyck skrev:
Jag har en gkt 55. Är hur nöjd som helst med den. Jag är dock väl medveten om avsaknaden av klyvkniv, därför när jag kapat några centimeter in på arbetsstycket, så sätter jag dit en liten metallkil som hindrar stycket från att nypa fast.
Har förövrigt råkat ut för kast med en cirkelsåg (makita) som hade klyvkniv. Säger inte att klyvkniv är onödigt, verkligen inte. Men det som är viktigast är att se till så arbetsstycket ligger stabilt och bra, även om du har klyvkniv på sågen.
Använder @Masses "plockepinn"-sågbord på 2 bockar. En normal byggskiva får så gott som plats.
Jag inbillar mig att sänksågen har någon liknande elektronik som batterisågen har, men det kanske är inbillning.
Jag fortsätter på temat med frågan om just säkerheten, eventuell skada på materialet är inget problem.
Påverkas säkerheten nämnvärt av hastigheten? Jag som lekman gör få långsamma klyvningar och är inte ute efter snabbhet. Är det säkrare att skruva ner hastigheten eller kommer det bara ge andra problem?
Påverkas säkerheten nämnvärt av hastigheten? Jag som lekman gör få långsamma klyvningar och är inte ute efter snabbhet. Är det säkrare att skruva ner hastigheten eller kommer det bara ge andra problem?
Att sänka hastigheten blir ibland nödvändigt i tjocka material t ex för att sågen ska orka; men har svårt för att tro att rotationshastigheten någonsin blir största anledningen till att någonting går snett. Feltänk och felaktigt handhavande är säkert den bakomliggande orsaken i de flesta fall när något dåligt händer.
Och skulle man exempelvis råka få in ett eller flera fingrar vid klingan och ämnet spelar det ingen roll om klingan roterar med tvåtusen rpm istället för fyratusen.
Så att sänka hastigheten på klingan gör nog lite för säkerheten.
Generellt så ger högre rotationshastighet finare snittkvalitet men det beror också på matningshastigheten som får anpassas till typ av material som sågas, antal tänder på sågbladet samt som sagt dess hastighet i rpm.
Vissa material/träslag har egenskaper som gör att det kan vara lämpligt att sänka klingans hastighet men ändå ha normal eller högre matningshastighet; ek t ex bränner lätt av roterande verktyg som sågar och fräsar. Hårdheten gör dock att man också behöver en motor som klarar av att hålla varvet upp trots att man för sågen relativt snabbt genom ämnet.
Summasumarum har jag under de år jag har snickrat aldrig stött på ett tips som innebär att sänka hastigheten på sågklingan för att höja säkerheten men det kanhända att någon med mer erfarenhet än jag har andra åsikter.
//Ronnie
Och skulle man exempelvis råka få in ett eller flera fingrar vid klingan och ämnet spelar det ingen roll om klingan roterar med tvåtusen rpm istället för fyratusen.
Generellt så ger högre rotationshastighet finare snittkvalitet men det beror också på matningshastigheten som får anpassas till typ av material som sågas, antal tänder på sågbladet samt som sagt dess hastighet i rpm.
Vissa material/träslag har egenskaper som gör att det kan vara lämpligt att sänka klingans hastighet men ändå ha normal eller högre matningshastighet; ek t ex bränner lätt av roterande verktyg som sågar och fräsar. Hårdheten gör dock att man också behöver en motor som klarar av att hålla varvet upp trots att man för sågen relativt snabbt genom ämnet.
Summasumarum har jag under de år jag har snickrat aldrig stött på ett tips som innebär att sänka hastigheten på sågklingan för att höja säkerheten men det kanhända att någon med mer erfarenhet än jag har andra åsikter.
//Ronnie
Vilket svar! Vilket inlägg 🙂👍 Tack för det.P Pysslarn skrev:Att sänka hastigheten blir ibland nödvändigt i tjocka material t ex för att sågen ska orka; men har svårt för att tro att rotationshastigheten någonsin blir största anledningen till att någonting går snett. Feltänk och felaktigt handhavande är säkert den bakomliggande orsaken i de flesta fall när något dåligt händer.
//Ronnie
Min tanke var om hastigheten påverkade risken för kickback. Jag har en mycket liten batteridriven cirkelsåg som stannar vid minsta motstånd, tror du en sänksåg på lägsta hastighet/effekt också gör det istället för en kickback?
Om du använder sänksåg med skena så kan du göra flera skär med olika djup och då är det ytterst sällsynt med kasst då du inte sågar för tjockt.I Igelknorr skrev:
Då sågen styr i skenan så lär sågen inte röra sig speciellt mycket ens om den skulle slå utan mest troligt upplever du att höjdmåttet minskar,
Angående spaltkniv så kan det nypa utan en sådan vid längre sågningar men tror inte att det blir något större problem, vanligen är det först när någon "hjälper till" att hålla i som problem uppstår.
Ofta gör man ett tunt snitt först för att ytan inte ska flisa och sedan flera beroende på material och tjocklek.
Sågklingans hastighet som en förutsättning för kick back har jag aldrig stött på tror jag.I Igelknorr skrev:
Snarare brukar det handla om att spänningar i träet vid klyvning gör att ämnet nyper om klingan och orsakar kast/kick back. Därför vill man ha klyvklinga på sågen vid sådana operationer.
Ett sätt att eliminera risken är att sätta en kil i sågspåret bakom sågen som ser till att hålla det öppet.
Att känna att jag måste ta snittet i omgångar med olika djup för att kunna klyva exempelvis en regel skulle innebära att jag måste ifrågasätta om jag har en lämplig såg för jobbet...
Med rätt verktyg och rätt metod ska det funka.
Vad gäller din batteridrivna såg "som stannar för minsta motstånd" har jag svårt att se det som en säkerhetsfeature. Motstånd är normalt när man sågar och med lämplig klinga för uppgiften (kapning eller klyvning) och korrekt handhavande är inte motstånd i sig något som ger upphov till kick back.
Jag skulle bli oerhört irriterad om sågen stannade hela tiden bara för att den tyckte att det var jobbigt.
Motorstyrka, typ av klinga, varvtal och matningshastighet är faktorer som måste lira för att det ska funka när man sågar. Till det kommer säkerhetsgrejer som klyvklinga eller kilar till sågspåret, fastspänning av ämnet och att man är van och kan höra och känna hur det går för sågen som avgör om man jobbar säkert eller inte.
Det är min åsikt iaf.
//Ronnie
Vill tillägga till min ovanstående post att det kan vara ett mycket intelligent säkerhetstänk att ta ett snitt i omgångar med olika djup om man misstänker eller vet med sig att man har med ett vresigt ämne att göra som kan komma att uppföra sig illa.
Försiktighet är alltid en dygd!
//Ronnie
Försiktighet är alltid en dygd!
//Ronnie
De gånger jag fått kast med sänksågen har främst varit när jag satt i klingan innan den varit uppe i varv eller om jag råkat starta sågen med klingan mot ämnet, så mer de gånger klingan snurrat långsamt. Dessa fall har väl dessutom ofta varit i ogenomtänkta arbetsvinklar med dåligt fastsatta bitar, det är väl i de fall det är störst risk att inte ha koll på klingan när man startar. Att kapa en hel skiva i god arbetsvinkel i bra ljus är väl sällan de tillfällen man råkar på överraskningar...
Klicka här för att svara